Uit elkaar houden van freesjes

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
het hoort niet specifiek thuis in het Shaper forum maar het is wel de aanleiding om dit hier te posten. Ik ben in de blijde verwachting van mijn Shaper en doe mijn huiswerk ivm geschikte freesjes. Met de Shaper gaat er weer een nieuwe wereld open ivm toepassingen : foam cutting, metaal, engraving, ..

Hoe houden jullie de verschillende freesjes met hun specifieke aanwendingen uit elkaar. Sommige merken (oa Ooznest) hebben een gekleurde ring aangebracht op hun freesjes ifv toepassing maar wat gebruiken jullie hiervoor ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
goeie vraag
ik steek elk freesjes onmiddellijk na gebruik weer ik het originele doosje
heb al collega's gezien die een plank vol gaatjes hebben, en daar alle freesjes naast mekaar in stoppen, zonder enige aanduiding van wat waar steekt
hopeloos om de juiste maat en vorm te vinden
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.160
2.628
Plankje met gaatjes neemt wel een stuk minder ruimte in. Het is een kleine moeite om het plankje van wat verf te voorzien, zodat je de freesjes gegroepeerd kan weg zetten.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij een gewone bovenfrees koop je vaak een set freesjes met allerlei profielen. Bij de Shaper is dat aantal wat beperkter, een paar maten rechte, bij mij 6, 8 en 12 mm en 2 soorten graveerfrezen. Je kunt ook een extra systainer bestellen die voorzien is van een half hard stuk foam. Op Shaperhub zie je allerlei voorbeelden om dat foam uit te frezen om je spullen als tape, klemmen, freesjes in op te bergen.
Net als Zot van Hout stop ik ze na gebruik weer in het originele doosje.
De volhardmetalen freesjes van Shaper zijn niet goedkoop, ik heb goede ervaringen met die van Spetool die ik van Amazon koop.
Leuk dat je er eentje gekocht hebt!

jaap
 
Laatst bewerkt:

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik heb er 1 van spetool gekocht, flush trim compressie bit. Na 1 keer gebruik weer weggemikt omdat er in het midden een hoogteverschil zat. Jij zal allicht meer ervaring ermee hebben, maar ik koop ze niet meer.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
Bij een gewone bovenfrees koop je vaak een set freesjes met allerlei profielen. Bij de Shaper is dat aantal wat beperkter, een paar maten rechte, bij mij 6, 8 en 12 mm en 2 soorten graveerfrezen.
ik wil de freesjes wel gebruiken waar ze voor dienen, dus bv mijn ’hout’-freesjes niet gebruiken om Alu-Cu of acrylaat te frezen of andersom want daar heb ik dan weer dedicated freesjes voor
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb er 1 van spetool gekocht, flush trim compressie bit. Na 1 keer gebruik weer weggemikt omdat er in het midden een hoogteverschil zat. Jij zal allicht meer ervaring ermee hebben, maar ik koop ze niet meer.
Goede tip, ik heb ze nooit nagemeten, dat ga ik nog eens doen en zet in deze post de resultaten neer.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.