Ulmia zaagtafel

Mark Mares

Nieuw lid
8 mei 2017
7
0
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen week onder andere een oude zaagtafel kunnen overkopen. De zaag is van het merk Ulmia en bevat een soort van boorkop voor een langgatboor. Uiteraard zit er ook een mechanisme bij om te gebruiken als langgatboormachine in combinatie met de zaagtafel. Toen ik de zaag eenmaal in de garage had staan heb ik hem afgespoten met een compressor en ben ik begonnen met het uitzoeken van hoe alles werkt.

20170524_162520.jpg 20170524_162527.jpg

Ik ben er inmiddels al achter gekomen hoe ik het tafelblad kan kantelen tot 45 graden maar volgens mij werkt de hoogte-instelling van het werkblad niet naar behoren, maar het kan ook zijn dat ik het niet goed gebruik. Wellicht kan iemand hier uitleggen hoe dat werkt. Ook ben ik er nog niet achter hoe ik het zaagblad kan verwisselen. Er zit een soort van losse ijzeren plaat voor, maar ik kan deze er niet uit krijgen en ik kan met een steeksleutel niet gemakkelijk bij de moer komen om het blad te wisselen

20170524_162558.jpg 20170524_162538.jpg
Ik heb ook geen idee hoe ik het mechanisme voor de langgatboormachine moet monteren. Mocht iemand dit weten, dan hoor ik het graag

20170524_162621.jpg 20170524_162631.jpg

Verder heb ik ook een aantal motors overgekocht, ik weet alleen niet welke motor bij deze zaagtafel hoort en of ik wel de juiste motor voor deze zaagtafel heb. Of weet iemand of dit een zaagtafel is waarbij je een losse motor toen der tijd bij moest kopen. Op dit moment denk ik dat onderstaande motor bij de zaagtafel hoort maar ik betwijfel of het toerental (1440 toeren per minuut, maar door een poelie versneld) en het wattage (550 Watt) bij de zaagtafel hoort.

20170524_162659.jpg

Mocht iemand exact of ongeveer deze zaagtafel hebben staan, dan zie ik hieronder graag foto's van de zaagtafel met langgatboor verschijnen. Misschien kom ik er dan achter hoe ik alles moet monteren.
 

Mark Mares

Nieuw lid
8 mei 2017
7
0
Dankjewel voor de link, dit helpt me al een beetje vooruit. Mocht iemand nog meer ideeën hebben, dan hoor ik het graag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.