Uitvlakken bodem

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Door de Corona-ellende zijn alle initiatie- en andere cursussen al een jaar stil gelegd. De vooruitzichten van een heropstart zijn nog niet al te rooskleurig.
Als aspirant houtdraaier heb ik gelukkig één initiatiecursus kunnen volgen vlak voor het uitbreken van deze crisis.
Met het lezen van vele artikels (ook op deze interessante site) alsook het bekijken van vele youtube filmpjes en met vele, heel vele praktijkoefeningen, heb ik na meer dan een jaar 'proefdraaien' enig gevoel mogen krijgen en ben ik verslaafd geraakt aan dit mooie ambacht.
Op dit ogenblik worstel ik met het probleem voor het uitvlakken van de bodems van schalen, borden ....
Ik kan er niet in slagen een perfect gladde/egale bodem te draaien. Verschillende beitels werden uitgeprobeerd. Ofwel was de bodem min of meer vlak maar was het hout licht uitgerafeld (schraper), ofwel was het hout mooi glad gesneden (schaalguts) maar bleef er een lichte golving.
Door gebrek aan cursussen stel ik hier dan de vraag: zijn er tips/technieken om een gladde, vlakke bodem te draaien? Hoe pakken jullie dit probleem aan?
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Ook ik heb dit probleem, ondanks een mooie cursus bij de houtdraaierij, Ronald Kanne.
Maar zoals hij wel eens zei: het maakt mij niet uit hoe je een resultaat bereikt, als je het maar bereikt!
Dus gebruik ik in die gevallen toch maar de schraper, en schuurlinnen.
Maar ik ben slechts een amateur houtdraaien
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik noem een aantal punten:

- relatief gezien is de draaisnelheid op de bodem gering, dus de harde en zachte stukjes komen langzamer langs. Het is dan moeilijker te vermijden dat de beitel mee gaat bewegen. Oplossingen: hoger toerental, zeer scherpe beitel, niet te weinig hout wegnemen
- Op de curve van rand naar bodem moet je een aantal keren de beitel op nieuw aanzetten. Als dat niet zorgvuldig gebeurt, ontstaan er gemakkelijk richels/golven. Oplossing: dat wel heel zorgvuldig doen, dus eerst beitel aanleggen op het steunvlak, en dan langzaam beginnen met snijden
- je kunt er op de bodem niet goed bij, omdat leunspaan of de rand van de schaal in de weg zitten. Oplossing: een anderen stomper aangeslepen beitel. Zie bv.
- m.b.t. een schraper: die moet scherp zijn, en dan niet scherp als een beitel, maar je moet een klein opstaand randje voelen op het snijvlak. Dat is het randje dat snijdt. Is dat er niet, dan schraap je, en is een rafelige afwerking zeer waarschijnlijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Bedenk wel dat je hele beste happers kan krijgen als je een fout maakt met schrapen. Zoek eens bij negative rake scrapers die hebben er minder last van. Als je niet te diep hoeft kan je soms met een skew ook wat weg schrapen. Wel snel bot. Ik heb een speciale 19mm schalenguts met een hele stompe hoek. Die is in een vorige post hierboven al afgebeeld. Wat ook kan helpen is het verlengen van je leunspaan. Robert Sorby heeft diverse hulpstukken hiervoor. Of kijk hier eens Hope Easy Hollowing Jig. Disclamer deze mooie stukje gereedschap kosten wel een lieve duit. maar dan heb je ook wat. Niet dat je er beter van gaat draaien hoor het gaat alleen wat makkelijker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.