Van dikte of vlak en van dikte bank?

Salocin84

Actieve deelnemer
12 nov 2018
90
14
Provincie Antwerpen - grens NL
Hoi allemaal.

Ik zou toch graag is mijn hout zelf willen beginnen te schaven, dus ben ik op zoek naar een vvd bank of vd bank.

Aangezien mijn werkplaats in de kelder is, gaat het alvast geen groot toestel kunnen zijn. Ik overweeg volgende 2 opties

1) vvd banken zoals de dewalt d27300
Of
2) vd bank zoals de dewalt dw733 -qs

Mijn voorkeur gaat precies naar enkel de vandikte bankt. Wegens volgende voordelen:
* goedkoper
* breder schaafoppervlakte
* mobieler
Voor het vlakken dacht ik dan gebruik te maken van zo een slede en desnoods nog een kleine schaafbank te kopen zoals de triton.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met deze methode. En dat jullie hier tevreden over waren. Of dat het toch een te groot gedoe is en dat de vvd de betere optie is.

Alvast bedankt

Grtz
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Het begint met vlakken, dan kan je op maat maken door de vandiktebank of een zaagtafel!

Als je jouw route wil volgen kan dat wel met kleinere delen maar met grotere delen maak je het jezelf erg moeilijk.

Succes met je keuze;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Salocin84

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Hoi allemaal.

Ik zou toch graag is mijn hout zelf willen beginnen te schaven, dus ben ik op zoek naar een vvd bank of vd bank.

Aangezien mijn werkplaats in de kelder is, gaat het alvast geen groot toestel kunnen zijn. Ik overweeg volgende 2 opties

1) vvd banken zoals de dewalt d27300
Of
2) vd bank zoals de dewalt dw733 -qs

Mijn voorkeur gaat precies naar enkel de vandikte bankt. Wegens volgende voordelen:
* goedkoper
* breder schaafoppervlakte
* mobieler
Voor het vlakken dacht ik dan gebruik te maken van zo een slede en desnoods nog een kleine schaafbank te kopen zoals de triton.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met deze methode. En dat jullie hier tevreden over waren. Of dat het toch een te groot gedoe is en dat de vvd de betere optie is.

Alvast bedankt

Grtz
Je kan ook vlakken met een grote hand schaaf (#7 ofzo) en dan de vd gebruiken om de juiste dikte te maken.

En had je nog gedacht aan vocht en stof in je kelder? Vochtige omgeving geeft vast roestvorming en je wil je de enorme stof vorming wel goed afzuigen bij het vlakken of vvd-en.
 
  • Leuk
Waarderingen: Salocin84

Salocin84

Actieve deelnemer
12 nov 2018
90
14
Provincie Antwerpen - grens NL
Je kan ook vlakken met een grote hand schaaf (#7 ofzo) en dan de vd gebruiken om de juiste dikte te maken.

En had je nog gedacht aan vocht en stof in je kelder? Vochtige omgeving geeft vast roestvorming en je wil je de enorme stof vorming wel goed afzuigen bij het vlakken of vvd-en.
Het is gelukkig een droge kelder.
Er komt natuurlijk meteen een beter stofafzuiging tevens wil ik ook zo een fijnstoffilter ophangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.