Vakkenkast: welke plaat

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ik ben bezig een vakkenkast te maken in de woonkamer, welke met beton cire zal worden afgewerkt. Een van de mogelijke leveranciers adviseerde me dan groene spaanplaat te gebruiken. Is dit slim? Ik maak de vakkenkast intern van 5x7 balken dus veel draagkracht hoeft het materiaal niet te hebben, maar wel wil ik er ook een zonder angst een zware pot in kunnen zetten.

- Zou de groene spaanplaat geschikt zijn? Ik zou de 18mm variant gebruiken.
- Het is natuurlijk nooit vochtig in een woonkamer, maar is er kans op kromtrekken?
- Het alternatief is gipsplaten, maar dit lijkt me wat te zwak misschien, of zou dat wel kunnen?

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken..
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Heb je een tekening van de kast? even voor de beeldvorming. Ik zou als ligger niet enkel willen rusten op gipsplaat. Je zou kunnen overwegen eerst OSB3 9mm plaat er op te zetten, en vervolgens gipsplaat. Wat ze ook wel doen bij muren om die steviger te maken, is een dubbele gipsplaat. Schroeven ze in 1x!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
565
Een pdf met instructies voor de ondergrond is hier te vinden.
Als hout(achtige materialen) worden watervast multiplex en watervast mdf aanbevolen. Heeft die leverancier dan misschien groen mdf i.p.v. groen spaanplaat genoemd?
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Voor de volledigheid: de kast wordt intern voorzien van een frame van 5x7 balken. Ook extra onder de delen waar een pot kan komen te staan bijvoorbeeld. Ik ga juist geen gips gebruiken, liever iets anders. Mijn oog viel op groene spaanplaat, maar later las ik iets over kromtrekken (van normale spaanplaat dan). De vraag is dus: zou groene spaanplaat kromtrekken in een woonkamer-situatie?

@peterdorn : osb en gips of dubbele gips is inderdaad ook een optie. Ook dubbel werk. Ik zou gips liever vermijden eigenlijk.

@ZotVanHout : het wordt een dergelijke kast, zonder middenstaanders, dus met grote overspannen (2.10m): Maatwerk vakkenkast Fris 4 deuren en 8 open vakken om de reden van de grote overspan, maak ik er ook nog een stalen draagbalk in.

@Kor : thanks. Deze leverancier adviseerde me groen spaanplaat.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.166
1.959
Klein-Brabant, Vlaanderen
het wordt een dergelijke kast, zonder middenstaanders, dus met grote overspannen (2.10m)
heb je een achterwand, dan kan je de liggers daaraan verankeren
spaanplaat, zelfs groen, zou ik niet gebruiken
de samenstelling neigt naar die van mdf
mdf heeft omwille van de korte vezels - eigenlijk is het meer pulp dan vezel - weinig draagkracht
wil je groen gaan, dan zijn er groene osb of betonplex
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
@ZotVanHout : jep, achterste liggers worden aan de muur erachter verankerd. Over een diepte van 50cm zit dus achteraan een 5x7 vast op de muur, dan een 5x7 ertussen met liggers verbonden en vooraan een stalen koker dikwandig. Ik ben allergisch voor doorhangende boekenkasten dus maak het bewust (te) stevig.

De draagkracht zoek ik totaal niet in de gebruikte afdekplaten, dus op zich zou gips ook kunnen, ware het niet dat ik met hout precieser kan werken en alle verbindingen kan verlijmen om zo kans op scheuren in het eindresultaat te verkleinen.

De onderste 'verdieping' gaat gebruikt worden voor kinderspeelgoed, dus een bepaalde stootvastheid die gips niet bied, zoek ik dus in hout. Vandaar dat het groene spaanplaat me alsnog wel aanstaat (want de draagkracht is voldoende gezien hoeveelheid ondersteuning en stootvastheid ook). Maar groen MDF is dan nog wat sterker.

Betonplex is wat overdreven en ik denk dat beton-cire beter hecht aan een zuigende ondergrond (ondanks er voor alles een primer is). Groene OSB ken ik niet, vind er ook niks over?

Waarom zou de spaanplaat niet geschikt zijn, die vraag blijft bij me steken. Als het niet kromtrekt (woonkamer) dan is het prima volgens mij? Ik laat me er graag vanaf praten, liever nu de juiste keuze.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.166
1.959
Klein-Brabant, Vlaanderen
Groene OSB ken ik niet, vind er ook niks over?
bij er op googlen vond ik een paar resultaten
al dan niet waarheidsgetrouw

Waarom zou de spaanplaat niet geschikt zijn ?
bij een diepte van 50 cm doet de spaanplaat het wel
voor de overspanning van 210 cm moet de stijfheid van je balken komen
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
@ZotVanHout : in de totale diepte van 50cm is de achterzijde 5cm ondersteund door de 5x7 op de muur, en de voorzijde 3/4/5cm door de dikwandige stalen koker, en ertussenin nog een 5x7 over de hele 210cm breedte, met daartussen nog liggers van 5x7 hout ter extra stevigheid. De vrije overspan in de diepte zal max 25-30cm zijn en in de breedte dankzij de tussenliggers max 40cm.

Het is dus echt alleen een afdekplaat. Als het maar niet kromtrekt (ik verlijm het volledig onder de platen met bruislijm).

Nu lijkt het alsof ik pleit voor de spaanplaat maar ik zou er evenzo prima vanaf stappen, wil gewoon graag de juiste keuze maken in deze fase.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Let op dat er een materiaal wordt gekozen waarop de de beton cire goed hecht. Ik vermoed dat de leverancier daarom watervaste spaanplaat wordt aangeraden. daarop heb je meer grip dan andere materialen.

succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.