Van zingende zaag naar Lame Sonore

A

Athanor

Guest
In een vorig topic heb ik de verbeteringen aan de zingende zaag van Annette Scholten laten zien. Velen van jullie hebben het verbeterde handvat op de Open Dag Hout kunnen zien en tevens kunnen horen hoe mooi Annette daar mee kan spelen. Dit "zagen" ;) we echter als een tussenstap in de verdere verbeteringen van het instrument. De ambitie van Annette is om dit door te ontwikkelen naar een professioneel klinkend klassiek instrument. Dat vraagt om een combinatie van techniek en speelmethodiek tezamen met het juiste handvat en......... misschien een klankkast:confused::rolleyes:

In dit topic zal ik laten zien hoe we die hebben ontwikkeld. In feite is daarmee de transitie beoogd van de zingende zaag als "volksinstrument" naar een Lame Sonore, een instrument geschikt voor uitvoering van klassieke stukken.

Annette heeft eerst met plak en knipwerk een statief onder de zaag gemaakt, die het speelcomfort al lijkt te verbeteren. Op basis hiervan heb ik een prototype gemaakt voor een statief, dat gelijk weer op de stapel met reststukken kon verdwijnen, ik zag dat dit niet een verbetering was, dus ben ik aan een doosvormige oplossing gaan werken in de vorm van een klankkast.

Hierbij de proefsteun die Annette met karton en plastic in elkaar knutselde en de basis voor de ontwikkeling is.
image.jpg

Het mislukte proefmodel.
image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een lame wie?
Ik heb even gegoogeld en kwam wel iets tegen (niet veel) maar je maakt me wel nieuwsgierig moet ik zeggen.
Zag nog een clipje van haar op youtube wat geupload was door haar dus ik vroeg me af of ze hier ook al met een handvat speelt wat jij gemaakt hebt?
Voor de liefhebbers, het is een prachtig muziekstuk met orkest erbij; https://www.youtube.com/watch?v=9oxRQaR9A7k

groet willem
 
A

Athanor

Guest
Ja, mooi hè? In die clip speelt ze nog met het oude handvat, wat we aangepast hebben en je in het eerste topic kunt nalezen. Inmiddels heeft ze veel meer controle over het geluid en is het beriek in toonhoogte ook veel groter geworden.

Vrij vertaald is Lame Sonore een blad waar geluid uit komt.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Prototype van een klankkast

Als vervolg op de niet gelukte standaard heb ik een box gemaakt waarop de zaag geklemd kan worden. "Quick and dirty" gemaakt van multiplex 12 mm en een beetje taps aan alle kanten gezaagd. Met wat bradnails snel in elkaar gezet en met een in de hoogte te verstellen verbinding van de zaag op de klankkast. Bij het proefspelen bleken er nogal wat resonanties op te treden, waar we ter plekke wat oplossingen voor zochten. Toen geschikt genoeg om er een weekje mee te oefenen.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Het vervolg plaats ik het weekend, nu even wat weinig tijd en ik moet nog een filmpje editen wat er bij hoort.....
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Oké, na wat vertraging door de accountproblemen maar een het vervolg op dit topic. Nadat Annette behoorlijk enthousiast was geworden over de klankverbetering die ze met het prototype kon bereiken heb ik besloten een exemplaar uit Oregon Pine te maken, zodat ze verder kan experimenteren en ik de nadelen van het multiplex prototype wat kan wegwerken. De hoekverbindingen daarvan had ik koud op elkaar geze, zonder lijm en met wat bradnails vastgezet. Wel daarvan ter plekke de vorm wat aangepast met een afschuining op een van de bovenste hoeken, wat het speelcomfort bevordert. Dit was het vertrekpunt voor een nieuw exemplaar.

Ik had in gedachten dat de Cello waar zij altijd op speelt een bovenblad heeft van zeer mooi uitgezocht vurenhout, Fichte, special voor de mooie klank in muziekinstrumenten gebruikt. Als voorloper naar een eventueel exemplaar uit die houtsoort heb ik in eigen werkplaats naar een alternatief gezocht. Onlangs van mijn broer een 35 jaar oude trapleuning gekregen die hij heeft vervangen. Dit is mooi kwartiers Oregon Pine en dat leek mij een mooi alternatief. Eerst de smallere delen aan elkaar gelijmd om voldoende breedte te krijgen en daarna herzagen op de lintzaag. Met het speciaal daarvoor bestemde Tuffsaw lint ging dit als een speer! Vervolgens de vorm afgetekend en de twee delen onder en boven en links en rechts samen in model gezaagd. Alle kanten daarna op 45 graden gezaagd zodat het geheel met plakband en lijm als een vouwdoosje in elkaar past. Een klankgat er in geboord, een zg. stapel er in gezet, de hoek afgezaagd en met een dun deel beplakt. De bovenrand versterkt en een deksel pasgemaakt. Dit heb ik van een rand tape voorzien om ongewenste resonanties op te vangen.

Nadat het geheel in de olie is gezet kan Annette proefspelen. Ze is zeer enthousiast over de vooruitgang die ze nu kan bereiken met deze klankkast, zowel wat het speelcomfort betreft als de muzikale mogelijkheden. Binnenkort zal ze daar een video van maken, dan kunnen jullie het horen. Hierbij de foto's van het maakproces. Er komt ook nog een filmpje hoor!

Fons

image.jpg

image.jpg


image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
De Lame Sonore is nog steeds in ontwikkeling!

Annette Scholten is nog steeds aan het zoeken naar verbetering aan de Lame Sonore. Ik heb een tijd geleden een proefmodel gemaakt van een grotere klankkast, na een aantal keren proefspelen hebben we besloten die voorlopig niet toe te passen. Inmiddels is Annette haar techniek aan het aanpassen. Via een statief van haar Cello heeft ze de mogelijkheid gecreëerd om staande te kunnen spelen met de "zaag". Dit bevalt haar zo goed dat we een plateau hebben gemaakt waarop de zaag en het statief een stevigere basis hebben. Hier zie je een paar foto's van de oplossing. Op de Komende Open Dag Hout zal Annette wederom met de Zingende Zaag aanwezig zijn en kunnen jullie de vorderingen bekijken!

Fons

IMG_7113.jpg

IMG_7114.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.