Van cirkelzaag naar schijfschuurmachine

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
In diverse Youtube filmpjes zag ik hoe flexen, polijstmachines en losse motoren in zelfbouwprojecten werden omgebouwd tot een schijfschuurmachine. Dit bracht mij op het idee om, toen er cirkelzagen bij de heropening van een Lidl filiaal extra goedkoop verkocht werden, er een te kopen om die om te bouwen naar een schijfschuurmachine.

Het begon met het verwijderen van de zool en de buitenste bescherming van het zaagblad. Als basis voor de schuurschijf heb ik een zaagblad genomen van mijn oude cirkelzaag (185 mm dus iets kleiner dan het standaard blad maar wel passend).
01 Nieuwe zaagblad.jpg.

Zoals hier wat beter te zien is, waren de tanden gewoon uit het blik geslepen (en er dus ook makkelijker af te slijpen).
02 Nieuw zaagblad.jpg.

Schijf zonder tanden
03 Zonder tanden achter.jpg

Controle of de schuurschijf (ligt onder het zaagblad) groot genoeg is
04 Schuurschijf passen.jpg
Het past!

Vervolgens klittenband met bisontix op het (ex-zaag)blad gepakt. Omdat ik vergeten ben daar een foto van te maken hier een foto waar het blad al op de cirkelzaag gemonteerd is.
05 Klittenband op schijf.jpg

En met schuurschijf (vanwege de bevestiging in het centrum het type voor een wandschuurmachine).
05 Met schuurschijf.jpg

En dan ‘the proof of the pudding is in the eating’ ofwel: werkt het? Kijk en oordeel zelf
Schuurschijf in actie

Geplande verbeteringen (staan pas op de planning voor als ik mijn werkplaats heb ingericht)
  • Stofafzuiging
  • Ombouw of een plateau ervoor zodat makkelijker geschuurd kan worden
  • Nieuwe schijf (wellicht groter, 22,5 of 30 cm) waarmee het middengat overbodig wordt en een schuurschijf zonder gaten kan worden toegepast
  • Wellicht een wat grotere ombouw waarbij ook de aandrijving indirect wordt gemaakt met poelies en een overbrenging. Reden daarvoor is de wens om het toerental met de helft te laten zakken, van nu 2.200 – 4.700 naar 1.100 – 2.350: bij 4.700 toeren is de kracht van de motor het grootst, maar verbrand het hout.
 

Bijlagen

  • 01 Nieuwe zaagblad.jpg
    01 Nieuwe zaagblad.jpg
    136,8 KB · Weergaven: 3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.