Uitholadvies gevraagd.

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Bij het draaien van doosjes uit rubberwood heb ik aan de kopse kanten van het hout aan de binnenkant zeer veel uitgescheurde vezels, het voelt aan als schuurpapier korrel 40. Ik gebruik een schuine beitel (bédane) om uit te hollen. Ik heb geen ringbeitels ofzo.
Welke beitel/techniek werkt wel? Een kwartier schuren met schuurpapier noem ik echt niet houtdraaien...

image (1).jpg
image.jpg
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Schalenguts of bij dat doosje kun je ook al uit de voeten met een kleine profileer guts (spindle gouge)
De bedan is eigenlijk voor draaiwerk tussen de centers, waarbij de beitel op zon manier word gebruikt dat deze snijdend werkt. Maar zoals jij hem denk ik gebruikt, is gewoon net als een schraper.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Om snel veel materiaal weg te nemen en om de bodem mooi glad te krijgen is hij nochtans heel geschikt. De schalen- en profileergutsen leken me niet zo geschikt voor een rechte haakse wand, maar ik probeer jouw voorstel eens. Bedankt!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Juist voor dit soort draaiwerk zal ik bij Rick (1 september in Zwolle) laten zien hoe je dit kunt doen met de gewone guts. Dus zowel uithollen en in dezelfde beweging een vlakke modem draaien. Misschien dat iemand daar een filmpje van kan maken en op het forum plaatsen.
Het zou misschien al helpen, wanneer je de bedan schuin houdt (hoek 45 graden) en vanuit het midden naar links gaat in een trekkende beweging. Je krijgt dan een betere nerfpositie t.o.v. de beitel. Dat geldt ook voor de buitenkant. Hierdoor krijg je meer "snij-effect". Ideaal is anders, want happers liggen altijd op de loer...............
We horen het nog wel.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.