Upgrade Shaper opstelling + klemvraag

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
305
166
Leeuwarden
Ik weet niet of andere Shaper gebruikers dit herkennen maar ik vind het lastig om het plateau voor mijn workstation helemaal recht te krijgen. er zit 1 klem in het midden en ik heb vaak net twee handen te kort om links en rechts op exact dezelfde hoogte te krijgen als het blad van het workstation. Maar voor veel freeswerk is dit juist wel erg van belang omdat je anders verschil krijgt in de freesdiepte.

Ik heb hier een tijdje overna gedacht en heb een opstelling gemaakt met behulp van een motorkrik waarbij ik de hoogte van het werkstuk eenvoudig kan verstellen maar wel altijd een vlak werkveld heb. Zie foto's

Bijlagen

• 20260907_170133.jpg
    20260907_170133.jpg
    88,3 KB · Weergaven: 15
  • 20260907_170140.jpg
    20260907_170140.jpg
    137,4 KB · Weergaven: 14
  • 20260907_170148.jpg
    20260907_170148.jpg
    154,7 KB · Weergaven: 12
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
305
166
Leeuwarden
Ik heb nog 1 dingetje niet uitgevogeld, misschien hebben jullie ideeën? Ik wil mijn constructie kunnen klemmen aan de verticale deel van het workstation maar weet niet zo goed wat voor klem ik hiervoor kan gebruiken.

Ik heb in mijn foto proberen te tekenen wat ik eigenlijk wil. (De blauwe cirkel is een gat wat ik daar zou kunnen boren)

Bijlagen

• 4.png
    4.png
    1,2 MB · Weergaven: 15

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.291
1.261
Antwerpen
Ik zet mijn werkstuk altijd parallel met de supportbar

Kun je niet met de ‘reversible clamps’ of om het even welke t-track compatibele klemmen werken ?

Nogal een complexe support voor je werktafel, ik heb er een telescoop klem/steun ondergezet en dat is veel lichter en flexibeler denk ik

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
305
166
Leeuwarden
Ik zet mijn werkstuk altijd parallel met de supportbar

Kun je niet met de ‘reversible clamps’ of om het even welke t-track compatibele klemmen werken ?

Nogal een complexe support voor je werktafel, ik heb er een uittrekbare staafklem ondergezet en dat is veel lichter en flexibeler denk ik

Ik heb de meest ideale nog niet ontdekt

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
92
43
Brabantse Kempen
Ik weet niet of andere Shaper gebruikers dit herkennen maar ik vind het lastig om het plateau voor mijn workstation helemaal recht te krijgen. er zit 1 klem in het midden en ik heb vaak net twee handen te kort om links en rechts op exact dezelfde hoogte te krijgen als het blad van het workstation. Maar voor veel freeswerk is dit juist wel erg van belang omdat je anders verschil krijgt in de freesdiepte.

Ik heb hier een tijdje overna gedacht en heb een opstelling gemaakt met behulp van een motorkrik waarbij ik de hoogte van het werkstuk eenvoudig kan verstellen maar wel altijd een vlak werkveld heb. Zie foto's
Waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd, maar ik zet altijd de crossbar er op. Vervolgens de hendel in het midden op een kwart zitten zodat hij stroef zit, maar nog beweegbaar is (speciale stand, dit voel je goed). Dan het werkstuk met de linker en rechterhand het werkstuk tegen de crossbar klemmen en de hendel helemaal vast zetten. Dit werkt eigenlijk altijd wel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.