Van alles over markeer of afteken messen

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.763
2.622
Terkaple
www.woodworking.nl
Een markeer of aftekenmes gebruiken ipv een potlood heeft een aantal voordelen als het gaat om precisie en een mooie start voor b.v. een strakke zaagsnede. Zelf heb ik een Veritas en die voldoet prima. Maar zoals er hele discussies gaan over welk potlood het beste is, hebben we dat ook met afteken messen. Er zijn allerlei zeer fancy versie, maar het gaat om hoe het werkt en waarom. Ben benieuwd welke jullie gebruiken en of je er eentje gebruikt natuurlijk.

Lost Art Press zet vandaag dit filmpje online.

Paul Sellers zijn variant en ideen

Katz Moses maakte ook al eens een filmpje met al zijn in's en out's

jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.587
3.888
Ik heb voor de lol wel eens een mooie gemaakt van een stukje hss schaafmes. Met de punt in het midden, zodat je hem zowel links als rechts kan gebruiken. Maar in de praktijk gebruik ik een strookje van een oud hardpoint zaagblad. Een uiteinde schuin af slijpen en naar een kant schuin scherp slijpen. Dus een linkse en een rechtse.

• Leuk
Waarderingen: jaap

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.426
233
Gem. Winsum (Groningen)
De keuze van een markermes lijkt eenvoudig maar ik heb de ideale nog niet gevonden.
Nu gebruik ik de Pfeil. Door vorm van het mesje krast het streepje eigenlijk ipv een combi van krassen en snijden. en daardoor ''voelt'' het niet prettig en kan het streepje strakker denk ik .
Moet dat dan? Ach misschien is het meer een gevoel. Ben zoekende.

Schermafbeelding 2025-11-16 144403.pngik wil in het handvat een ledje kunnen bouwen. Dat zou bij deze Pfeil wel kunnen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.962
3.798
Gaanderen
Van een hss reciprozaagblad of een hss bandzaagblad (meestal geheel blauw gekleurd) kun je prima dit soort messen zelf maken. Neem geen bi-metal blad. Alleen vol hss.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.