Upgrade / Review -> Metabo HC260 -> Record Power PT107

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Voor als onderstaande tekst te lang is, de samenvatting:

Als je een nieuwe vlakbank wil kopen en aan de populaire Metabo HC260 denkt, overweeg de "Record Power PT107" voor een tikje meer.​



Dag houtwormen,

In mijn opzoekingswerk naar de PT107 vond ik zeer weinig duidelijke gebruikersinfo online. Ergens hier op het forum geeft een gebruiker een vrij lange review over de HC260 en hierbij wil ik hetzelfde doen voor de PT107 en deze vergelijken.

Alhoewel de breedte van de vlakbank en de lengte van de tafels bijna hetzelfde zijn, is het verschil zeer groot. En aangezien het prijsverschil met een nieuwe HC260 zo klein is (€1250 tov €1400) wil ik deze verschillen even met enkele foto's duidelijk maken.

Parallel geleider​

Zoals je ziet is de parallel geleider een pak groter en breder, ook is de bevestiging veel steviger uitgevoerd.
20210117_213232.jpg
20210119_082900.jpg

Het grootste probleem met de parallel geleider van de HC260 is dat die afhankelijk van de stand (voor/achter) een andere hoek had, deze moest dus telkens opnieuw met een haak ingesteld worden. Ik was die specifieke hendeltjes snel beu.

ElektraBPlaner1.jpg
20210119_082921.jpg

Vandikte​

Een ander probleem met de HC260 is dat de hoogte instelling van de vandikte niet vastgezet kan worden, daardoor gebeurt het dikwijls dat tijdens het vandikte schaven het hendeltje een kwartdraai opgeschoven is. Dit kan je met de PT107 gewoon vastzetten zoals je dat met "gevorderde" machines kan.
20210117_213239.jpg

20210119_082908.jpg

Tafels​

De vlaktafels zijn in totaal enkel 10cm langer wat een beetje tegenvalt voor langere balken maar ze zijn wel van een veel steviger gietijzer gemaakt.
Deze lengte is zowat het enige wat me tegenvalt op de PT107, graag wil ik die met een extensie zoals Hammer die heeft een 30-tal cm langer maken, mocht iemand daar een goede tip voor hebben? (Geen extensie op poten, enkel vastgemaakt aan de tafel zelf)

De invoertafel staat op de HC260 vrij los, deze moet namelijk tussen twee stukken ijzer kunnen glijden naar boven en naar beneden en er is geen mechanisme om hem vast te zetten. Heeft bijgevolg een millimeter "spel" alle kanten op.
Dit is met de PT107 niet het geval, nadat je hem op hoogte gezet heb kan je die met de hendeltjes vast klemmen.

Ombouwen Vlakbank <-> Vandiktebank​

Om de HC260 om te bouwen moest je volgende handelingen doen
  • Parallel geleider demonteren en wegzetten ☹️
  • Eén deel van de tafel demonteren en wegzetten ☹️
  • Afzuigkap van onder bovenaan plaatsen en vastzetten ☹️
  • Vandikte moet ook op een specifieke hoogte staan om de afzuigkap vast te klemmen in vlakbank-stand ☹️

Op de PT107 dien je spijtig genoeg ook de parallel geleider te demonteren en weg te zetten. De tafels naar boven klappen en de afzuigkap omdraaien is wel veel handiger.

Er is ook een hendel om de aanvoerrol van de vandikte af te koppelen zodat de vlakbank meer kracht krijgt.

Andere opmerkingen​

  • Het ding is dubbel zo zwaar (75jg -> 150kg) een wielenset is zeer aan te raden!
  • De aan/uit knop is veel handiger.
  • De beschermkap is veel handiger, ik kreeg die bij de HC260 niet over de afzuigkap en stond altijd dik in de weg.
  • Beide machines werken op 230v en zijn even krachtig op papier. De PT107 heeft echter drie messen en loopt veel stiller, mogelijk dat door het gewicht er minder trillingen zijn.


Hopelijk is hier iemand wat mee, als je nog wat wilt weten vraag gerust, zal het verder aanvullen mocht er nog wat te vertellen zijn.
 
Laatst bewerkt:

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hele handige review voor de mensen die voor de keuze staan. Ik heb zelf een blauwe Elektra Beckum, volgens mij nagenoeg gelijk aan de Metabo. Herken me ook wel in het omslachtige ombouw gedeelte, op zich prima te doen maar echt handig is het niet. Maar wat ik vooral mis zijn langere tafels, dat zou voor mij zwaar meetellen als ik op zoek ga naar een nieuwe, met deze lengte is het gewoon lastig om langere delen goed vlak te kunnen krijgen.

Misschien kan je nog iets zeggen over het verschil in schaaf kwaliteit tussen beide machines? Of zit hier weinig verschil in?
 
  • Leuk
Waarderingen: starf

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Heb op de nieuwe enkel nog maar wat teststukjes gedaan. Ik moet zeggen dat de resultaten met de HC260 ook heel goed waren hoor. Of toch goed genoeg naar mijn standaarden :)

Net een tip gekregen voor langere tafels, alhoewel stevig aan de prijs. (Totaal €254 voor één zijde)
30cm breed ook dus er is wat aanpassingswerk aan


 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi! Mooie vergelijk. Ik heb zelf ook de HC260 van Metabo en werkend naar behoren maar voor 900,- nieuw ipv de 1300,- die ik zie langskomen. Vooralsnog erg tevreden dat ik überhaupt machinaal kan vlakken.

Op basis van de specificaties is de Record Power een betere/completere/professionelere machine. Dat gezegd is in mijn geval prijs, deels mobiliteit (kleine werkplaats) en het feit dat Peter Parfitt er ook 1 had :) de reden om voor de Metabo te gaan.

Nadelen:
- fence is relatief kort (op te lossen maar toch)
- soms willen de micro-switches niet meewerken en ben je aan het vogelen om de boel letterlijk draaiend te krijgen
- Stomme pootjes
- Sommige gevallen slecht uitgevoerde Chinese exemplaren (onwerkbaar: Re. Trigger’s verhaal: borgpennen die eruit vallen, hoogteverstelling werkt niet, fence is niet recht maar hol.
- Metabo klantenservice is niet geweldig (re. Trigger’s verhaal)

Voordelen:
- Eeuwenoud ontwerp, volledig uitontwikkeld, gewoon robuust
- Geregeld 2e hands voor goede prijs te vinden
- Kopieën ook geregeld te vinden i.e. Record power PT260

Concluderend:
Heb je de keus, voor hetzelfde geld, lekker de Record Power PT107 pakken. Komt de HC 260 van electra beckum langs voor weinig (met of zonder “onderhoud nodig”) kun je je er geen bult aan vallen.

Voorlopig doe ik het ermee maar kijk uit naar het moment dat ik een combinatie machine heb van Hammer ofzo.
 
  • Leuk
Waarderingen: LeonvB, JonasLa en starf

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
248
102
Voor als onderstaande tekst te lang is, de samenvatting:

Als je een nieuwe vlakbank wil kopen en aan de populaire Metabo HC260 denkt, overweeg de "Record Power PT107" voor een tikje meer.​



Dag houtwormen,

In mijn opzoekingswerk naar de PT107 vond ik zeer weinig duidelijke gebruikersinfo online. Ergens hier op het forum geeft een gebruiker een vrij lange review over de HC260 en hierbij wil ik hetzelfde doen voor de PT107 en deze vergelijken.

Alhoewel de breedte van de vlakbank en de lengte van de tafels bijna hetzelfde zijn, is het verschil zeer groot. En aangezien het prijsverschil met een nieuwe HC260 zo klein is (€1250 tov €1400) wil ik deze verschillen even met enkele foto's duidelijk maken.

Parallel geleider​

Zoals je ziet is de parallel geleider een pak groter en breder, ook is de bevestiging veel steviger uitgevoerd.
Bekijk bijlage 97101
Bekijk bijlage 97102

Het grootste probleem met de parallel geleider van de HC260 is dat die afhankelijk van de stand (voor/achter) een andere hoek had, deze moest dus telkens opnieuw met een haak ingesteld worden. Ik was die specifieke hendeltjes snel beu.

Bekijk bijlage 97099
Bekijk bijlage 97100

Vandikte​

Een ander probleem met de HC260 is dat de hoogte instelling van de vandikte niet vastgezet kan worden, daardoor gebeurt het dikwijls dat tijdens het vandikte schaven het hendeltje een kwartdraai opgeschoven is. Dit kan je met de PT107 gewoon vastzetten zoals je dat met "gevorderde" machines kan.
Bekijk bijlage 97108

Bekijk bijlage 97109

Tafels​

De vlaktafels zijn in totaal enkel 10cm langer wat een beetje tegenvalt voor langere balken maar ze zijn wel van een veel steviger gietijzer gemaakt.
Deze lengte is zowat het enige wat me tegenvalt op de PT107, graag wil ik die met een extensie zoals Hammer die heeft een 30-tal cm langer maken, mocht iemand daar een goede tip voor hebben? (Geen extensie op poten, enkel vastgemaakt aan de tafel zelf)

De invoertafel staat op de HC260 vrij los, deze moet namelijk tussen twee stukken ijzer kunnen glijden naar boven en naar beneden en er is geen mechanisme om hem vast te zetten. Heeft bijgevolg een millimeter "spel" alle kanten op.
Dit is met de PT107 niet het geval, nadat je hem op hoogte gezet heb kan je die met de hendeltjes vast klemmen.

Ombouwen Vlakbank <-> Vandiktebank​

Om de HC260 om te bouwen moest je volgende handelingen doen
  • Parallel geleider demonteren en wegzetten ☹️
  • Eén deel van de tafel demonteren en wegzetten ☹️
  • Afzuigkap van onder bovenaan plaatsen en vastzetten ☹️
  • Vandikte moet ook op een specifieke hoogte staan om de afzuigkap vast te klemmen in vlakbank-stand ☹️

Op de PT107 dien je spijtig genoeg ook de parallel geleider te demonteren en weg te zetten. De tafels naar boven klappen en de afzuigkap omdraaien is wel veel handiger.

Er is ook een hendel om de aanvoerrol van de vandikte af te koppelen zodat de vlakbank meer kracht krijgt.

Andere opmerkingen​

  • Het ding is dubbel zo zwaar (75jg -> 150kg) een wielenset is zeer aan te raden!
  • De aan/uit knop is veel handiger.
  • De beschermkap is veel handiger, ik kreeg die bij de HC260 niet over de afzuigkap en stond altijd dik in de weg.
  • Beide machines werken op 230v en zijn even krachtig op papier. De PT107 heeft echter drie messen en loopt veel stiller, mogelijk dat door het gewicht er minder trillingen zijn.


Hopelijk is hier iemand wat mee, als je nog wat wilt weten vraag gerust, zal het verder aanvullen mocht er nog wat te vertellen zijn.
Hoi, zijn de prijzen zo gestegen nu? de goedkoopste vindt ik voor 1649,- maar helaas geen 1400,-
mvg
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Hoi, zijn de prijzen zo gestegen nu? de goedkoopste vindt ik voor 1649,- maar helaas geen 1400,-
mvg
Ja precies, bijna 1800 op baptist.
Ik moet zeggen dat het afstellen van de vlakbank tafels me wat tegenvalt, bij het vastzetten trekt hij telkens krom het is nogal irritant. Een A3 ben ik 2dehands nog maar weinig tegen gekomen. Niet makkelijk lijkt me om wat degelijks aan een goede prijs te vinden.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik moet zeggen dat de prijzen van een aantal machines het laatste jaar de pan uitrijzen! Stijgingen van 15-25% zijn geen uitzondering!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.