Ulmia 1710 SN zaagtafel opknappen en gebruiksklaar maken

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
@Jurriaan,
De moer heeft linkse draad waardoor bij starten en zagen de moer en de flens vast zal worden gedraaid.
Er kan ook nog een pennetje in de losse flens worden gemonteerd. Deze valt dan in de vaste flens binnen de 30mm diameter van het asgat van het zaagblad. Het pennetje zit er nu niet in, maar de gaatjes in de losse en vaste flens zijn al wel aanwezig. Mocht het los komen een probleem worden kan ik dit eenvoudig oplossen.
Zaagflens.jpg
Hieronder nog een filmpje van een Duitse hout hobbyist die zijn eigen formaatzaagtafel heeft gemaakt met een simpele zaagmotor uit een bouwzaag. In het filmpje wordt gedemonstreerd hoe de hoogte instelling loopt en hoe snel de rem-elektronica werkt.
In mijn zoektocht naar een zaagtafel heb ik nog overwogen om een machine in elkaar te zetten naar zijn voorbeeld.
Hieronder de link van zijn bouwverslag.
http://www.woodworker.de/forum/tks-eigenkonstruktion-t90282.html
Helaas moet je geregistreerd zijn om de plaatjes te kunnen zien. Als er geinteresseerden zijn, kan ik vanmiddag nog wat plaatjes opzoeken en die hier posten.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Edp,
Door een verbouwing van de zolder nog geen tijd voor gehad. Nu hangt er nog steeds een oude 1,5 kw motor onder met nullast schakelaar.
Ik ben wel ondertussen begonnen met het maken van een stofafzuiger a la Marius Hornberger, want het maakt niet uit welke motor, hij produceert een hoop stof. :)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Aha, dat klinkt bekend��. In verband met het isoleren van ons dak kwam ik ook niet aan serieus houtbewerken toe...
ik was benieuwd omdat ik ook richting een Ulmia 1710, een Flottjet 2001 profi of een Rapid pk100 zit te denken. Ik heb wel even naar de stofzuiger van Marius zitten kijken: lekker compact ding. Ik heb nu twee stofzuigers en een grote scheppach zuiger staan ( voor bij het vlak-vandikte bankje). Voor straks een goede jaarwisseling!
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Remmen met een freq regelaar is wat anders als een korte rampdown tijd instellen. In het laatste geval wordt de freq in een bepaalde tijd tot 0 terug gebracht. Dat wil niet zeggen dat de zaag dan stil staat. Door de massa. Remmen met een freq regelaar gebeurt door gelijkspanning op de spoelen te zetten en de energie die vrijkomt te dissiperen in een remweerstand.
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hoi Klaasjandiederik,
De remfunctie is er alleen voor het gemak met het wisselen van het zaagblad en het is een voorwaarde om te voldoen aan de CEE markering.
Succes met de ombouw en groeten uit Schijndel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.