Universele afstandsbediening voor Starmix en andere stofzuigers

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Bestaat er een universele afstandsbediening voor een stofzuiger. Iets zoals de CT F1 van Festool. Een knop die je op zuigmond bevestigd waarmee je de stofzuiger bij handmatig gebruik inschakelt. Bij Festool werkt de knop samen met de geïntegreerde Blue Tooth voor accumachines, maar ik zoek eigenlijk iets wat in de stekkerdoos van de stofzuiger geplugd kan worden en zo de stofzuiger inschakelt.
Is er al iemand zoiets tegen gekomen?
 

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Denk eens aan tussenstekkers die je met een afstandsbediening kunt regelen. Deze zijn bij domotica volop in gebruik. Marktplaats heeft er beslist wel te koop staan. Ikea en bouwmarkten hebben die ook.
Goedkope prijs is vaak minder te vertrouwen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Denk eens aan tussenstekkers die je met een afstandsbediening kunt regelen. Deze zijn bij domotica volop in gebruik. Marktplaats heeft er beslist wel te koop staan. Ikea en bouwmarkten hebben die ook.
Goedkope prijs is vaak minder te vertrouwen.
Dat heb ik al gebruikt, maar is niet zo handig. De afstandsbediening blijft rondslingeren en deze stekker moet je in de WCD steken. Ze moeten dus al een behoorlijk vermogen aankunnen en ik ben niet zo een voorstander van het uitschakelen van electronica door de voedingsspanning weg te nemen. Deze tussenstekker in het stopcontact van de stofzuiger steken kan enkel als je er nog een verbruiker op aan sluit.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Klik-aan-klik-uit heeft die o.a.. Zo eentje had ik ook tussen mijn vorige afzuiging en een stekkerdoos zitten. Je moet wel opletten dat het maximale vermogen dat door de stekker mag gaan hoog genoeg is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Voor tussen stekkerdoos en stofzuiger zijn er genoeg opties. Maar niet om in de stekker van de stofzuiger zelf te steken. Denk dat ik zelf iets ga maken wat ik in een systainer stop. Een op afstand bedienbaar contact en belasting, voldoende om de stofzuiger in te schakelen.
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Je kunt eens kijken naar stekkerdozen met een master / slave optie. De stofzuiger wordt de slave en het gebruikte apperaat de master. Als je het apperaat of machine inschakeld dan start de stof zuiger (de slave) automatisch.
Bijvoorbeeld:
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Hoi Mathieu,
Het is me niet helemaal duidelijk wat je wil. Ik begrijp het volgende:
In de stekkerdoos die op je stofzuiger zit wil je iets steken waarmee je dezelfde stofzuiger met een afstandbediening aan en uit kan zetten. Begrijp ik dat zo goed?

Zelf vind ik een inschakelautomaat handig. Bij het inschakelen van bijvoorbeeld je schuurmachine wordt de stofzuiger dan automatisch ingeschakeld.
Hier een module van conrad.
Ik zie net dat Dencom iets soortgelijks oppert.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Wacht, ik denk dat ik het nu snap.
Je hebt een stofzuiger met daarop een stekkerdoos. De stofzuiger gaat lopen wanneer het apparaat aangesloten op die stekkerdoos aan wordt gezet. Dus de stofzuiger heeft al een ingebouwde inschakelautomaat.
Maar jij wilt een belasting aansluiten op die stekkerdoos die je met een afstandbediening in en uit kan schakelen, zodat je op die manier de stofzuiger in- en uitschakelt.

Hier een setje van Ali , draadloze zenders + ontvanger met relais?
En als belasting zou ik een 220v pc ventilator gebruiken; heb je ook geen last van warmte die je weer kwijt moetzoals bijvoorbeeld bij een lamp als belasting.
 
Laatst bewerkt:

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Of je stofzuiger gewoon op handmatig aan/uit zetten ipv de inschakelautomaat. De stofzuiger zelf op een klik-aan-klik-uit stopcontactschakelaar aansluiten. Die zijn er in 3500W uitvoering. Gaat ie niet meer automatisch aan als je de machine aanzet, maar daar heb de afstandsbediening voor.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Metabo heeft nu een start-stop automaat. Is dit wat je bedoelt?
Ik ga er vanuit dat je dit bedoelt:
Blijkbaar een fonkelnieuw toebehoren want het persbericht is van 23/11. En nog niet verkrijgbaar.
Dit is nog niet helemaal wat ik zoek. Ik wil eigenlijk een afstandsbediening die in het stopkontact van de stofzuiger zit, niet in de WCD.
Maar vermits Metabo dit verkoopt, lijkt het me geen probleem om de voeding naar de stofzuiger te onderbreken. En Metabo is volgens mij Starmix, dus het moet kunnen. Dan kan ik ook een gewoon stopcontact met afstandsbediening gebruiken. Ik gebruik geen accumachines op de zuiger, dus de automatische inschakeling is voor mij niet nodig.
Ik vind het wel spijtig dat Starmix zo een systeem niet voorziet in zijn zuigers (al dan niet optioneel). Het zou leuk zijn als de fabrikanten een universeel protocol voor Blue Tooth zouden afspreken zodoende dat je de gereedschappen en zuigers kan combineren en toch automatisch starten.
 

dafoolio

Actieve deelnemer
7 jun 2020
42
13
Randje achterhoek
Deze Metabo kan je ook in de stofzuiger steken. En dan doe je daar weer een lamp/radio/whatever in. Met de afstandsbediening zet je dan in feite de lamp/radio/whatever aan, en daardoor zal de stofzuiger actief worden (wel even controleren bij welke belasting de stofzuiger inschakelt).
 

Walker

Nieuw lid
17 jan 2024
1
0
Provincie Utrecht
Even een schopje. Ook ik zoek iets makkelijks om de stofzuiger (met stopcontact) te kunnen schakelen, maar dat werkt natuurlijk niet bij accugereedschap. De oplossing van Metabo is prijzig voor wat het moet doen...

Via Temu zie ik een soortgelijke oplossing voor nog geen 2 tientjes... Je hebt eigenlijk alleen maar vermogen nodig om electronisch het relais te schakelen.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Even een schopje. Ook ik zoek iets makkelijks om de stofzuiger (met stopcontact) te kunnen schakelen, maar dat werkt natuurlijk niet bij accugereedschap. De oplossing van Metabo is prijzig voor wat het moet doen...

Via Temu zie ik een soortgelijke oplossing voor nog geen 2 tientjes... Je hebt eigenlijk alleen maar vermogen nodig om electronisch het relais te schakelen.
Maar wil je een apparaat van meer dan 50W laten schakelen door ongekeurde chinese materialen? Persoonlijk wil ik geen china-troep aan 230V spanningen blootstellen. Het zal vast goed gaan, of niet ;)


Ik heb in het verleden redelijk wat electronica opengehad uit China en werd meestal nogal verdrietig. Dit vanwege QA maar ook ontwerpkwaliteit, en de gevolgen daarvan voor veiligheid
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.232
534
Eanske
ingoogni.nl
Even een schopje. Ook ik zoek iets makkelijks om de stofzuiger (met stopcontact) te kunnen schakelen, maar dat werkt natuurlijk niet bij accugereedschap.
Koop een bluetooth button (of gebruik je telefoon) en een bluetooth schakelbare plug (b.v. Shelly plug S), pair de twee. De button plak ja aan de slang, de plug in de het uitgangsstopcontact van je zuiger. In de plug stop je een lamp. Bluetooth schakeld de lamp aan, de stofzuiger registreert het verbruik en start.... zo ongeveer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henkies

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Die set van metabo is in feite hetzelfde als een klik aan klik uit setje maar dan wel met een handig bandje voor de afstandsbediening. Als je daar zelf iets moois voor knutselt dan ben je voor 3 tientjes klaar, met spullen die je in Nederland koopt.

Persoonlijk snap ik niet wat het voordeel zou zijn van het aansluiten van zo'n ding aan de apparaatzijde van de stofzuiger met een dummyload. Zo'n 3500w ontvanger kan prima revhtstreeks een gemiddelde stofzuiger schakelen


Edit: en als je het helemaal netjes wilt doen en een beetje handig zijn met elektra, dan bouw je zo'n mini klikaanklikuit ontvanger in de stofzuiger waarbij je hem parallel zet aan het schakelcontact van de masterslave. Dan hoeft de ontvanger geen hoog vermogen te schakelen en blijft de stofzuiger verder exact hetzelfde werken als vanouds.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
299
118
Zuid Holland
Die set van metabo is in feite hetzelfde als een klik aan klik uit setje maar dan wel met een handig bandje voor de afstandsbediening. Als je daar zelf iets moois voor knutselt dan ben je voor 3 tientjes klaar, met spullen die je in Nederland koopt.

Persoonlijk snap ik niet wat het voordeel zou zijn van het aansluiten van zo'n ding aan de apparaatzijde van de stofzuiger met een dummyload. Zo'n 3500w ontvanger kan prima revhtstreeks een gemiddelde stofzuiger schakelen


Edit: en als je het helemaal netjes wilt doen en een beetje handig zijn met elektra, dan bouw je zo'n mini klikaanklikuit ontvanger in de stofzuiger waarbij je hem parallel zet aan het schakelcontact van de masterslave. Dan hoeft de ontvanger geen hoog vermogen te schakelen en blijft de stofzuiger verder exact hetzelfde werken als vanouds.
Bijvoorbeeld bij automatische filterreiniging is het handig . Dan moet er nog spanning op het apparaat staan, na het zuigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Walker en Henkies

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.