Vals verstek met een midden lijn en zweihaak

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Beste houtbewerkers,

Ik ben een beetje aan het oefenen met een vals verstek. Echter het wil nog even niet lukken. Ik zal de situatie wat verduidelijken.” Ik neem een blok hout met een een hoek (dus niet 90 graden )

ik meet vanaf de hoekpunt naar beneden. Zeg 10 cm en daar zet ik dan een lijn . . Dan heb ik dus een driehoek. De andere hoeken doen dan ter verduidelijking niet mee. “

“ dan meet ik de lijn en die deel ik dan door midden. Zeg dat de lijn 14cm is van de ene zijde naar de andere zijde , het midden dus 7 cm. “

”dan moet ik dus de zweihaak pakken en gaan meten. Maar ik weet niet precies hoe. “

Kan iemand vanaf deze stap uitleggen wat ik nu moet doen om het vals verstek te meten. Ik heb op you tube gekeken maar kan niets vinden bij deze manier van meten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
interessante vraag

onder vals verstek kunnen we 2 situaties verstaan
1) delen die samenkomen zijn even breed, maar de hoek die ze maken is geen 90°
2) delen die samenkomen zijn niet even breed, en de hoek die ze maken is al dan niet 90°

kan je jouw vraag met een tekening verduidelijken ?
(mij is altijd voorgehouden: 'kan je het niet tekenen, dan kan je het ook niet maken')
 
Laatst bewerkt:

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
interessante vraag

onder vals verstek kunnen we 2 situaties verstaan
1) delen die samenkomen zijn even breed, maar de hoek die ze maken is geen 90°
2) delen die samenkomen zijn niet even breed, en de hoek die ze maken is al dan niet 90°

kan je jouw vraag met een tekening verduidelijken ?
(mij is altijd voorgehouden: 'kan je het niet tekenen, dan kan je het ook niet maken')
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Zo niet maak ik een tekening.
 

Bijlagen

  • 7A7035C1-E117-4ECB-82BE-E248EBC1B993.jpeg
    7A7035C1-E117-4ECB-82BE-E248EBC1B993.jpeg
    93,6 KB · Weergaven: 48
  • C139AE8D-3EE8-4F2F-8237-DBA4982FA682.jpeg
    C139AE8D-3EE8-4F2F-8237-DBA4982FA682.jpeg
    90,8 KB · Weergaven: 50

jorisvh

Post veel
als je de witte latten onder een hoek wil zagen zodat die passen rond de hoek van het ander stuk, dan teken je gewoon af zoals ze nu liggen, toch?
lijntje van de binnenkant van de hoek naar de buitenkant van de hoek.
1644504190188.jpeg
dan eventueel de hoek opmeten met een zweihaak om die over te zetten naar de zaagtafel of gewoon met de hand zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Zo niet maak ik een tekening.

Capture.PNG
Als ik het goed begrijp, pak je een vaste afstand van de hoek (40 in mijn voorbeeld) en teken je de driehoek.
Als je die driehoek dan in twee deelt (door het midden van je lijn naar de hoek door te tekenen) dan deel je de buitenhoek precies door twee.
Deze hoek in de punt is dan hetzelfde als de hoek waar je je verstek in moet zagen (46.7 in dit voorbeeld)
Je kan je zweihaak langs de kant van je materiaal leggen, en uitlijnen met de middenlijn.
Capture.PNG
Daarna deze zweihaak gebruiken om je verstek af te tekenen op beide latjes.
Capture.PNG

Dit werkt alléén als beide latjes de zelfde breedte hebben!

(als ze verschillende breedte hebben kan je de lijn naar verhouding groter maken. 2x zo brede lat = 2x zo lange lijn tekenen.:
Capture.PNG
 

Bijlagen

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    12,8 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Wellicht een detail: de 40mm van de hulpdriehoek moet gemeten worden in de richting van het hout (aligned dimension). Op de afbeeldingen lijkt hij nu perfect horizontaal te staan (horizontal dimension).
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Wellicht een detail: de 40mm van de hulpdriehoek moet gemeten worden in de richting van het hout (aligned dimension). Op de afbeeldingen lijkt hij nu perfect horizontaal te staan (horizontal dimension).
Dat lijkt zo omdat ik de lijntjes van de dimensie niet gekanteld heb, maar de dimensie is wel langs de lijn van het hout (van hoek tot intersectie punt)
De maataanduiding staat horizontaal, maar aan de zwarte lijntjes aan de zijkant kan je zien van welk punt tot welk punt deze aanduiding gemeten wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.