V-Vormige Vliegende Vogel Voeder Villa

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
We gaan het jaar vvvlammend beginnen :cool: en die zwaluwstaarten laat ik even voor wat het is; lijm laat me nooit in de steek. Omdat ik nu weet dat Eiken en PVA niet altijd lekker samengaan werk ik voor dit project met mijn D4 Woodmax lijm. Iets langere klem- en droogtijd maar laat nooit meer los.

Mijn vrouw heeft als volgende item op haar verlanglijstje een voederstation staan voor haar gevleugelde vrienden. En het zou mijn eer te na zijn om gewoon een plank op een paal te smijten, dus ik ga los met een bende restjes.

WhatsApp Image 2023-01-01 at 15.53.38.jpeg

Voor de beeldvorming: van voor- tot achtergevel tellen we ongeveer 30 centimeter en de muren staan onder een hoek van 5 graden naar buiten voor een speels aanzicht.

Achterop komt een landings-stok en binnenin ook een richel tot dat doel. Onder/achterin komt een voederbak die je (waarschijnlijk via de schoorsteen, even kijken hoe ik dat ga fröbelen) kunt vullen en zodoende hebben ze dus 4 openingen. Het geheel komt op een plaat met een railing erom en ik maak een paal met een poot zodat we het ding overal op het terras kwijt kunnen.

Wordt vervolgd...
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik gebruikte een mengsel van eiken zaagstof en PVA om de kieren in mijn zwaluwstaarten te dichten, en dat mengsel kleurde bij het opdrogen zwart vanwege de reactie met het looizuur.
Ik ken dat effect, maar dan alleen in combinatie met lijmklemmen waarvan de plastic kapjes er af zijn?
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Ik gebruikte een mengsel van eiken zaagstof en PVA om de kieren in mijn zwaluwstaarten te dichten, en dat mengsel kleurde bij het opdrogen zwart vanwege de reactie met het looizuur.
Leuk project. Heb je rekening gehouden met eelke vogelsoort je wil ontvangen?

De grootte en plaatsing van de gaten komt best precies als je een bepaalde soort wil lokken.

Hier vind je meer informatie hieromtrent: Zelf een nestkast maken
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth en MartijnEHV

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik gebruikte een mengsel van eiken zaagstof en PVA om de kieren in mijn zwaluwstaarten te dichten, en dat mengsel kleurde bij het opdrogen zwart vanwege de reactie met het looizuur.
met eik en pvac-lijm D3 nog nooit problemen gehad
enkel massieve stroken geperst verlijmd
nog nooit zaagstof met pvac gemengd
bij mijn weten reageert looizuur met ijzer
zou in pvac ijzer zitten ?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
met eik en pvac-lijm D3 nog nooit problemen gehad
enkel massieve stroken geperst verlijmd
nog nooit zaagstof met pvac gemengd
bij mijn weten reageert looizuur met ijzer
zou in pvac ijzer zitten ?

Ik ben niet de enige blijkbaar.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
WhatsApp Image 2023-01-02 at 16.13.06.jpeg

Mijn eerste gedachte was nu 'is het misschien topzwaar' maar daar lijkt het niet op. De boel zit nog niet vast, de plaat ligt er los op en het huis ook, dit was alleen even een test om de balans te checken. Ik wilde de paal van takken maken maar alles wat ik heb momenteel is drijfnat en nog niet geschikt om te be/verwerken, dus dan maar wat vuren waar straks een 'old pine' beits overheen komt die ik nog heb staan.

Het huis zit constructief al in elkaar, ik ben nu voor aan het bereiden op een dak met schoorsteen (die ik afneembaar wil maken) en kleine details zoals een deur, luikjes en een hekje erom.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De basis van het huis is nu droog en geschuurd op korrel 150. De volgende stap is het beginnen met het dak en de details hier en daar, startend met de vensterbanken. Uiteraard is tot een totaal zinloze exercitie vanuit het perspectief van de vogel, maar wij mensen houden ons graag bezig met onzin zoals dit.

Ik gebruik overal D4 Woodmax wat een 24h uitharding nodig heeft, naast 6 uur klemtijd, dus het gaat allemaal wat langzamer, maar het zal het vogelhuis waarschijnlijk overleven (als in: over 1000 jaar vinden ze hier bij een opgraving alleen nog wat restjes lijm terug in de vorm van een klein huis).

20230103_124821.jpg

De poot, die van 'gewoon' vuren is gemaakt, staat inmiddels in de eerste laag 'old pine' beits. Ik ga er een tweede laag overheen doen wanneer droog, en test gelijk even hoe dit kleurt op het gebruikte eikenhout (dan smeer ik het namelijk gewoon overal overheen, lekker makkelijk). Afwerken ga ik ofwel met 2k lak of polyurethaan doen, ik wil zeker weten dat het een tijdje overleeft in de elementen.

WhatsApp Image 2023-01-03 at 12.37.57.jpeg

Had ik de zinloze details al genoemd?

WhatsApp Image 2023-01-03 at 12.03.29.jpeg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20230103_142623.jpg

Deze gegroefde latten kwamen van het dak van een oude kast (net als de rest van dit eikenhout trouwens) waar ze een gebogen plafond vormden. Ik heb ze geschaafd maar de groef behouden en ga ze gebruiken als dakbedekking. Ik ga proberen ze te schroeien en dan schoonborstelen om zo een waterdicht en duurzaam dak te verkrijgen. Ze komen ook onder een hoek zodat ik aan de voorzijde een punt kan produceren die de voordeur beschermt tegen inval van water. Aan de achterzijde en zijkanten zal het dak gewoon recht overhangen.

20230103_171158.jpg

De gebruikte beits zou waarschijnlijk problemen opleveren met de jachtlak die ik besteld heb dus ik ga het huis gewoon zonder beits direct (met 4 lagen) aflakken, dat betekent dat ik de details er aan kan gaan lijmen. De deur staat er nu los tegen maar zal open vastgelijmd worden, net als de luiken die ik gewoon tegen de muur lijm maar met een wigje, zodat ze schuin staan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
De basis van het huis is nu droog en geschuurd op korrel 150. De volgende stap is het beginnen met het dak en de details hier en daar, startend met de vensterbanken. Uiteraard is tot een totaal zinloze exercitie vanuit het perspectief van de vogel, maar wij mensen houden ons graag bezig met onzin zoals dit.

Ik gebruik overal D4 Woodmax wat een 24h uitharding nodig heeft, naast 6 uur klemtijd, dus het gaat allemaal wat langzamer, maar het zal het vogelhuis waarschijnlijk overleven (als in: over 1000 jaar vinden ze hier bij een opgraving alleen nog wat restjes lijm terug in de vorm van een klein huis).

Bekijk bijlage 127370

De poot, die van 'gewoon' vuren is gemaakt, staat inmiddels in de eerste laag 'old pine' beits. Ik ga er een tweede laag overheen doen wanneer droog, en test gelijk even hoe dit kleurt op het gebruikte eikenhout (dan smeer ik het namelijk gewoon overal overheen, lekker makkelijk). Afwerken ga ik ofwel met 2k lak of polyurethaan doen, ik wil zeker weten dat het een tijdje overleeft in de elementen.

Bekijk bijlage 127371

Had ik de zinloze details al genoemd?

Bekijk bijlage 127372
Misschien voor als de kolibries ook hier gaan nestelen. Het word steeds warmer.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
WhatsApp Image 2023-01-12 at 14.43.06.jpeg

De eerste laag bootlak zit erop. Het duurt wat langer om uit te harden ivm de lage temperaturen (gemiddeld 5~10 graden in de werkplaats) maar een flinke kachel doet wonderen. Ik heb het huis alleen langs de onderkant op de plaat geschroefd moest ik het ooit nog los willen halen. Deurtje zit ook met D4 vast, maar ook een dun schroefje langs onderen.

WhatsApp Image 2023-01-12 at 14.49.47.jpeg

Het dak maak ik uit deze latten. Ik verlijm ze schuin, een verspringing van steeds 2,5cm langs boven gemeten. Zodra droog brand in de bovenkant licht aan voor een tof kleurtje en contrast en ga ik daar ofwel olie ofwel lak (of beide, ik zie wel) op smeren om het waterdicht te maken. De keuze voor het schuin verlijmen is vooral omdat ik een overhangende punt aan de voorzijde wil hebben, maar estetisch heeft het ook wel wat. Makkelijker was om ze gewoon dwars (in de lengte) van onder naar boven op te bouwen maar daar zijn ze niet lang genoeg voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en jabjab

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Misschien voor als de kolibries ook hier gaan nestelen. Het word steeds warmer.
Niet alle kolibrisoorten houden van warmte. Ze zijn wel allemaal neo(tropisch tot arctisch) - endemisch op de amerikaanse continenten. Maar er zijn soorten die je 's zomers tot in Noord-Minnesota kunt vinden, en wellicht nog noordelijker. Ik zag ze zelf in Duluth...
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Net iets te makkelijk geweest met de zaaglijn boven en onder. Ik had er waarschijnlijk nog wel een centimeter extra uit kunnen halen zodat ik meer overhang had, maar het is wat het is. Beide dakpanelen ga ik op deze manier tijdelijk vastklemmen en houtjes aan de binnenkant schroeven en lijmen, zodat het paneel gewoon uit zichzelf in het frame blijft hangen. Volgende stap is een schoorsteen maken die aan de binnenzijde uitmond in een soort pijp die richting de achterkant van het huis wijst, zodat voer dat hierin gegoten word, in de voederbak achterin het huis terecht komt. Uiteraard komt er een klein dakje op de schoorsteen tegen water inval.

De dakpanelen en de nok ga ik schroeien, borstelen en ook in de lak zetten. Het huis heeft nu 2 lagen gehad, een derde komt nog.

Hierna: railing :). Ik heb nog een restje donker hout liggen voor kleine palen in het hekwerk en peins nog over een mini brievenbusje.

WhatsApp Image 2023-01-14 at 10.27.30.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar en Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.