Variabele snelheid of snaartjes omleggen?

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.433
691
Emst
Neem contact op met Radius houtdraaivereniging.
Bij jouw in de buurt zit ongetwijfeld een afdeling, neem daar contact mee op en vraag of je bij een lid kan gaan kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.454
543
Let op: dit gaat over de 1ste in-gebruikname ('inrijden'), niet over dat je elke keer als je gaat draaien de machine drie kwartier continu aan moet zetten voordat je m mag belasten... (dat zou ook ERG merkwaardig zijn...).

De 5 minuten opwarmen op koude dagen slaan echt op onverwarmde werkplaatsen, waar de temperatuur onder nul kan zijn...
Ja natuurlijk, maar ik heb ( wil ) geen enkele machine die eerst 5 min moet opwarmen op koude plaatsen, eer je aan de slag kan. Alles werkt onmiddellijk. De draaibank ook. Even een tweede hands motortje zoeken bij panne zal er hier wel niet inzitten.


groeten

Ornament
 

mr76

Nieuw lid
21 okt 2014
8
4
Hi, ik ben zelf ook nu net begonnen. Ik had op de rommelmarkt een bankje gekocht, maar liep toch snel tegen veel beperkinen op. Had er wel een vierklauw later bijgekocht en een goede beitel set. Mijn tip zou zijn om ook eens een workshop hier of daar te volgen.

Nu heb ik een record power coronet Herald gekocht, komt deze week binnen. Dus nog geen ervaring. Keuze voor deze was dat ie even groter is als de midi banken. De kop kan nog gedraaid worden zodat je naast de geleiders grotere schalen kan draaien. Verder MK2 in de kop en achtersteun. Instelbaartoerental en riem verstelling. En was nu in de aanbieding voor 1000euro.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
Heeft iemand je al aangeraden om een cursus of workshop te volgen? Zo nee, bij dezen. En probeer een collega houtdraaier in de buurt te vinden (RADIUS afdeling Rotterdam, Bert Rosbach is contactpersoon).
Ik denk dat ik altijd een frekwentiegereglede houtdraaibak zou adviseren, ben zelf begonnen met een NOVA 1624 met een fijn laag toerental en sterke motor maar al gauw een frekwentieregeling toegevoegd.
NB Ik geef geen les maar je mag best eens een paar uur komen kijken (Etten-Leur).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn (persoonlijke) ervaring is dat het meeste draaiwerk dat ik doe met 1 toerental gedaan kan worden. De paar keer dat ik of grote voorwerpen draai, of bijvoorbeeld wil draadsnijden (en dus in beide gevallen een veel lager toerental nodig heb) kan ik wel af door even de snaar te verleggen... Ik heb zelf dus nooit de aandrang gehad om een optie tot variabel toerental te overwegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

mr76

Nieuw lid
21 okt 2014
8
4
Als je met een vierkant hout, of ruw hout dat moeilijk te centreren is begint, dan is laag toerental wel lekker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.