Voor als onderstaande tekst te lang is, de samenvatting:
Dag houtwormen,
In mijn opzoekingswerk naar de PT107 vond ik zeer weinig duidelijke gebruikersinfo online. Ergens hier op het forum geeft een gebruiker een vrij lange review over de HC260 en hierbij wil ik hetzelfde doen voor de PT107 en deze vergelijken.
Alhoewel de breedte van de vlakbank en de lengte van de tafels bijna hetzelfde zijn, is het verschil zeer groot. En aangezien het prijsverschil met een nieuwe HC260 zo klein is (€1250 tov €1400) wil ik deze verschillen even met enkele foto's duidelijk maken.

Het grootste probleem met de parallel geleider van de HC260 is dat die afhankelijk van de stand (voor/achter) een andere hoek had, deze moest dus telkens opnieuw met een haak ingesteld worden. Ik was die specifieke hendeltjes snel beu.

Deze lengte is zowat het enige wat me tegenvalt op de PT107, graag wil ik die met een extensie zoals Hammer die heeft een 30-tal cm langer maken, mocht iemand daar een goede tip voor hebben? (Geen extensie op poten, enkel vastgemaakt aan de tafel zelf)
De invoertafel staat op de HC260 vrij los, deze moet namelijk tussen twee stukken ijzer kunnen glijden naar boven en naar beneden en er is geen mechanisme om hem vast te zetten. Heeft bijgevolg een millimeter "spel" alle kanten op.
Dit is met de PT107 niet het geval, nadat je hem op hoogte gezet heb kan je die met de hendeltjes vast klemmen.
Op de PT107 dien je spijtig genoeg ook de parallel geleider te demonteren en weg te zetten. De tafels naar boven klappen en de afzuigkap omdraaien is wel veel handiger.
Er is ook een hendel om de aanvoerrol van de vandikte af te koppelen zodat de vlakbank meer kracht krijgt.
Hopelijk is hier iemand wat mee, als je nog wat wilt weten vraag gerust, zal het verder aanvullen mocht er nog wat te vertellen zijn.
Als je een nieuwe vlakbank wil kopen en aan de populaire Metabo HC260 denkt, overweeg de "Record Power PT107" voor een tikje meer.
Dag houtwormen,
In mijn opzoekingswerk naar de PT107 vond ik zeer weinig duidelijke gebruikersinfo online. Ergens hier op het forum geeft een gebruiker een vrij lange review over de HC260 en hierbij wil ik hetzelfde doen voor de PT107 en deze vergelijken.
Alhoewel de breedte van de vlakbank en de lengte van de tafels bijna hetzelfde zijn, is het verschil zeer groot. En aangezien het prijsverschil met een nieuwe HC260 zo klein is (€1250 tov €1400) wil ik deze verschillen even met enkele foto's duidelijk maken.
Parallel geleider
Zoals je ziet is de parallel geleider een pak groter en breder, ook is de bevestiging veel steviger uitgevoerd.

Het grootste probleem met de parallel geleider van de HC260 is dat die afhankelijk van de stand (voor/achter) een andere hoek had, deze moest dus telkens opnieuw met een haak ingesteld worden. Ik was die specifieke hendeltjes snel beu.

Vandikte
Een ander probleem met de HC260 is dat de hoogte instelling van de vandikte niet vastgezet kan worden, daardoor gebeurt het dikwijls dat tijdens het vandikte schaven het hendeltje een kwartdraai opgeschoven is. Dit kan je met de PT107 gewoon vastzetten zoals je dat met "gevorderde" machines kan.

Tafels
De vlaktafels zijn in totaal enkel 10cm langer wat een beetje tegenvalt voor langere balken maar ze zijn wel van een veel steviger gietijzer gemaakt.Deze lengte is zowat het enige wat me tegenvalt op de PT107, graag wil ik die met een extensie zoals Hammer die heeft een 30-tal cm langer maken, mocht iemand daar een goede tip voor hebben? (Geen extensie op poten, enkel vastgemaakt aan de tafel zelf)
De invoertafel staat op de HC260 vrij los, deze moet namelijk tussen twee stukken ijzer kunnen glijden naar boven en naar beneden en er is geen mechanisme om hem vast te zetten. Heeft bijgevolg een millimeter "spel" alle kanten op.
Dit is met de PT107 niet het geval, nadat je hem op hoogte gezet heb kan je die met de hendeltjes vast klemmen.
Ombouwen Vlakbank <-> Vandiktebank
Om de HC260 om te bouwen moest je volgende handelingen doen- Parallel geleider demonteren en wegzetten
- Eén deel van de tafel demonteren en wegzetten
- Afzuigkap van onder bovenaan plaatsen en vastzetten
- Vandikte moet ook op een specifieke hoogte staan om de afzuigkap vast te klemmen in vlakbank-stand
Op de PT107 dien je spijtig genoeg ook de parallel geleider te demonteren en weg te zetten. De tafels naar boven klappen en de afzuigkap omdraaien is wel veel handiger.
Er is ook een hendel om de aanvoerrol van de vandikte af te koppelen zodat de vlakbank meer kracht krijgt.
Andere opmerkingen
- Het ding is dubbel zo zwaar (75jg -> 150kg) een wielenset is zeer aan te raden!
- De aan/uit knop is veel handiger.
- De beschermkap is veel handiger, ik kreeg die bij de HC260 niet over de afzuigkap en stond altijd dik in de weg.
- Beide machines werken op 230v en zijn even krachtig op papier. De PT107 heeft echter drie messen en loopt veel stiller, mogelijk dat door het gewicht er minder trillingen zijn.
Hopelijk is hier iemand wat mee, als je nog wat wilt weten vraag gerust, zal het verder aanvullen mocht er nog wat te vertellen zijn.
Laatst bewerkt: