Uithollen vaas taxus

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik had een stuk taxus liggen van zo‘n 50 cm, waarvan ik een vaas wil draaien.
Ben begonnen met uithollen en tot een diepte van ca 30-35 cm ging het redelijk goed, echter de laatste 10 cm gaan erg moeizaam.
Ik gebruik een woodcut proform met een as van 2cm en een steun tot ca. 17cm in de vaas. Toch klappert de beitel behoorlijk.
Iemand nog goede tips?IMG_1457.jpeg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.246
658
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
17 cm in de vaas = dus nu 20-30 cm overhang? Dat is best veel, vind ik. Als ik 50 cm diep ga, heb ik een beitel met 30 mm as, een leunspaan die 40 cm diep de vaas in gaat en de bijbehorende houder voor die leunspaan (met een M20 bout en een 52 mm staaf aan de leunspaan)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Tsja Jurriaan, dat heb ik allemaal niet:cool:
Dacht dat het eigenlijk een beetje aan mijn techniek lag, maar dat is dus in ieder geval niet helemaal zo.:p
Ga morgen toch maar eens proberen of ik er nog wat uit krijg en in het vervolg toch maar iets minder diep!
Bedankt voor je reactie Jurriaan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.724
2.586
Gaanderen
Ik vind 30-35 al een heel behoorlijke diepte. De eerste keer dat ik ongeveer 20 cm diep ging met mijn Rolly monro mini hollower had ik vergelijkbare problemen De as hiervan schat ik op 10mm. Helaas heb ik niet het hout om dergelijke diepten ook eens uit te proberen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
De achterkant verlengen met een dikke staf (woodcut verlenging kopen kan ook) en evt overleggen met <Rien van Lieshout> die dit vaker met Woodcut doet.
 
De achterkant verlengen met een dikke staf (woodcut verlenging kopen kan ook) en evt overleggen met <Rien van Lieshout> die dit vaker met Woodcut doet.
+1. En dan de dunne 16mm stang inschuiven. Mijn verlenging is van een andere uitholbeitel maar de woodcut verlenging staat nog op de verlanglijst.
In een film op YouTube van Phil Irons zie je ook dat hij het dikke deel gebruikt. Maar 50cm, mijn petje af.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik gebruik al een as van 20 mm.
En een bril heeft geen invloed op de beitel, hoewel ik deze natuurlijk wel gebruik bij een dergelijke lengte hout.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Bij mij is het motto dat de vaas beter blijft staan met een wat zwaardere bodem. Kan je ook niet door de bodem draaien.
Daar heb je gelijk in Wim, maar het gaat me meer om de uitdaging:cool:
Volgende keer denk ik toch om het maar eens vanuit twee kanten te proberen.:p
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.