Van boom.tot tafelblad kosten

16 jul 2023
8
0
Enschede
Hoi

Wij hebben een eikenboom bij mijn moeders graf de boom is dood en wordt gekapt.

Nu is t idee er een blad van te maken ik heb een aantal vragen

1. Hoelang is dit droog proces?
2. Wat zijn de kosten aprox voor dit project t snijden in bladen, drogen/bewaren en het bewerken tot het een bruikbaar blad is.

Bedankt
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230716_193311_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20230716_193311_WhatsApp.jpg
    56,8 KB · Weergaven: 90

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor deze vraag heb ik enkel leeservaring
de meest economische manier lijkt mij dat iemand met een mobiele zaag tot daar komt
dan kan je de delen zelf vervoeren en laten drogen
een hier veel vermeld type zaag is de alaska
gebruik dat als zoekargument (vak rechtsboven)
drogen duurt 1 jaar per cm dikte van de planken
ze drogen aan beide kanten
dus een plank van 8 cm heeft 4 jaar droogtijd nodig
bij de houthandel gaan ze dan nog in een droogovern om kamerdroog te worden (vochtgehalte rond de 10 %)
over de kwaliteit van de boom kan ik mij niet uitspreken
dat zal je na het hakken zien
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Is het wel een eik?
Lijkt mij beuk.
Boom zagen, als ik de boom op de wagen legt en ermee naar de zagerij gaat, is het €60 per uur plus eventueel kosten a€45 per zaaglint bij het raken van ijzer.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Eerst de boom maar eens omzagen. De kans is natuurlijk aanwezig dat dan blijkt dat het brandhout is, omdat bv de boom hol/rot is van binnen, of dat er toch wel heel veel noesten inzitten.
Alle hout is geen timmerhout!

Als de boom bij je in de buurt staat kun je informeren bij Contact I Wood-Mizer. Zij kunnen je vast (verder) helpen aan adressen bij je in de buurt. Transport is altijd nog wel een dingetje.

Uit de losse pols zou ik zeggen dat, als je alles moet laten doen, je moet denken aan ergens tussen de €3000,-- en €5000,--
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Het is mij niet helemaal duidelijk wat verstaan wordt onder een bruikbaar blad. In schijven zagen en dat bewerken tot blad, zal goedkoper zijn dan planken zagen en die samen stellen tot een blad. Alles laten doen, kan je beter gewoon naar de winkel gaan en wat kopen.

Maar goed, kappen wordt gedaan, dus transport van de plek van kappen naar de zagerij, als je geluk hebt voor 150 euro, dan zagen, zal wel lukken voor 200- euro. Naar huis kun je wellicht zelf transporteren. De initiële kosten vallen wel mee, maar er zit inderdaad wel een risico aan. En dan is het de vraag wat je eventueel zelf kunt of wilt doen. Met epoxy kun je van werkelijk elk stuk hout nog een tafelblad maken.
 
16 jul 2023
8
0
Enschede
Ze willen het door iemand laten doen. Mijn broerthe zegt in planken zagen over de lengte voor het blad.
Emotionele waarde voor hun



Het is mij niet helemaal duidelijk wat verstaan wordt onder een bruikbaar blad. In schijven zagen en dat bewerken tot blad, zal goedkoper zijn dan planken zagen en die samen stellen tot een blad. Alles laten doen, kan je beter gewoon naar de winkel gaan en wat kopen.

Maar goed, kappen wordt gedaan, dus transport van de plek van kappen naar de zagerij, als je geluk hebt voor 150 euro, dan zagen, zal wel lukken voor 200- euro. Naar huis kun je wellicht zelf transporteren. De initiële kosten vallen wel mee, maar er zit inderdaad wel een risico aan. En dan is het de vraag wat je eventueel zelf kunt of wilt doen. Met epoxy kun je van werkelijk elk stuk hout nog een tafelblad maken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
rode beukenboom
alle medevoelen voor de inspanning die jullie willen doen omdat de boom een emotionele waarde heeft
technisch: ik heb reeds beperkt beukbolen verwerkt - de groothandelaar waar ik mijn bolen koop, heeft mij verteld dat rode beuk meestal enkel goed genoeg voor de kachel is
dat betekent niet dat jullie er direct kachelhout van moeten maken
gehakt wordt die toch
zoek uit wat de meest economische manier is om die tot schaaldelen te laten zagen
en kijk dan wat de kwaliteit van het hout is
nadien wordt het puzzelen om die te verwerken
beuk is enkel voor binnen bruikbaar
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Als het een Eik is: 1 jaar in weer en wind laten drogen na zagen. (Looizuur uitspoelen)
En daarna nog een jaar overdekt buiten laten drogen.
Als het een beuk is kun je volstaan met 1 jaar overdekte droging na zagen.

Beuken kan niet goed onbehandeld buiten overleven dus als je er een duurzame tafel van wilt maken -en het is inderdaad Beukenhout- dan zak je aan verduurzaming moeten doen!
Als het een Eik is zal het wat duurzamer zijn maar dan hangt veel van je constructie af!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Die boom is of ter plaatse afgestorven, of was aangetast door een zwam en kaal gemaakt voor de veiligheid. Dat betekent bij beuk meestal zware aantasting van de kern en weinig bruikbaar hout. De meeste waarde heeft zo een boom als hij kan blijven staan en een bron is van leven voor paddenstoelen, insecten en vogels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.