Variabele snelheid of snaartjes omleggen?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Ik ben langzaam aan de houthobby weer aan het opbouwen. Kleine projectjes waarin ik stap voor stap gereedschap dat ik al had opnieuw in gebruik neem of vervang, en verder de mogelijkheden uitbreiden.
In het kader van de (geplande) uitbreidingen kijk ik naar een kleine houtdraaibank.
Ik zie daarin nu grofweg twee richtingen: ik zie draaibanken met traditionele aandrijving met een inductiemotor met vast toerental waarbij het toerental van het werkstuk wordt ingesteld door het omleggen van de aandrijfsnaar, en ik zie draaibanken aangedreven, begrijp ik, via vaste reductieverhouding door een motor met variabel toerental.
Nu ben ik misschien oude stempel, maar of zo'n variabel toerental motor in de praktijk een voordeel is vraag ik me af. Natuurlijk, het instellen van het toerental met een draaiknopje is eenvoudiger en kost minder tijd dan het omleggen van een snaar, maar bij een vaste reductie is het maximaal beschikbaar koppel ook constant en dan is er bij een laag toerental van het werkstuk toch veel minder vermogen beschikbaar? Of mis ik iets en wordt er een soort variabele transmissie gebruikt? Zo je hoe werkt dat dan want de instelling van de snelheid gebeurt met een knopje op het kastje van de electronica en bij een CVT zou ik een mechanische instelschroef op of bij de spindel verwachten.

Mis ik iets of ben je op die draaibanken met continue variabele snelheid bij draaiwerk met wat grotere diameter en dus lager toerental al snel bezig de motor over te belasten en kan ik beter nog even doorsparen en kiezen voor een draaibank met de ouderwetse en meer omslachtige methode voor het instellen van het toerental?
 
  • Leuk
Waarderingen: teunos

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Op mijn draaibank zit een variabel toerental met draaiknop op de schakelkast, maar toch ook drie verschillende riemoverbrengingen zodat het toerental van de motor niet te klein hoeft te zijn en er dus meer kracht overblijft. In de kleinste overbrenging is het spindeltoerental 40 - 850 rpm, in de volgende 80 - 1645 rpm en de grote overbrenging gaat van125 - 3025 rpm.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.454
543
Hallo Efvee,

je hebt het over een kleine draaibank.
Voor mij is het duidelijk: ik wil ofwel een toerentalregeling door middel van een frequentieregelaar , dat gaat vanaf ongeveer 900 euro, of ik wil er eentje zonder regelbare toerental . Het dimmersysteem op de goedkopere regelbare draaibanken, gaan inderdaad kracht doen verliezen.. En deze elektronica gaat wel eens stuk.

Zelf heb ik een kleine draaibank zonder regelbaar toerental: het equivalent ( van Woodfast) van de RecordPower DML 305 . De traagste overbrenging levert 350 T/min op. En dat is trager dan de meeste andere kleine draaibanken. En maakt deze draaibank interessanter. . In totaal een mooie set van 6 snelheden. Met een M 33 op de aandrijfas is dit een heel fijne , machine, die ik nooit zal wegdoen.

Ik heb ook een grotere met frequentieregelaar.

Maar op de kleine mis ik dat niet, door de slimme constructie is de riem in een oogwenk verzet.

groeten ,
Ornament
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dehoutdraaierij

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ornament geeft je goede antwoorden op je vragen, er is niet veel wat Ik daar aan kan toevoegen.

Ik heb een kleine bank met riem die verplaatst moet worden, een nadeel als je weinig tijd hebt, maar een voordeel in dat je meer kracht heb by de laagste toeren waar je het het meest nodig hebt (ruw hout rond maken en ook het grootste stuk op lagere snelheid draait.

Mijn midi heeft variable speed, ( net als Wim hierboven) maar nog steed 3 snelheid stappen waar dus de riem verplaats moet worden, het helpt om de kracht die verloren gaat met lage motor toeren op te vangen, maar er is een ander voordeel, met de NIET variable bank heb je geen keuze tussen de stappen van de bank en die zijn dikwijls erg groot, met de variable bank kun je die makkelijk kiezen met het knopje te draaien :)

En dan ja hoe betrouwbaar is de electronica, en de kosten als het stuk gaat, en is het nog verkrijgbaar dan ??
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Ik heb een oudere draaibank die ik heb omgebouwd naar een frequentieregelaar (dus variabel toerental).
Ik heb gemerkt dat ik bij een zelfde werkstuk met frequentie regelaar op een hoger toerental kan draaien dan zonder. Dit heeft volgens mij te maken met de vertraagde aanloop. De machine loopt met een frequentieregelaar rustig aan en bouwt zijn toerental op. Bij directe start krijg je een schok en mogelijk al trillingen die je niet meer gedempt krijgt. Uitlopen is ook gecontroleerd en ongeacht je werkstuk, staat de machine stil binnen de ingestelde tijd.
Naar mijn mening voegt een frequentieregelaar ook extra veiligheid toe. Bovengenoemd aspect van trillingen samen met gecontroleerd starten en uitlopen. En ik vermoed dat de electronica ook bij happers ingrijpt door de stroom te begrenzen, hoewel dat effect bij grote werkstukken beperkt zal zijn door de massa.
Deze aspecten gelden vooral voor grotere draaibanken. Bij kleine machines is een toerentalregeling gebruiksgemak (comfort en luxe).
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.029
370
Alphen aan den Rijn
Ook ik heb een Midi , en er ook tevreden er mee .
Af en toe draai ik wel eens iets grotere stukken met wat onbalans .
Dan kan je naarmate je draaiwerk meer in balans raakt je toerental makkelijk beetje bij beetje verhogen .
Bij een zwaardere draaibank heb je dat uiteraard minder .

Succes Willem
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.454
543
Met de 6 snelheden bij de RecordPower DML 305 heb je niet geen te grote stappen die de meeste andere draaibankjes wel hebben. Die hebben vaak ook iets van een 600 t:min als laagste snelheid, wat beperkend is. Met 350 t/min bij de DML 305 ben je een heel stuk beter af. Je kunt zelfs draadstrelen.

Indien je voor een nieuwe machine gaat, hangt af van de de prijs die je wil geven. Wil je ( minimum) rond de 960 euro neerleggen voor de machine alleen, ga dan om iets met een ECHTE frequentieregelaar, de verouderde FU 350 zal de ondergrens zijn . https://dehoutdraaierij.nl/shop/draaibanken/midi-350-fu/. Iedereen is vol lof over deze machine. De nieuwere, nog betere, versies beginnen vanaf 1110 euro.

Wil je maar de helft uitgeven, ga dan naar de manuele riemoverbrengingen. Ik zou niets er tussen in willen hebben. De sterkere DML 320 van RecordPower zou ik bijvoorbeeld niet wisselen tegen de mijne.

Vergeet niet dat je nog beitels, gutsen, slijpmateriaal moet hebben om van start te gaan en later ook een vierklauw met verschillende bekken wil hebben. Langere en kortere t beitelsteunen zijn ook nodig (als je die niet zelf kan lassen) enz.

Het blijven kleine draaibankjes, niet geschikt om wat forsere schalen te draaien.
Pepermolens , fleshamers (kloppers met forse diameter voor beitels ), beitelheften, middelgrote vazen, potjes, schaaltjes en dergelijk doen alle kleine draaibanken l, zonder dat je aan de limieten komt.

benieuwd naar je keuze

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Dank allen. De antwoorden bevestigen mijn vermoedens.

Als ik de Parksides, de Holzmanns en de Einhells terzijde laat kom ik voor zover ik kan zien terecht bij HBM, RecordPower en Teknatool Nova.

De HBM 450x300 variable is ongeveer de grootte van bank waar ik naar kijk: 300 mm diameter, halve meter tussen de centers. Hij heeft motor toerental regeling van 44% tot 100%. Dat zal inderdaad zijn via variatie van de spanning. Hij heeft drie overbrengingsverhoudingen. Het laagste toerental is nogsteeds 650 rpm bij 0.44x550 = 242 W (opgenomen vermogen. HBM geeft geen mechanisch vermogen op)

De RecordPower DML305 heeft met z'n 6 overbrengingsverhoudingen daar qua snelheid nog net een stapje onder: 350 rpm, maar bij de volle 520W (opgenomen).

De Teknatool Nova Comet 2 DR combineert een laag minimum toerental (250 rpm) met variabele snelheid en toch redelijk vermogen. De motor levert volgens opgave 550 W mechanisch bij 680 rpm, dus bij de 350 rpm van de RP 550*350/680=280 W tegen de 370 W van de RP.. Kost (inclusief klauwplaat) evenveel als de Record Power met een klauwplaat.

De RP of deTeknatool dus. Sparen voor budget dik 600 Euro voor bank plus klauw plus pak'm beet 150 (-200?) Euro voor een beginners set beitels.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.454
543
voor de Teknatool Comet:

Motor:
3/4 HP (550W) Average Output
DC (Permanent Magnet) Variable Speed Drive.

Dus gelijkstroommotor , geen echte frequentieregelaar, voor moest dit de keuze beïnvloeden. Wat bij panne?
250 t/:min is zeker wel prettig als minimum. De hele machine lijkt goed uitgedacht.
4000 t:min als max is voor mij echt niet nodig

De RP heeft 3 kogellagers op de as de Comet heeft er 2. Of dat veel uitmaakt weet ik niet.


Edit: ik zie in de handleiding van de teknatool Comet 2 DR de volgende waarschuwing staan:

The DC motor contains brushes that contact the commutator. It is very important to allow between
30 to 45 minutes of 'run-in' time of these brushes before any turning or significant load is applied. This should be
done in the higher rpm range. A clicking or swishing noise in the motor is normal which will reduce as the
brushes wear in. During normal operation, 5 minutes of warm-up may also be required on cold weather days.

Voor mij valt deze dus overtuigend af. Een draaibank moet voor mij altijd probleemloos kunnen draaien zonder dat ik mij over de gezondheid van de motor of elektronica moet bekommeren.

groeten ,
Ornament
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
@ornament: Bedankt. Dat zijn zeer valide argumenten. Ik had die Teknatool handleiding nog niet zo diep gelezen. Raar gedoe met die borstels. Ik had dat met die permanente magneet gelezen als dat die permanente magneet het anker was en dan heb je juist geen glijdende contacten nodig. De bekrachtiging van de veldspoelen wordt van buitenaf geregeld door een soort frequentieregeling. Je maakt er feitelijk een synchrone draaistroom motor van.

Motor en regeling heeft maar 1 jaar garantie en is alleen door hen zelf te repareren.

Dat maakt de keus wel eenvoudiger...
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik denk dat je de bal echt niet misslaat als je een klein bankje aanschaft zonder frequentie regelaar.
Deze koop je voor ca. 200-300 euro en hier kun je best op vooruit.
Mocht je later zwaarder/groter willen, omdat het houtdraaien goed bevalt, kun je zo’n bankje makkelijk weer kwijt en iets duurders aanschaffen.
Een gebruikt bankje is natuurlijk ook een optie.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.433
691
Emst
Op marktplaats heb ik een tip geplaatst, dat is een goede voor je.
Zit een fatsoenlijke vierklauw bij en meer beitels dan je nodig hebt.
Ga je later voor een betere draaibank, dan kan je de vierklauw meenemen.
De vierklauw moet je namelijk een verloop inzetten naar de draad die er op je draaibank zit.
Niet bieden op marktplaats maar contact opnemen met de verkoper en dan een bod doen.
De spullen zijn alleen dat geld al bijna waard, zonder de draaibank.
Hier de link.

 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Dank allemaal. Uiteraard kijk ik ook naar gebruikt. Reden om me eerst te oriënteren op nieuw (= gedocumenteerd en steeds verkrijgbaar) is dat het me handvatten geeft om wat eventueel tussentijds gebruikt wordt aangeboden te kunnen beoordelen op eigenschappen en prijs.

Ik heb geen haast. Ik kan me behelpen. Ik heb net vandaag een heel deftige 3/4" 'platte beitel' kunnen kopen en ik heb wat videootjes gekeken van mensen die met zo'n beitel ongeveer alles doen dat ik voorlopig nodig denk te hebben. Ik heb als aandrijving een stevige boormachine liggen met instelbare constant toerental regeling die als 'ie voluit gaat 1pk mechanisch doet bij 1100 of 3100 toeren, maar ook terug kan tot zeer langzaam. Verder heeft hij alle beveiligingen bij overbelasting of vastlopen. Als 'bank' heb ik uit een erfenis nog zo'n balk van Kinzo liggen met een machinesteun, meeneemcenter, leunspaantje en meedraaiend center.
Als ik kommetjes en schaaltjes wil proberen dan kan dat met de boor in de 'Spannvorrichung' die ik met een vooruitziende blik gelijk bij de Wabeco boorstandaard heb gekocht. Dat is voor werk dat maar op één punt vast zit net wat steviger dan die iele steuntjes van de Kinzo. Ik moet dan wel een leunspaan knutselen, een opspanplaat, en een paar betere gewonedraai beitels kopen want ik weet niet hoe ver ik zal komen met het setje ongedefinieerd dat bij de Kinzo zat.

Als ik de het hout eerst zo veel mogelijk rond zaag en frees dan zal de initiële onbalans wel meevallen hoop ik.

Maar dat blijft behelpen dus als iemand op dit forum een net klein draaibankje voor tafelmontage over heeft en dat voor een schappelijk prijsje aan me over wil doen dan hoor ik dat graag.
Of een setje goede beitels ...
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Vergis je niet in die platte beitel. Dat is een gemeen stuk gereedschap dat heel wat oefening vraagt. Eenmaal onder de knie is die inderdaad veelzijdig en kan je er bijna alles mee van spindeldraaien.
Maar eerlijk gezegd zou ik toch beginnen te oefenen met een gewone guts. Als je die beheerst kan je een stapje verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek en Athanor

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Inderdaad, als je goed met de platte beitel kunt omgaan ben je al een knappe draaier!
Ik gebruik hem nog steeds voor een beetje huis tuin en keukenwerk :cool:
Je moet de beitel ook niet op dwarshout gebruiken!
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Dank allemaal. Uiteraard kijk ik ook naar gebruikt. Reden om me eerst te oriënteren op nieuw (= gedocumenteerd en steeds verkrijgbaar) is dat het me handvatten geeft om wat eventueel tussentijds gebruikt wordt aangeboden te kunnen beoordelen op eigenschappen en prijs.

Maar dat blijft behelpen dus als iemand op dit forum een net klein draaibankje voor tafelmontage over heeft en dat voor een schappelijk prijsje aan me over wil doen dan hoor ik dat graag.
Of een setje goede beitels ...
Zelf ben ik blij met mijn tweedehands HBM450 (zonder vario). Dat was voor mij ook het maximaal haalbare wat betreft budget... Want... veel budget ging op aan randzaken... Klauwplaatje, draaibeitels, maar het voornaamste, slijp machine en hulpstukken.
Ik kan me vergissen, maar daar heb ik je nog niet over gehoord (gelezen), heb je wel aan slijpmachine en hulpstukken gedacht?
Ik heb ooit eens een tweedehands beitelsetje van HBM gekocht, standtijd is niet heel best, maar je leert er wel van slijpen, en je leert de verschillende beitels kennen, wat gebruik je wel of niet zeg maar.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Edit: ik zie in de handleiding van de teknatool Comet 2 DR de volgende waarschuwing staan:

The DC motor contains brushes that contact the commutator. It is very important to allow between
30 to 45 minutes of 'run-in' time of these brushes before any turning or significant load is applied. This should be
done in the higher rpm range. A clicking or swishing noise in the motor is normal which will reduce as the
brushes wear in. During normal operation, 5 minutes of warm-up may also be required on cold weather days.

Voor mij valt deze dus overtuigend af. Een draaibank moet voor mij altijd probleemloos kunnen draaien zonder dat ik mij over de gezondheid van de motor of elektronica moet bekommeren.
Let op: dit gaat over de 1ste in-gebruikname ('inrijden'), niet over dat je elke keer als je gaat draaien de machine drie kwartier continu aan moet zetten voordat je m mag belasten... (dat zou ook ERG merkwaardig zijn...).

De 5 minuten opwarmen op koude dagen slaan echt op onverwarmde werkplaatsen, waar de temperatuur onder nul kan zijn...
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
...., heb je wel aan slijpmachine en hulpstukken gedacht?
Ik heb een oude Ferm slijpmachine met een droge steen en een trage steen in een waterbak. De natte steen heb ik al wel gevlakt maar ik moet de steun nog aanpassen. Voor het wetten heb ik zo'n basis setje van Baptist met een dubbelzijdige diamant'steen' en twee waterstenen. Daarmee zou het moeten lukken toch?

Klauwplaat is inderdaad nog een dingetje. Voorlopig heb ik centers en kan ik met een schroef werken.
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
De 5 minuten opwarmen op koude dagen slaan echt op onverwarmde werkplaatsen, waar de temperatuur onder nul kan zijn...
Dat had ik begrepen. Vocht en gelijkspanning gaan niet goed samen. Omdat de polariteit niet wisselt wisselt ook de ionisatie van de lucht niet en vlambogen ontstaan daardoor sneller en als ze er zijn dan zijn ze gauw ook permanent.
Belangrijkste argument tegen deze oplossing voor mij is het enkele jaar garantie (hoeveel vertrouwen heb je er als fabrikant/leverancier dan zelf in?) en het lastig repareren.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Vergis je niet in die platte beitel. Dat is een gemeen stuk gereedschap dat heel wat oefening vraagt. Eenmaal onder de knie is die inderdaad veelzijdig en kan je er bijna alles mee van spindeldraaien.
Maar eerlijk gezegd zou ik toch beginnen te oefenen met een gewone guts. Als je die beheerst kan je een stapje verder.
Bedankt voor de waarschuwing. Ik doe voorzichtig, in zacht hout. Ik heb het andere setje ook nog om de boel eerst rond te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.