Uitbreiden 400 V kast

Sybmarc

Nieuw lid
3 jan 2022
7
0
Hilversum
Hallo allemaal,

even een vraagje betreffende het uitbreiden van mijn 400 v groepenkast.
Tijdje geleden heb ik mijn groepenkast laten overzetten naar 3 fasen.
Het kastje waar de 2 schakelaars in zitten ( 1 voor zonnepanelen en de andere voor laadpaal)
toont nog een lege plek op de prikrails.
Kan ik volstaan met hier een zelfde schakelaar bij te plaatsen tbv een 3 fasen freestafel ?
Hartelijk dank voor jullie reacties.
groetjes, MarcIMG_0051.jpegIMG_0050.jpeg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.702
2.787
Klein-Brabant, Vlaanderen
meestal zet men een afdekplaatje op de voorplaat van de kast, die je volgens mij hier verwijderd hebt
die plaatjes zijn per breedte van 17 mm verkrijgbaar, combineerbaar en afbreekbaar
kost max een paar euro
voorbeeld
1763472407750.png

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.408
1.104
Enschede, Twente
Ik ben geen expert, maar ik weet wel dat dit GEEN schakelaars zijn, maar aardlekautomaten. Wat we in de volksmond een zekering noemden…
En in die automaten zijn er verschillende 'smaken', ook wel karakteristieken. Er zijn snelle en slome en welke je nodig hebt om aan de veilige kant te blijven hangt af van wat er 'achter' komt te 'hangen'…
Niet iets waar ik me aan waag en waar je je als leek ook niet aan moet wagen. Schakel een deskundige in (geen woordgrapje!).

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.826
1.325
Omgeving Leiden
Het antwoord is ja, al zou ik een automaat met c karakteristiek nemen.

Zoals je merkt werkt de term 'schakelaar' verwarrend.
Een schakelaar wordt gebruikt om een machine in-/ uit te schakelen, zeg maar zoals je met een schakelaar het licht aan en uit doet.
Op de foto staat een aardlekautomaat zoals @Bert Vanderveen ook opmerkt, beveiliging dus, die de last automatisch afschakelt bij teveel afgenomen stroom ( bij kortsluiting bijvoorbeeld ) of lekstromen. Die gebruik je niet om apparaten in of uit te schakelen.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
194
141
Zuid Holland
Om het verhaal verder compleet te maken, er is ook nog iets wat men een installatieautomaat noemt, die beschermt de installatie tegen overbelasting door te hoge stroom of kortsluiting. Dat is de moderne variant van de smetzekering. Daarnaast is er nog de aardlekschakelaar die beschermt tegen lekstroom door dit te detecteren en de installatie uit te schakelen. Wat Sybmarc toont is een aardlekautomaat, wat een handige combinatie is van een installatieautomaat en aardlekschakelaar in 1 component.

Mijn lekenadvies: je kunt hier zonder problemen een derde aardlekautomaat plaatsen. Niet per ongeluk een installatieautomaat plaatsen want dan ben je de lekstroombeveiliging kwijt op die groep.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.620
3.906
Je hebt alamats. Is zowel zekering als aardlekschakelaar. Je kan een zelfde maar dan c16 er tussen plaatsen voor een krachtstroom groep in je werkplaats.

Sybmarc

Nieuw lid
3 jan 2022
7
0
Hilversum
Ok. Zoals Chevy66 opperde kan er dus een automaat bijgeplaatst worden. (Zie foto) maar dan met C karakteristiek. Even voor de duidelijkheid. Mijn bedoeling is dus om op de lege plek in de rails een automaat bij te plaatsen van waaruit ik een kabel trek naar mijn garage met daarop een stekker waarop ik een machine kan aansluiten. Alvast hartelijk dank allemaal voor jullie reacties 👍

Bijlagen

• IMG_0052.jpeg
    IMG_0052.jpeg
    45,6 KB · Weergaven: 14

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.826
1.325
Omgeving Leiden
Ok. Zoals Chevy66 opperde kan er dus een automaat bijgeplaatst worden. (Zie foto) maar dan met C karakteristiek. Even voor de duidelijkheid. Mijn bedoeling is dus om op de lege plek in de rails een automaat bij te plaatsen van waaruit ik een kabel trek naar mijn garage met daarop een stekker waarop ik een machine kan aansluiten. Alvast hartelijk dank allemaal voor jullie reacties 👍
Nog meer verwarring. Ik denk dat je de foto van de Vekto site hebt gekopieerd, want daar wordt een voorbeeld getoond: een automaat met een B karakteristiek en een nominale stroom van slechts 6 A.
Hier de link naar C16 automaat ( met de foto van de B06 uitvoering ernaast)

• Leuk
Waarderingen: Sybmarc
7 mrt 2015
1.159
370
P'beek
Ik heb vorige zomer iets vergelijkbaars gedaan. Wel naast de 3 fase aansluiting in de meterkast ook een subverdeler (Mennekes Amaxx) geplaatst.
(Gelukje op marktplaats)

Hier zit dan 2x 3fase en 4x enkel stopcontacten plus alles weer met een eigen automaatje.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.962
1.125
Omgeving Eindhoven
Kort antwoord: ja het kan om je groepenkast uit te breiden.

Langer: Hoe en waarmee is afhankelijk van de opbouw van de rest van de kast. Oa de onderverdeling in groepen tov de aardlekschakelaars, de aansluiting van die 2 andere groepen, locatie (NL of VL), ...

Gezien de manier van vraagstelling en de termen die je gebruikt heb ik het vermoeden dat je dit niet eerder hebt gedaan. Mijn advies zou dan ook zeker zijn om dit gewoon te laten doen door een elektricien, bijvoorbeeld degene die laatst de huidige kast heeft geplaatst.
Electra is niet iets om mee te klooien, zeker als het gaat om goed aangesloten zijn van de aarde.

• Leuk
Waarderingen: Sybmarc en michielr

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.620
3.906
Maak het nu niet nodeloos ingewikkeld. De kast is al voorbereid op het plaatsen van een extra alamat. Kast stroomloos maken, gele brugje van de contacten verwijderen. Nieuwe alamat plaatsen. Nieuwe kabel installeren naar schuur. Aarddraad gaat gewoon op de aardrail in de kast.

• Leuk
Waarderingen: Sybmarc, tdw83 en Zoete

helhond

Actieve deelnemer
19 dec 2024
64
75
Grunn
De apparatuur is neem ik aan met een stekker.
Je kan ook gewoon een extra krachtstroom contactdoos aansluiten en de bedrading van dezelfde groep doorlussen met lasdoppen. Zolang je niet beide apparaten tegelijk inschakelt kan dat prima. (En afhankelijk van het wattage en opstart spanning kan het zelfs ook misschien nog wel)

"Officieel" moet je alles zonder stekker (dus vast aangesloten) met meer dan 2000W aansluitvermogen achter een eigen zekering. Dus je hoeft niet per se je hele groepenkast overhoop te halen.

Zelfde geldt voor in huis, daar heb je ook 16A B karakteristiek, als je daar 2 of 3 frituurpannen op 1 groep aansluit gaat je automaat ook trippen (dus dat moet je gewoon niet allemaal tegelijk doen).
Dus beetje gezond verstand gebruiken met apparatuur met hogere wattages.

Dus lekker contactdoos erbij aan sluiten, tenzij je alles tegelijk aan wilt hebben, maar dan moet je ook even kijken hoeveel vermogen je er in totaal door heen jaagt.

• Leuk

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
311
167
Ja, je kan hier bijplaatsen.
Maar, ik zie dat je op één van de aardlekautomaten een aftakblokje hebt zitten.
Zowel zonnepanelen als een laadpaal moeten op hun eigen groep zitten, dus ik weet niet welke verbruiker je daar parallel aan hebt gezet, maar dat is niet toegestaan.

Als je een krachtgroep nodig hebt zou je inderdaad een aardlekautomaat bij kunnen plaatsen. Ik neem aan dat je een 3x25 hoofdaansluiting hebt? Als je daar nog een B16 bij plaatst is het wel mogelijk dat je je hoofdzekering er uit blaast als je aan het laden bent én meerdere 3-fase apparaten aanzet. Hou daar rekening mee.

Afhankelijk van welke apparaten je gaat aansluiten zou een C10 30mA of een B16 30mA een goede keus kunnen zijn om hier te plaatsen.

• Leuk

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
311
167
De apparatuur is neem ik aan met een stekker.
Je kan ook gewoon een extra krachtstroom contactdoos aansluiten en de bedrading van dezelfde groep doorlussen met lasdoppen. Zolang je niet beide apparaten tegelijk inschakelt kan dat prima. (En afhankelijk van het wattage en opstart spanning kan het zelfs ook misschien nog wel)

"Officieel" moet je alles zonder stekker (dus vast aangesloten) met meer dan 2000W aansluitvermogen achter een eigen zekering. Dus je hoeft niet per se je hele groepenkast overhoop te halen.

Zelfde geldt voor in huis, daar heb je ook 16A B karakteristiek, als je daar 2 of 3 frituurpannen op 1 groep aansluit gaat je automaat ook trippen (dus dat moet je gewoon niet allemaal tegelijk doen).
Dus beetje gezond verstand gebruiken met apparatuur met hogere wattages.

Dus lekker contactdoos erbij aan sluiten, tenzij je alles tegelijk aan wilt hebben, maar dan moet je ook even kijken hoeveel vermogen je er in totaal door heen jaagt.
Aftakken op zonnepanelen groep is niet toegestaan, met een goede reden!
Een laadpaal moet zijn eigen aardlek hebben.

Aftakken is hier dus erg onverstandig en zeker niet aan te raden. Gewoon een aardlekautomaat bijplaatsen voor een normale 3-fase groep (waar je dan meerdere apparaten op kan aansluiten)

• Leuk

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
87
44
friesland
een laadpaal op 16 A automaat mag eigenlijk niet. Je mag een automaat niet langdurig op vol vermogen belasten. Als je laad met 16 ampere moet je eigenlijk een automaat van 20 amp plaatsen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.702
2.787
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ter lering: wat is die reden?
ik denk omdat de stroom van de zonnepanelen via een automaat naar de installatie gaat
die automaat moet verhinderen dat de zonnepanelen er meer stroom op zetten dan waarvoor de installatie ontworpen is
je zou aan de uitgaande kant van die automaat af kunnen takken
toch lijkt het mij logisch om van de installatie zelf af te takken

aan de automaat van de laadpaal voor de freestafel aftakken zie ik wel zitten
dan wel aan de ingaande kant
maw waar de stroom van de installatie toekomt
uiteraard worden dan laadpaal + freestafel met 1 en dezelfde kabel vanuit de installatie gevoed

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.