Uitzetten hout bodem kist

ruudvanderklooster@gmail.

Actieve deelnemer
17 jul 2019
27
3
Hallo allemaal, ik wil een kist maken van massief hout (500*500*200 lxbxh). De bodem is ook van massief hout en er wordt geen sponning gebruikt omdat de bodem vlak moet zijn.
De bodem zal naar 1 kant uitzetten terwijl de zijkanten naar 2 kanten of niet uit zullen zetten, al naar gelang de oriëntatie van de planken van de zijkanten. Wat moet ik doen om het uitzetten van de bodem op te vangen?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Met een sponning kan je ook een vlakke bodem maken. Je houdt alleen een paar naadjes over in de verder vlakke bodem.

1630495684339.png

Anders moet je zijplanken in dezelfde richting gebruiken als de bodemplaat en dezelfde houtsoort gebruiken voor beiden. Dan zet de zijkant in ieder geval met dezelfde coëfficient uit. (Dus "staande" nerf op de zijkant ipv de meer gebruikelijke liggende nerf.)
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
...

Anders moet je zijplanken in dezelfde richting gebruiken als de bodemplaat en dezelfde houtsoort gebruiken voor beiden. Dan zet de zijkant in ieder geval met dezelfde coëfficient uit. (Dus "staande" nerf op de zijkant ipv de meer gebruikelijke liggende nerf.)

maar dan krijg je hetzelfde probleem tussen de lange en korte wanden nietwaar? Tenzij je een kopshout zijplank bedoeld natuurlijk :ROFLMAO:
 

ruudvanderklooster@gmail.

Actieve deelnemer
17 jul 2019
27
3
Met een sponning kan je ook een vlakke bodem maken. Je houdt alleen een paar naadjes over in de verder vlakke bodem.

Bekijk bijlage 107134

Anders moet je zijplanken in dezelfde richting gebruiken als de bodemplaat en dezelfde houtsoort gebruiken voor beiden. Dan zet de zijkant in ieder geval met dezelfde coëfficient uit. (Dus "staande" nerf op de zijkant ipv de meer gebruikelijke liggende nerf.)
Bedankt voor je reactie. Als ik de zijplanken dezelfde kant op oriënteer als de bodem dan klopt de oriëntatie van de zijplaten t.o.v. elkaar niet meer en krijg ik daar scheurvorming....
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo allemaal, ik wil een kist maken van massief hout (500*500*200 lxbxh). De bodem is ook van massief hout en er wordt geen sponning gebruikt

helaas dat kan niet!!
Altijd een sponning toepassen en een bossing aanbrengen, die is daar speciaal voor bedacht. zodat het hout kan werken en dat het paneel niet ligt te klapperen in zijn sponning.
47826F73-3226-4DBF-A331-AE5728FFB169.jpeg
Groetnis,

Roeland
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Hallo allemaal, ik wil een kist maken van massief hout (500*500*200 lxbxh). De bodem is ook van massief hout en er wordt geen sponning gebruikt omdat de bodem vlak moet zijn.
De bodem zal naar 1 kant uitzetten terwijl de zijkanten naar 2 kanten of niet uit zullen zetten, al naar gelang de oriëntatie van de planken van de zijkanten. Wat moet ik doen om het uitzetten van de bodem op te vangen?
En als je geen naad wilt zien bij de sponning is deze verbinding ook een optie. Heb ik toegepast bij mijn luidsprekerboxen. Op de foto is het donkere hout dus de bodem.
1630514950409.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
zal de kist binnen of buiten gebruikt gaan worden, met andere woorden is de kans groot dat je hout verder zal drogen of zal het ook nog natter kunnen worden?
Als je alleen krimp verwacht kun je de bodem namelijk strak erin zetten maar zal de bodem dus alleen wat kleiner worden en bij vochtig weer mogelijk weer iets uitzetten maar meestal wordt het hout niet natter dan het nu is.
Daarmee zeggende dat je alleen rekening hoeft te hjouden met krimp.
Bij de oplossing van Arjaano zul je dan op 2 zijden een kleine gleuf zien als je de kist op zijn kop zet, Bij de oplossing van Roeland heb je een ingevallen bodem (vanoder gezien, maar zie je geen verschil bij krimp.
Bij de oplossing van Harmonyinhout zie je aan twee zijkanten dat de bodem binnen de zijkante van je kist gaat vallen.

Wat is beter? Kwestie van smaak.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Gelijkwaardig alleen bij een bossing is het prettiger inschaven, de oude klassieke gebruikte al deze paneel in frame constructie.

Groetnis,

Roeland
Ik vraag me wel nog iets af. De groef is dan niet volledig gevuld doordat de bodem taps loopt. Als die bodem dan nog een beetje krimpt, heb je dan toch geen goeie passing meer? Zal de bodem dan niet klapperen? Met de methode van arjaano kun je er wel voor zorgen dat de tand van de bodem strak in de groef past, maar de bodem kan wel nog schuiven bij krimp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.