tweedehands reischaaf opknappen

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@knotwilg dank voor het fraaie filmpje!

Het enige verschil dat ik zie tussen met en zonder keerbeitel is dat in het geval van met keerbeitel de krul recht omhoog gaat. Maar wat is daar het voordeel van: betere afvoer?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Het synonym voor keerbeitel is spaanbreker. Dat is wat die dan ook doet, kleine breukjes maken in de spaan zodat die goed wordt afgevoerd. Maar vooral zorgt het voor minder "tear out".

Zoals ik het begrepen heb: Op het moment dat de spaan gebroken wordt verandert het krachtenspel van de beitel op het hout en worden er minder snel stukje uit getrokken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Evert !

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Interessante post. Ik heb zelf via MP ook enkele oude houten schaven gekocht ter decoratie van mijn werkplaats en er nooit aangedacht om ze te restaureren. Wel leuk als ze daarna weer te gebruiken zijn.

Ik sta in ieder geval altijd weer verbaast als ik terug denk aan mijn overleden opa. Hij was timmerman en in onze familie zijn nog een paar meubeltjes van zijn hand. Super strak en nog altijd recht.
Die had alleen maar dit soort schaven en handgereedschap.

Hij heeft ooit voor zijn verjaardag een decoupeerzaag gekregen. Nooit gebruikt. 'Was elektrische troep' :)
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@twdi: dank! Ik denk dat ik je opa nu wel begrijp :) Zelf heb ik redelijk wat elektrisch gereedschap, en hoewel ik daar al veel plezier aan heb beleefd, vooral bij herstel van gemetselde historische muren e.d., ga ik zelf ook steeds meer de kant van de mening van jouw opa op... Het kost misschien wat meer tijd, maar de stilte en rust, en eenvoud, werken wel heel rustgevend. En ook de gedachte dat je iets moois met eenvoudige gereedschappen kunt bouwen is wel gaaf. En geen gedoe met accu's opladen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
@twdi: dank! Ik denk dat ik je opa nu wel begrijp :) Zelf heb ik redelijk wat elektrisch gereedschap, en hoewel ik daar al veel plezier aan heb beleefd, vooral bij herstel van gemetselde historische muren e.d., ga ik zelf ook steeds meer de kant van de mening van jouw opa op... Het kost misschien wat meer tijd, maar de stilte en rust, en eenvoud, werken wel heel rustgevend. En ook de gedachte dat je iets moois met eenvoudige gereedschappen kunt bouwen is wel gaaf. En geen gedoe met accu's opladen :)

In zijn tijd was er niks elektrisch schat ik zo in. Hij is ergens jaren 90 overleden en was 90.
Hij bouwde ook graag Nederlandse molens die bij mensen in de tuin terecht kwamen. Fietsnaaf erin en het draaide bij elk zuchtje wind als een dolle in het rond.

Zelf pak ik niet zo snel een schaaf om bv een paneeltje vlak te schaf. Bang om het erger te maken maar ik ga het toch maar eens proberen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.