Vakantiestoeltje

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
In 2019 kwam ik op vakantie een leuk stoeltje tegen, een "DeWaard" stoeltje zoals de eigenaren het noemden. Heb toen wat foto's gemaakt met het plan voor de vakantie in 2020 zelf zo'n stoeltje te maken:

image_2021-07-30_164510.png

Thuis wat nagezocht, en kwam er achter dat het origineel van "Byer of Maine" is. Naar aanleiding van mijn foto's en wat maatvoeringen op websites toen een schets gemaakt:

image_2021-07-30_164651.png

Natuurlijk was ik van plan om dit in de maanden voor de vakantie te maken, maar uiteindelijk heb ik het stoeltje in de 2 avonden voor we weggingen inmekaar gezet, met meteen het idee om dat als eerste iteratie te zien van een uiteindelijke versie. Op de camping vond ik iemand die "het echte ding" had, en dus kon ik meteen wat vergelijken. Het grappige is dat dit weer een net andere versie is:

image_2021-07-30_164933.png

Met kussentje: het origineel. Zonder kussentje: mijn prototype. Ten eerste "zit" die van mij hoger, ten tweede is het origineel "luier" van zitoek. Daardoor bijt 'ie niet zo hard in je dijbenen als mijn stoeltje. De zithoek werd gemaakt door de speling tussen de latjes op de achterkant. Ik heb in mijn uiteindelijke versie dat gedaan door de latten op de juiste hoek te schaven.

Dit jaar dus weer van plan om het stoeltje ruim voor de vakantie te maken, en uiteindelijk ook pas weer 2 dagen van tevoren gedaan. Wel een stuk mooier geworden dan het prototype, en hij zit ook fijner. In plaats van het canvas rugdekje (waarvan ik niet wist hoe je het zou moeten maken) heb ik op de rugleuning latten gedaan, en ik gebruik een "zitlap" van Bever als rugkussentje.

collage2.jpg
Boven: oud stoeltje achter, nieuw stoeltje voor. Onder: met kussentje en lekker compact opgeklapt.

Voor wie ook zo'n ding wil maken: hier mijn werktekening!
1627657240051.png
 
Laatst bewerkt:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
de sectie van het hout is slechts 2x3 cm ?
is er een reden waarom de zitlatjes opliggende zijn, en de ruglatjes onderliggend ?
de ruglatjes zijn recht & het kussen verzacht de hardheid ?
Ja, hout is maar 2x3cm, ik weet 75kg en voor mij is dat prima.
De reden dat de ruglatjes onderliggend zijn is dat je het stoeltje dan compacter kunt opvouwen, bewaren en meenemen - dacht ik. Maar nu ik er nog 's goed naar kijk zou je wel 's gelijk kunnen hebben dat het net zo makkelijk andersom had gekund.

Ruglatjes zijn inderdaad recht, en daar is inderdaad het kussentje voor. Het origineel heeft dus een canvas rugleuning dat wat prettiger zit (denk ik), maar dat leek me erg lastig om goed en stevig te maken.

Hier trouwens nog een plaatje van "work in progress":

1627658488829.png
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.