UV Ge-olied bureaublad, meer bescherming nodig?

Serellyn

Nieuw lid
27 jan 2022
1
0
Enschede
Bij de Bauhaus hebben ze een mooi tafelblad die ik mogelijk als bureaublad wil gaan gebruiken aan een zit/sta bureau. Hier staat bij dat hij ultraviolet is geolied. Nu ken ik die techniek zelf totaal niet en ik vraag me dan ook af of dit genoeg zal beschermen.

Kortom, mijn vraag is, is Uv-geolied genoeg bescherming voor een bureau die ik veel zal gebruiken (6 uur per dag) of kan ik het beter nog bewerken met bijvoorbeeld een lak?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Leuke kreet, maar hoe ze het ook hebben uit laten harden: het blijft een olieafwerking. Een olie trekt in het hout, maar vormt er geen beschermlaag op het hout zoals een vernis/laklaag. Daar staat dan weer tegenover dat met olie de bescherming veel beter is bij kleine beschadigingen: de wat diepere lagen zijn immers alsnog met olie doordrenkt.
Hardwax (olie + was) vind ik zelf een heel goede tussenvorm. Eventueel kun je dit ook apart aanbrengen: eerst in de olie zetten, en als de olie goed is uitgehard in de was zetten. Zelf heb ik dat met mijn beuken bureau gedaan: lijnolie en daarna in de bijenwas, wat nu alweer jaren een mooie afwerking geeft zonder extra werk.
Danish oil (olie + vernis) bevalt me wat minder: doordat dit meer glanst oogt het minder natuurlijk als de olie + was afwerking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.