Uitbreiden 400 V kast

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.620
3.906
Tussen de 2 alamats die al in de kast zitten, zie je 4 gele plastic kapjes. Als je die er af haalt, kan je daar direct een derde alamat op monteren. De kast is al voor bedraad met strips.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.620
3.906
Aan de net kant. De zonnepanelen voeden het net. Andersom werkt het niet. Ze gaan geen zonlicht uitstralen als je er net stroom op zet. Bij de laadpaal kan het twee kanten op, afhankelijk van je installatie. Van het net naar je auto en bij sommige auto's is het ook mogelijk om vanuit je auto accu het net te voeden.

• Haha
Waarderingen: tdw83

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
311
167
ik denk omdat de stroom van de zonnepanelen via een automaat naar de installatie gaat
die automaat moet verhinderen dat de zonnepanelen er meer stroom op zetten dan waarvoor de installatie ontworpen is
Dit is inderdaad de reden.
Een gebruiker op dezelfde groep zou 16 ampère uit de zonnepanelen kunnen trekken én 16a uit de groep zelf. De automaat ziet dan maar 16a en zal dus niet uitschakelen. De bedrading krijgt dan 32a voor de kiezen, wat kan leiden tot brand.

Een automaat heeft ook nog een overbelasting factor, dus het werkelijke getal ligt zelfs nog veel hoger.

aan de automaat van de laadpaal voor de freestafel aftakken zie ik wel zitten
dan wel aan de ingaande kant
maw waar de stroom van de installatie toekomt
uiteraard worden dan laadpaal + freestafel met 1 en dezelfde kabel vanuit de installatie gevoed
Je kan niet zien of de kabel vanaf de installatie naar dit verdeelkastje gezekerd is. Grote kans dat dit direct vanuit de hoofdzekering komt.

Het enige juiste antwoord blijft, een aardlekautomaat op de kam aansluiten om een nieuwe 3-fase groep te maken. Hierop kan je meerdere verbruikers plaatsen, zoals een freestafel en andere 3-fase machines.

jorisvh

Post veel
ik denk omdat de stroom van de zonnepanelen via een automaat naar de installatie gaat
die automaat moet verhinderen dat de zonnepanelen er meer stroom op zetten dan waarvoor de installatie ontworpen is
de automaat van de zonnepanelen dient volgens mij om PV installatie en de kabel te beschermen.
daarnaast is er mogelijk een zgn “remautomaat” vereist om ervoor te zorgen dat de maximale stroom in de installatie (max van het net + max eigen productie) niet hoger kan worden dan het amperage waar de hoofdlekstroomschakelaar en de bekabeling in de kast (kamgeleiders e.d.) tegen bestand is.
aan de automaat van de laadpaal voor de freestafel aftakken zie ik wel zitten
dan wel aan de ingaande kant
dit is een voorbedrade kast, vermoedelijk met een kamgeleider.
1763709419513.png
een extra alamat op de kamgeleider zetten is de facto hetzelfde maar veel eenvoudiger.

is het in NL overigens toegelaten een laadpaal op een lekstroomschakelaar type A aan te sluiten zoals ik hier meen te zien?
In BE is een type B nodig, die ook DC lekstroom detecteert, tenzij de laadpaal zelf een DC lekstroom beveiliging heeft.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.