UIt FWW: houtbewerkers bedonderen de boel nooit.

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Het doet mij een beetje denken aan de authentieke uitvoeringspraktijk in de klassieke muziek. Daar heb je ook orkesten die spelen op oude instrumenten met oude snaren etc en die zijn dan (soms) ook nog kritisch toe naar moderne orkesten, omdat die de boel zouden bedonderen. Ik kan alleen maar zeggen dat het anders klinkt, niet per se mooier of slechter. Soms, in een klein Gronings kerkje, is Bach inderdaad mooier in de authentieke praktijk. In de Oosterpoort (concertzaal alhier) valt het volgens mij alleen weg, en blijft er voor mij in ieder geval te weinig over om van te genieten. Wat dat betreft is het, los van cheaten of niet, een combinatie van resultaat, functie en totstandkoming/methode de telt. Soms gebruik ik een lintzaag voor m'n zwaluwstaarten, soms een dozuki (ook niet authentiek voor een Europeaan...). In beide gevallen heb ik een meubel gemaakt, helemaal van het gezaagde hout af tot het complete meubel. Dan ben ik toch een (hobby)meubelmaker? Ik slijp m'n beitels overigens met een geleider op een - alweer niet authentieke - Japanse watersteen. Nog erger: ik gebruik het internet voor tips en trucs en ben nooit m'n halve leven leerling/gezel geweest in opleiding bij een meestermeubelmaker.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Tsja als je gaat pronken met een magnetronmaaltijd dan ben je wel verdomd goed in het uitzoeken van die maaltijd die niet naar lauw varkensvoer smaakt.
En als die lekker smaakt waarom niet?
Maar zelf zou je het niet kunnen maken.
En dat maakt naar mijn mening het verschil.
Maar de moraal van het verhaal: beter goed gejat dan slecht bedacht!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het is toch heel normaal dat er mallen worden gemaakt? Als je eens kijkt naar de verscheidenheid in mallen die elke (ambachtelijke) meubelmaker maakte kun je alleen maar concluderen dat (bijna) alles draaide om productie, en dat liefst zonder aan kwaliteit in te boeten.
Als een meubelmaker van 200 jaar geleden hedendaagse machines tot z'n beschikking had zou hij er zeker niet aan twijfelen, hij zou gewoon blij zijn dat er zoveel werk uit z'n handen wordt genomen;-). Hij zou er net trots op zijn dat ie in dezelfde tijd veel meer werk kan verzetten! Als je kijkt naar Caspar Labarre: hij heeft effectief van dikke planken dunnere gezaagd met een (zelfgemaakte) spanzaag. Het zou jammer zijn mocht het aantal meubels dat hij kan maken beperkt zou worden omdat dit zaagwerk zoveel tijd in beslag neemt, daarvoor biedt een lintzaag uitkomst. Ik zie geen reden om die dan ook niet te gebruiken.

Ik vind het zelf heel leuk zwaluwstaarten te maken, soms gebruik ik een handzaagje, op andere keren de lintzaag.
Soms zaag ik de staarten op het zicht, waarna ik de nesten hiermee afteken. Andere keren teken ik alles uiterst zorgvuldig af.
Hangt er allemaal van af voor welk project het is, en ook welke houtsoort gebruikt wordt.
Als ik zwaluwstaarten maak in eiken werk ik bijvoorbeeld veel preciezer, omdat het anders snel zou splijten. Bij zachte houtsoorten (ik heb een ruime hoeveelheid Red Alder ter beschikking) maak ik de nesten net iets te nauw, met het resultaat dat de staarten prachtig sluiten. (het hout wordt heel lichtjes ingedrukt en klemt mooi vast).
Je kunt dan ook stellen dat een malletje om de staarten af te tekenen cheaten is, dat je ze elk afzonderlijk zou moeten uitmeten en berekenen;)

Of je nu een lintzaag of een handzaag gebruikt, het is de precisie waarmee je werkt die volgens mij doorslaggevend is.
Het is ook een groot voordeel als je eerst het handwerk leert, want door die basis heb je er een veel beter idee van wat de machine voor je doet en vooral ook wat niet.

CNC-machines zijn dan weer iets anders. Ik heb een jaartje als bediener gewerkt, dat doe ik nooit meer! Dat had in mijn ogen (althans voor de bediener) niks meer met houtbewerken te maken, da's lopendebandwerk in een fabriek;-). Daarna volgde ik een opleiding CAD tekenen en CNC programmatie, wat wel leuk was, maar echt houtbewerken kwam er naar mijn gevoel niet bij. Ben je een meubelmaker als je dag in dag uit stukken op de machine legt en zonder na te hoeven denken op een knop drukt en de machine dan z'n ding doet? Het ontwerpen op computer is wel leuk, en het schept veel mogelijkheden.

Om af te ronden: Mallen zijn gewoon nodig om sneller en doeltreffender te kunnen werken, en het kan veel voldoening schenken om een goed functionerende en tijdsbesparende mal te maken. Denk je heus dat de verstekken in de meeste antieke kasten zonder malletje zijn gemaakt?;)

Het gebruik van handgereedschap, machines en mallen moeten vooral goed op mekaar afgestemd zijn, ik vind het bijvoorbeeld wel belangrijk dat ik eerst nadenk wat de snelste/beste manier is om een bepaalde handeling te doen. Als het even snel met handgereedschap kan twijfel ik ook niet hoor;).
En soms gebruik ik handgereedschap ook al heb ik er een machine voor, gewoon voor het plezier van het werken met handgereedschap, maar da's dan weer een andere kwestie...

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.