Vakantie project - Loungezetel

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Deze zomer niet echt op vakantie kunnen vertrekken en dan maar een project gestart.
Ik volg al heel lang YouTubers Chris Salomon and Shaun Boyd die samen "Foureyes Furniture" runnen, ze maken meubels maar verkopen deze ook als handleiding.

ik heb zo de plannen gekocht (110$) voor de Glenn chair incl Ottoman voetbank. Je betaalt voor het ontwerp en hiervoor krijg je toegang tot gedetailleerde video's, templates (metrisch), algemene tips, werkwijze, ... Ik zag dit als een investering en soort van online cursus. (heb totaal geen hout opleiding of achtergrond)
00 - Glenn Lounge - Ottoman.jpg

aangezien het maar een proefproject was besloten om de stoel eerst in berken multiplex te maken. Hiervan had ik nog overschot in 18 en 25mm. Uiteraard zal het resultaat in eiken of noten veel mooier zijn. maar dat is misschien iets voor de toekomst

begonnen met het afprinten van de sjablonen op ware grootte, die ik verlijmd heb op 9mm MDF
01 - sjablonen.JPG 02 - mallen in mdf.JPG

voor de poten heb ik 2 platen van 18mm verlijmd
03 - verlijmen multiplex.JPG 04 - verlijmen multiplex.JPG

vervolgens de verschillende onderdelen uitzetten, ruw uitzagen en mbv de templates en copieerfrees af te werken
05 - uitzetten componenten.JPG 06 - uitzagen componenten.JPG

dominos gefreesd en de poten verlijmd wat nog niet zo evident was door de hoeken >90°.
07 - dominos.JPG 09 - verlijmen van de poten.JPG
 

Bijlagen

  • 08- meranti accent.JPG
    08- meranti accent.JPG
    56 KB · Weergaven: 21

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
aangezien ik niet beschik over een professionele tafel zaag (enkel Dewalt 7492), zie je de minste imperfectie bij het verlijmen. Waarschijnijk stond het blad niet perfect 90° en dan zie je bij 36mm multiplex dat aan 1 zijde de lijmnaad niet perfect gesloten is. Dan maar beslist om dit te camoufleren door het inlijmen van stukjes meranti. Uiteindelijk geeft dit nog wel een leuk accent. Eerst getest op een reststuk

08- meranti accent.JPG 11 - verlijmen merantie accenten.JPG

vervolgens konnen we de zithoek bepalen
10 - bepalen zithoek.JPG

zowel ze zitting als rug zijn losse latten (18mm) verlijmd met dominos die met 2 zijkanten tot een kuip gevormd worden
12 - verlijmen zitting.JPG 13 - verlijmen kuip.JPG 14 - verlijmen kuip2.JPG

en finaal de poten bevestigen met domino's aan de kuip. Dit was nog het moeilijkste om de domino's perfect uit te lijnen
15 - Testopstelling.JPG 16 - verlijmen poten aan kuip.JPG

de opstelling thuis voor de eerste instagram foto's
16 - finale zetel.JPG 17 - finale zetel2.jpg
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Gaaf project, mooie stoel geworden. Kan je nagaan als je hem van 'echt' hout gaat maken. Hoe zit ie?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik volg deze jongens ook op Youtube en heb het altijd al een mooie stoel gevonden. Prima idee ook om dat stukje meranti in te lijmen.
Misschien zou ik de lange zijdes van de armleuning wat meer afronden om het geheel wat vloeiender te maken?
Hoe dan ook een erg mooie stoel!
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Gaaf project, mooie stoel geworden. Kan je nagaan als je hem van 'echt' hout gaat maken. Hoe zit ie?
hij zit super, kwaliteit van de kussens is echt goed. En er is nagedacht (door Shaun Boyd) over de afmetingen en verhoudingen van de stoel. Het is echt wel een lounge zetel
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Ik volg deze jongens ook op Youtube en heb het altijd al een mooie stoel gevonden. Prima idee ook om dat stukje meranti in te lijmen.
Misschien zou ik de lange zijdes van de armleuning wat meer afronden om het geheel wat vloeiender te maken?
Hoe dan ook een erg mooie stoel!
afronden en multiplex gaan niet samen, dit geeft altijd een lelijk resultaat. Nu zijn de hoeken gewoon minimaal gebroken om de scherpe kanten eraf te halen. Bij een volgende massieve versie zou ik dit wel doen, de stoel wordt dan nog veel eleganter...
 

jorisvh

Post veel
wow, knap gemaakt, complimenten!
bouwverslagen van meubels zijn mijn favoriete topics.

ik vind persoonlijk de poten in 36mm wat log maar in 18 of 25mm zouden ze als armleuning wellicht wat oncomfortabel zijn.

ik heb 4eyes ook altijd gevolgd maar sinds het bijna altijd over epoxy tafels gaat begon de stijl me teveel te storen en ben ik afgehaakt.

is het eerst volledig op vorm brengen van elk onderdeel en dan pas verbinden met dominos de werkvolgorde die ze voorstellen? lijkt mij namelijk handiger om elk onderdeel grof op vorm te brengen, dan te verlijmen en dan pas met een volledige template op vorm te frezen, zo worden overgangen tussen curves vanzelf vloeiend.
2 stukken cirkelsegment te verlijmen tot een vloeiende curve is niet zo evident heb ik al ondervonden.

wel grappig, ik heb de omgekeerde beweging gemaakt:
eerst een lounge(schommel)stoel in massief gebouwd om er vervolgens een budget versie in berken mpx van te maken. voor je aan de massieve versie begint is het bouwverslag van beiden misschien nuttig:
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
wow, knap gemaakt, complimenten!
bouwverslagen van meubels zijn mijn favoriete topics.

ik vind persoonlijk de poten in 36mm wat log maar in 18 of 25mm zouden ze als armleuning wellicht wat oncomfortabel zijn.

ik heb 4eyes ook altijd gevolgd maar sinds het bijna altijd over epoxy tafels gaat begon de stijl me teveel te storen en ben ik afgehaakt.

is het eerst volledig op vorm brengen van elk onderdeel en dan pas verbinden met dominos de werkvolgorde die ze voorstellen? lijkt mij namelijk handiger om elk onderdeel grof op vorm te brengen, dan te verlijmen en dan pas met een volledige template op vorm te frezen, zo worden overgangen tussen curves vanzelf vloeiend.
2 stukken cirkelsegment te verlijmen tot een vloeiende curve is niet zo evident heb ik al ondervonden.

wel grappig, ik heb de omgekeerde beweging gemaakt:
eerst een lounge(schommel)stoel in massief gebouwd om er vervolgens een budget versie in berken mpx van te maken. voor je aan de massieve versie begint is het bouwverslag van beiden misschien nuttig:
Hey Joris,

bedankt voor het compliment, betekent veel voor een hobby klusser :geek:

ivm de 36mm poten; de robustheid valt nog best mee, in geval van massief hout kan je dit verder afronden zoals Musicus ook al suggereerde. Maar dit is niet echt mooi bij multiplex. Maar de stoel zelf is vrij breed waardoor die 36mm best ok is.

ivm het op vorm brengen met de copieer frees; de laatste centimeters doe je pas na verlijming. Best of 2 worlds, de afzonderlijke stukken zijn nog goed handelbaar en na verlijming bevestig je terug de mallen en frees je de finale ronding/overgang. waardoor je een perfecte afwerking krijgt

ik heb met veel interesse je schommelstoel verslag gelezen en dit was ook de inspiratie om deze stoel in mpx te maken. Heb zelfs nog overwogen om hem zwart te oliën met Rubio. Maar best tevreden met de naturel uitstraling. Ga er alleen nog een matte OSMO olie opzetten.

bedankt voor de feedback
Wim
 

jorisvh

Post veel
ik heb met veel interesse je schommelstoel verslag gelezen en dit was ook de inspiratie om deze stoel in mpx te maken.
ah, top, blij dat het nuttig was voor je.
Heb zelfs nog overwogen om hem zwart te oliën met Rubio. Maar best tevreden met de naturel uitstraling. Ga er alleen nog een matte OSMO olie opzetten.
Goede keuze!
Zwart zou zeker mooi zijn maar als je multiplex met een zwaar gepigmenteerde olie wil behandelen kan je dat best op voorhand beslissen.
Evt squeeze-out van lijm zorgt voor minder opname van olie en dus ook pigment wat, zeker bij zwarte olie op quasi wit hout, erg gaat opvallen.
Bij massief kan je lijmresten volledig weg schuren.
Bij mpx zit je zo door de buitenste fineer laag, zeker bij berken (hoe zou ik dat toch weten 🤔). Daar kan je best rond de lijmnaden volledig afplakken met tape om te vermijden dat lijm naast de verbinding in de mpx kan dringen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Mooie stoel en mooi verslag van het maakproces.

Hoe heb je de templates eigenlijk gemaakt, zie dat je de sjablonen op mdf geplakt hebt, maar hoe heb je dat mdf bewerkt ?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Mooie stoel en mooi verslag van het maakproces.

Hoe heb je de templates eigenlijk gemaakt, zie dat je de sjablonen op mdf geplakt hebt, maar hoe heb je dat mdf bewerkt ?
De papieren sjablonen met lijm spray op mdf gekleefd. De rechte stukken gezaagd met de inval zaag, de gebogen stukken ruw met de lintzaag +/-1 mm van de contour wegblijven en vervolgens de overschot wegschuren tot het lijntje (triton oscilleer schuurmachine)
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.