Van kleine garage naar klein maar fijne werkplaats

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Tip: verbeter de fence volgens de methode van Timothy van Benchworks — verbetert ook nog eens de stofafzuiging. Zie hier:
https://youtu.be/wP6emg3H_ps

inderdaad ook maar meteen gebouwd met name om die kick-back want dat komt toch wel af en toe voor en kan nu gelijk ook wat dichterbij meten en de stop zetten door wat extra Kregmateriaal te monteren...wel zo praktisch allemaal....
20180216_165428.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Als ik staand verstek moet zagen kan ik de fence verschuiven ( Kreg sluit niet aan links daar heb ik speciaal ruimte voor open gelaten).

Als ik liggend verstek moet zagen (sporadisch) en kan dat niet door mijn circelzaag dan moet ik helaas de moeite nemen om de zaak los te schroeven...of in sommige situaties is een plank onder mijn werkstuk voldoende zodat hij niet bij de insert hoeft te komen.

Weegt voor mij niet op tegen de vele voordelen..maar onderken wel het probleem.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Volkern heet "Dekokern" bij de Hornbach en is 6 mm dik...niet zo prettig voor je zaag maar goed een stukje gaat hij niet dood van, het wordt in een adem genoemd met Trespa..maar ik vind het ander materiaal.....het is slagvast en krasvast....je kunt het standaard in groen wit en bruin krijgen...of RAL kleur kiezen, het is een op fenol basis HPL.


edit
@Skybiker...mijn lange Kreg aanslag zelf is ook middels makkelijke schroefknoppen eronder los te nemen voor "moeilijk" zaagwerk.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Volkern heet "Dekokern" bij de Hornbach en is 6 mm dik...niet zo prettig voor je zaag maar goed een stukje gaat hij niet dood van, het wordt in een adem genoemd met Trespa..maar ik vind het ander materiaal.....het is slagvast en krasvast....je kunt het standaard in groen wit en bruin krijgen...of RAL kleur kiezen, het is een op fenol basis HPL.
Tank joe verrie muts ;).
Mvg, :).
 
P

Pel

Guest
Volkern heet "Dekokern" bij de Hornbach en is 6 mm dik...niet zo prettig voor je zaag maar goed een stukje gaat hij niet dood van, het wordt in een adem genoemd met Trespa..maar ik vind het ander materiaal.....het is slagvast en krasvast....je kunt het standaard in groen wit en bruin krijgen...of RAL kleur kiezen, het is een op fenol basis HPL.

@Erik, volkern en trespa zijn merknamen voor hetzelfde product HPL wat staat voor High Pressure Laminate

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Weer wat geleerd, het grijze trespa wat ik in huis had leek zwaarder en anders te zagen maar goed dat zal mijn verkeerde beleving geweest zijn van toen.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Maar een van mijn laadstations opgehangen wel zo makkelijk vind ik, want ik heb er weer een Festool C18 bijgekocht...lol
Wcd met aan uitschakelaar is ook wel makkelijker dan stekker erin en eruit.

20180224_172636.jpg
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Weer wat geleerd, het grijze trespa wat ik in huis had leek zwaarder en anders te zagen maar goed dat zal mijn verkeerde beleving geweest zijn van toen.

Nou, hetzelfde materiaal zou best een ander fabricage proces kunnen hebben met andere eigenschappen tot gevolg. Ik zou het niet gek vinden dat hetgeen jij had anders zaagde. :)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Het is met Trespa net als met cola en aspirine — het is een van een merknaam een soortnaam geworden. Natuurlijk zit er verschil tussen de diverse producten die er op de markt zijn. Een goedkope trespa uit de bouwmarkt wordt gemaakt met minder ingrediënten van mindere kwaliteit, anders wordt er niks aan verdiend.

De 'echte' Trespa is dodelijk voor gewone zaagbladen. Nog afgezien van het feit dat het gevaarlijk is om het daarmee te zagen (het knalt zo tegen je kop).
 

BuSpu

Nieuw lid
16 feb 2018
4
0
Hoi Erik,

Ik heb je gevonden vanuit het Forum :)
Ik was hier al lid. Ziet er weer erg fraai uit je werkplaats. Je oog voor detail is niet verdwenen, chapeau !!

Groet
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hoi Erik,

Ik heb je gevonden vanuit het Forum :)
Ik was hier al lid. Ziet er weer erg fraai uit je werkplaats. Je oog voor detail is niet verdwenen, chapeau !!

Groet

thanks momenteel bezig met een "Router-Lift" als het vordert plaats ik wel fotos;)
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Weer wat leven in de brouwerij...een Rotex gekocht en nu een schroevert van Festool.
BTW sneakers in de Festoolkleuren is puur toeval....normaal draag ik gewoon mijn veiligheidschoentjes van Strauss.
20180306_145257.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ook wat detailwerk ik heb een verloren hoekje ingedeeld in een meterkastje met 2 uitneembare plateautjes..en mijn beitels nu een fatsoenlijk plekkie in de lade en gelijk maar allemaal weer geslepen.

20180315_121123.jpg

- - - Updated - - -

Wat vakjes scheelt heen en weer rollen tegen elkaar.
20180316_124830.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hi Guys

Ben momenteel bezig met het bouwen van een routerlift met plaat/fence etc. maar kan op dit forum bar weinig vinden, koopt iedereen hier een lift en plaat etc. van Kreg Incra Jessem oid.

Lijkt mij juist een leuk project custom built.

Zag er wel een van Tim hier voorbij komen...

Enfin "die van mij" wordt een mix van Jay en Steve op youtube ( daar heb ik ze zo een beetje allemaal gezien) dus al aan de gang met een try out met een Metabo Freesmachientje als slachtoffer....wel leuk want ik heb nog nooit gefreesd lol
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.