U-Profiel tafelblad

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
Ik heb een ovale tafelblad gemaakt 2400x1200mm van 47mm dik eiken. Nu staat het blad na verlijmen al hol...
Mijn vraag is nu hoeveel unp 20x40x20x5 profielen moeten erin? Zijn twee stuks voldoende? Of moeten het er drie zijn, er komt een matrixpoot onder. Dus in het midden van het blad kan ik, een kort stuk staal infrezen.

Ik heb het blad al voorzijn van groeven in de lengte.

Ik heb me proberen in te lezen, alleen er is niet echt een duidelijk antwoord op...

Alvast dank.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Als je dan toch bezig bent, zou ik er gelijk maar drie doen.
Achteraf de poot er weer afhalen en weer moeten frezen is veel lastiger dan nu.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Een blad van 47mm eiken zou, als het goed is gemaakt, helemaal niet krom moeten trekken, en U-ijzers zijn dan m.i. ook helemaal niet nodig in een blad van die dikte. Daarnaast, is de kracht van het hout zo groot dat deze ook mee krom worden getrokken, als de schroeven het al houden.

Hoe heb je het blad opgebouwd? Stroken van hoe breed, dosse of kwartiers gezaagd hout, jaarringen allemaal 1 kant op of om en om?
En hoe droog was het hout, en heeft het voldoende tijd gehad om te acclimatiseren? Is het in een koude werkplaats gemaakt (waar het hout ook vandaan komt) en is het daarna in een warme woonkamer geplaatst, of ligt het nog steeds in dezelfde ruimte als waar het hout al langer ligt?
En hoe heb je het verlijmd? Puur klemmen erop gezet langs 1 kant, of heb je bij het klemmen ook gezorgd dat het blad vlak gehouden bleef?

Plaats anders ook eens een paar foto's, zodat we mee kunnen kijken.

Hieronder een topic van een tijdje geleden, waarin ik ook heb uitgelegd waarom een tafelblad krom trekt als het niet op de juiste manier is opgebouwd, en wat info over vochtpercentage in het hout en de invloed daarvan.
Lees dat (+ het daarin doorgelinkte bericht) maar eens door, hetgeen ik daar uitleg is ook de reden voor mijn vragen :).


Voor het vervolg: denk je er wel aan om slobgaten in je poten te maken als je die eronder schroeft?
 

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
Stroken van hoe breed, dosse of kwartiers gezaagd hout, jaarringen allemaal 1 kant op of om en om?
180mm breed, vooral dosse gezaagd. Jaarringen niet allemaal om en om, omdat sommige planken niet mooi aan de onderkant waren...

En hoe droog was het hout, en heeft het voldoende tijd gehad om te acclimatiseren? Is het in een koude werkplaats gemaakt (waar het hout ook vandaan komt) en is het daarna in een warme woonkamer geplaatst, of ligt het nog steeds in dezelfde ruimte als waar het hout al langer ligt?
Droogte van het hout heb ik niet gemeten. Kan ik nog wel doen. Hout heeft één week geacclimatiseerd, maar komt uit dezelfde temperatuur werkplaats 16 graden en ligt daar nog steeds.

En hoe heb je het verlijmd?
Klemmen boven en onderlangs. Plus balken onder en boven erop geklemd, zodat het blad vlak was. Lamello´s heb ik ook gebruikt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
18 cm breed dosse, dat is m.i. te breed en gaat kromtrekken. Zeker als het niet om en om is geplaatst.
Zie de tekening in het bericht dat ik gelinkt heb.

Ik zie ook redelijk wat kopscheuren in het hout. Was het ovengedroogd meubelhout of luchtgedroogd hout, mogelijk nog redelijk vers, toen het in de werkplaats kwam?
Ik heb het idee dat het hout nu in je werkplaats mogelijk verder aan het drogen is, misschien ook door de lage luchtvochtigheid nu met de vorst.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
18 cm breed dosse, dat is m.i. te breed en gaat kromtrekken. Zeker als het niet om en om is geplaatst.

Daar ben ik het gedeeltijk mee eens. Ik gebruik regelmatig 18cm breed eiken. Dat is dan wel bijna de maximum breedte. Uiteraard is het beter om deze delen door midden te schulpen, en ze om en om te verlijmen.

Zie ook mijn topic over een soortgelijke tafel die ik een tijdje geleden hebt gemaakt.
En die is nog zo strak als wat zonder hulpmiddelen.

Maar... als je goed gedroogd hout gebruikt, voorzie ik geen problemen. Tussen de 8 en 12 procent. Ik vraag me dan ook af of de TS dat wel heeft gebruikt, als het direct na verlijmen al krom trekt.
Hoeveel is het kromgetrokken. Praten we over mm of cm?

Doodzagen of profielen gebruiken vind ik persoonlijk middelen die pas als laatste redmiddel gebruikt moeten worden. Als je ze moet gebruiken, is er al iets mis met je werkwijze.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Doodzonde je hebt een heel mooi blad gemaakt. Als er kopscheuren in komen kan het haast niet anders dan dat het hout niet droog genoeg was. Ik zou hem nu een jaar in de kamer laten staan en dan als die droog is de zaag erin en opnieuw maken als het probleem te erg is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.