Uitlijning deuvels

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
15
1
Susteren
Hoi,

Ik ben een beginner met het werken met deuvels en heb een vraagje ivm de uitlijning. Ik ben bezig met het maken van een bed voor onze dochter. Ik wil dit graag zelf maken. De spijlen van de zijkanten wil ik met deuvels bevestigen. Deze heb ik reeds geboord met een deuvelmal waarbij de deuvels in de diepte gecentreerd zitten, maar in de breedte niet helemaal in het midden aangezien dat niet goed uit kwam met mijn mal. Nu ben ik bezig met de gaten te maken in de boven- en onderbalk van de zijkant. Echter komt de uitlijning niet goed over elkaar zoals ik denk dat het zou moeten. Ik probeer het hieronder zo goed mogelijk uit te leggen:

1. Ik klem het korte stuk tegen de langere balk, zie eerste foto ( nu even boven de langere balk laten uitsteken ter illustratie). De korte stukken heb ik gemarkeerd met een boven(x)- en onder(o)kant. Tegen deze kant heb ik de deuvelmal ook gezet om te boren.

2. Met behulp van de deuvelmal boor ik de overeenkomstige gaten. Zoals ik het voor ogen heb zou het korte stuk dan met de X naar de achterkant wijzen en tegen de langere balk komen. Echter klopt de uitlijning dan niet helemaal, zie tweede foto.

3. De uitlijning klopt wel als ik het korte stuk omdraai, dus met de X richting voorkant (zie derde foto), maar dat snap ik niet helemaal. Het komt dan op het einde ook niet mooi uit tussen de lijnen die ik vooraf heb getekend (zie derde foto), dus daar klopt iets niet. De uitlijning klopt verder wel als ik het korte stuk omdraai met de O naar de voorkant (zie laatste foto). Dan lijkt alles te kloppen.

Ik heb het idee dat als ik als volgende stap de gaten in de andere balk ga boren, de uitlijning van deze 2 balken niet overeen komt. Kan mij iemand vertellen of ik iets verkeerd doe? Of maak ik het te complex? Ik hoop dat jullie mijn uitleg snappen :)

Alvast bedankt!

Groet,

Stef

Bijlagen

• 20250914_162148.jpg
    20250914_162148.jpg
    56,9 KB · Weergaven: 40
  • 20250914_162209.jpg
    20250914_162209.jpg
    46,2 KB · Weergaven: 39
  • 20250914_162222.jpg
    20250914_162222.jpg
    49,5 KB · Weergaven: 38
  • 20250914_162234.jpg
    20250914_162234.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 39

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.635
901
Moordrecht
Welke zijdes gebruik je als referentie? Dat begrijp ik niet helemaal. Als beide balken even dik zijn en je gebruikt van beide balken dezelfde referentiezijde, kan dit eigenlijk niet misgaan. Welke deuvelmal heb je?

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
15
1
Susteren
Ik heb eerst de korte balkjes geboord, waarbij ik dan de kant waar X en O staat als referentie heb aangehouden. Tegen die zijde heb ik mijn deuvelmal geplaatst om te boren. Ik heb deze deuvelmal. Van die andere balk heb ik niet bepaald wat ik als referentie wilde, aangezien ik dacht dat dat niet uitmaakte? Ik heb in ieder geval wel alle gaten in de langere balk op dezelfde manier geboord, dus zoals in de eerste foto, waarbij ik het korte balkje achter de langere balk klem samen met mijn deuvelmal om de gaten overeenkomstig te boren. Je zou dan kunnen zeggen dat de voorkant van de langere balk mijn referentie is?

Groet,

Stef

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.635
901
Moordrecht
Dat dus en op de X en O balken ook die zijde waar de markeringen staan, dat zou goed moeten gaan, tenzij de balken niet even dik zijn

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
217
113
Utrecht
Rizz zit hoogstwaarschijnlijk op het juiste spoor. Deze fout is zo gemakkelijk te maken, dat zelfs als je al je aandacht erop vestigt, het nog steeds soms fout gaat. Mijn advies, probeer wat dingen, zodra het goed gaat, een ezelsbruggetje voor jezelf bedenken. Mijn deuvelmal is inaccuraat, ik gebruik het als indicator en ga dan zelf precies boren waar nodig.

Even over hetgeen je het voor doet, als ik je goed begrijp gaan de spijlen (lange zijde bed?) van poot naar poot. Je hebt dan 2 deuvels aan iedere kant zitten om het te verbinden. Nu weet ik niet voor welke leeftijd het bed gaat zijn, en dus het formaat, maar dat voelt mij wat licht aan. Zeker als ze op een bepaald moment op bed gaan springen. Is het een idee om schroeven te gebruiken vanaf de buitenzijde?

Eerst boor je een gat voor, dit gat is groter dan de kop van je schroef en ongeveer een kleine cm diep. Dan voorboren voor de schroefdikte zelf. Monteren met schroef en daarna het grotere gat opvullen met een plug. Dit is sterker en nog steeds niet eenvoudig te spotten, indien je de plug uit hetzelfde hout maakt en de nerfrichting in de gaten houdt.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.635
901
Moordrecht
Ik heb deze, waarbij ik met dit soort verbinding een lijn in het midden zet, of iig daar waar het uitkomt. Hiermee kan ik 'm uitlijnen met het gat in de basis, waar puntjes staan. Superaccuraat en omdat ik aan 1 kant een lijn zet, kan ik me nooit vergissen. Zeer tevreden over, heb 'm een keer met flinke korting kunnen kopen, omdat er nu een nieuwe versie is. Ik heb 'm alleen met 8mm boormallen

StefH

Nieuw lid
24 sep 2023
15
1
Susteren
Bedankt voor jullie reacties! Ik bedenk me nu net dat het misschien helemaal niet raar is dat alles goed is uitgelijnd bij foto 4, aangezien daar beide referentievlakken aan dezelfde zijde zitten. Het is volgens mij toeval dat dit klopt omdat ik de deuvels aan de kopse kant van X en O op dezelfde manier heb geboord. Mijn initiële idee was echter dat de X dus tegen de langere balk kwam (zoals foto 3), maar dan had ik het korte balkje in foto 1 met de X naar de andere kant moeten zetten, klopt dat?

Wat betreft de constructie: de spijlen komen tussen 2 langere balken en worden met deuvels bevestigd. De onderste balk schroef ik vast in het bedframe en ook aan de poten komt er een schroef door de poten van het bed in de kopse kant van de balk. Zou dat niet stevig genoeg zijn? Mijn dochter is nu bijna 3, maar ik hoop dat het bed toch enige jaren mee gaat :)

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.542
2.708
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij het lezen van de titel dacht ik direct aan de metalen koperkleurige dopjes met een pin in het midden die je na het boren van de gaten voor de deuvel in 1 van beide werkstukken stopt, waarna je het 2de werkstuk er tegen drukt, en de punt van je boor in het putje zet

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.737
1.273
Omgeving Leiden
maar dan had ik het korte balkje in foto 1 met de X naar de andere kant moeten zetten, klopt dat?
Het is altijd gedoe met deuvels. Het lijkt eenvoudig, maar schijn bedriegt.
Wat je zegt klopt precies. De X in foto 1 had aan de achterkant moeten zitten.
Om beter inzicht te krijgen kan je een proefverbinding maken waarbij je de deuvels express een halve centimeter oid uit het hart van het balkje boort. Dan wordt er veel duidelijk.
En de verbindingen zijn sterk zat, hebben niks te houden als ik naar je voorbeeld kijk.

• Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.