Tweede snijplank

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Dit wordt een bouwverslagje van mijn 2e snijplank. De vorige was van hard maple en notenhout, en daar heeft oa @Willempie enorm mee geholpen :)
Het proces kun je hier vinden: Snijplank maken van kopshout, zonder vlak/vandiktebank?


Doel was nu een snijplank maken om wat van te leren. Niet per se iets speciaals maar als ik beter wil worden helpt het als ik meer dingen bouw. Dit topic bevat vooralsnog geen vragen, ik vind het gewoon leuk om te laten zien dat ik her en der wat opsteek van de mensen hier.

Daarom dus een simpele kopshouten beuken plank. Het origineel is 60x20x4.5 denk ik. Komt bij de AF vandaan. Mogelijk ga ik de plank nog iets boeiender maken maar het is echt een leerproces met een plank als resultaat ipv andersom.

Ik heb tegelijk met het hout van deze plank een low angle schaaf gekocht en die wil ik hier dan ook voor gaan gebruiken. Na het vorige plankavontuur heb ik een goedkope vvd van de Lidl gekocht maar dat ding is vrij waardeloos. Niet goed af te stellen en echt niets is haaks aan het ding.


Het stuk beukenhout voor verwerking. Hij was al netjes geschaafd door de AF. Bij transport waren en paar hoekjes iets beschadigd, die heb ik bijgeschaafd.


1659303052550.jpg


Op de achtergrond de Lidl VVD. Meer daarover later. ik heb na de foto de balk weggenomen en een aanslagje geklemd op de tafel van de machine, zodat ik netjes 45mm reepjes kon zagen. Dit ging prima tot het laatste blokje.
Toen ik deze afkortte (ik had hem met een lijmklem vast zodat ik niet met mijn vingers in de buurt van dat zaagblad kom) en op 1/3 was sprong het hout en vloog een stuk van het hout in de machine (het bovenste deel op de foto was het deel dat overbleef, je ziet dat er anderhalve cm oid ontbreekt). Hout erin, plastic uit de machine... tsja dan durf ik toch niet door te gaan. Fabrikant zit vlakbij dus machine weggebracht en 2 dagen later helemaal netjes weer opgepikt. Fijn.

Alle blokjes zijn netjes haaks, dat is wel gecheckt voor ik doorging.

1659303052572.jpeg


Toch best wel geschrokken van dit gebeuren.
Dit was uiteindelijk het resultaat (en 1 blokje dat over was, omdat zijn evenknie gesneuveld is):

1659303052528.jpg


Vervolgens deze blokjes om en om verlijmd (de kantjes even kort aangeraakt met schuurpapier om zaagpluisjes weg te halen).

1659303052612.jpeg


Noot voor de volgende keer: dit is natuurlijk niet heel strak, per 2 verlijmen werkt veel netter. Dat wordt schaven ...

Ik heb geprobeerd dit op de lidl vvd te fixen maar de vvd trekt dit niet goed, zelfs bij minimale afname. (minder dan een halve mm vlakken...) Toen ik het hout echt over de vlakbank heen drukte kreeg ik forse uitbraak.... Subtieler dan dit gaat niet echt bij die machine.

1659303052591.jpg

Heb het bovenste blokje maaf afgezaagd, had toch een oneven aantal door het afkortzaagverhaal.
De tweede set van 6 van deze reepjes heb ik per 2 verlijmd en daarna netjes aan elkaar verlijmd. Scheelt fors met schaven naderhand.


Daarna de beide helften wat vlakker geschaafd en aan elkaar gelijmd. Leuk om te zien is dat de helft die ik per 2 blokjes gelijmd heb en daarna met de hand geschaafd heb heel veel minder hout verloren is dan de vvd-helft.
WhatsApp Image 2022-07-31 at 7.27.23 PM.jpeg



Goed en toen de schaaf erop...

Dit is de status van vandaag (zondag):

WhatsApp Image 2022-07-31 at 7.27.24 PM.jpeg


Keurig vlak nu en de meeste lijmsporen zijn ook weg. De bovenkant is nu vlak, onderkant was veel minder erg maar moet nog gebeuren. Door de rare lijmnaad lijkt de boel behoorlijk krom, maar dat is optisch bedrog. Op zich had ik de 2 helften niet hoeven verlijmen aangezien ik nog 'verticaal' ga zagen, maar goed dat realiseerde ik me vanmiddag pas.

To be continued. Voor nu is de planning:


  1. Onderkant ook vlakken met de schaaf
  2. Besluiten of ik nog een sapele/walnoot/whatever-bruin latje verlijm aan 1 kant van de snijplank
  3. Nu is de boel horizontaal gezaagd, dan nog verticaal zagen (met schulpdblad dit keer) op de invalzaag. De naad in het midden ga ik natuurlijk weer gebruiken als orientatie.
  4. Om en om de blokjes omdraaien
  5. Verlijmen
  6. Schaven schaven schaven
  7. Evt randjes/greepje frezen
  8. Evt licht opschuren en in de osmo



Berg werk als je veel met de hand doet, maar schaven is wel heel bevredigend als je goed gereedschap hebt. Heb nu een okaye 4+7 en een goede 62. Die laatste is echt een genoeg om mee te werken, zeker als je na elke schaafbeurt de beitel goed polijst.



Leerpunten:

  1. Kopshoutzagen doen we met een schulpblad (Afkortzaag/invalzaag, manier om kopshout te verzagen?)
  2. Blokjes verlijmen per 2 is echt netter. Ik heb genoeg klemmen en moet niet 'ff snel' willen
  3. VVD van Parkside werkt echt niet fijn tov de rest van mijn gereedschap. Komt deels omdat ik ermee moet leren werken, maar ik merk dat dat mij tegenstaat. Ik wil eigenlijk dat mijn gereedschap gewoon 'klopt' ipv dat ik er continue aan twijfel en dingen gewoon net niet lekker werken. Ja het is wellicht niet eerlijk om Parkside met groen-grijs of rood-grijs spul te vergelijken...
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.829
2.654
Gaanderen
IK heb mijn eerste kopshouten snijplank door een grote felder vandikte bank gejaagd. Gelukkig moest ie nog een flink stuk kleiner worden want aan het eind kwamen er flinke stukken uit. Een a twee centimeter. Het oppervlak was dan weer wel prima. Soms werkt het om er een fase aan te zagen voor je hem door de VVD bank doet.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
216
117
Kops hout vlakken zal altijd voor uitbraak zorgen.
Je kan een extra stuk hout aan de zijkant klemmen/lijmen en die er later weer afzagen als je hem toch met de VVD wil schaven.

Kops hout kan je makkelijker met een grote bandschuurmachine, low angle jack, of bovenfrees vlakken.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Na een tijd schaven is de boel vlak.

Volgense keer beter 10 mins meer besteden aan lijmen en dan 2.5uur minder schaven...

Zondag een lat sapele aan 1 kant verlijmen, en dan haaks op de huidige zaagsnede zagen.
 

Bijlagen

  • IMG_20220805_150643.jpg
    IMG_20220805_150643.jpg
    150,1 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20220805_152440.jpg
    IMG_20220805_152440.jpg
    110,3 KB · Weergaven: 65
J

j1eke

Guest
2,5 uur :oops:. Lang geleden dat ik dat heb gedaan. Zou wel goed voor me zijn.
Je zou ook eens een elektrische schaaf kunnen proberen, die doen het op kops hout vaak opvallend goed. Net als met de gewone schaaf niet over de rand gaan natuurlijk en gewoon netjes van twee (of vier kanten werken).
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
2,5 uur :oops:. Lang geleden dat ik dat heb gedaan. Zou wel goed voor me zijn.
Je zou ook eens een elektrische schaaf kunnen proberen, die doen het op kops hout vaak opvallend goed. Net als met de gewone schaaf niet over de rand gaan natuurlijk en gewoon netjes van twee (of vier kanten werken).
Ja ik doe rustig aan, heb paar keer COVID gehad met best wel wat schade. Durf ook nog niet te veel af te nemen, denk dat ik 3-4 mm heb weggenomen. Het was een soort V-vorm. Midden was laag, buitenkanten hoog.

Qua electrisch: ik vind dit eigenlijk wel relaxed. Gewoon rustig an schaven.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.817
763
Enschede, Twente
Ik lijm bijna altijd een stuk panlat op de einden van een ruwe snijplank voor het vlakken. En niet teveel weghalen per keer doorhalen. (Heb wel een top VVD, dus mss geen vergelijk.)

Een opmerking: met delen die in verhouding tot de maat van de beoogde plank best groot zijn, ben ik bang dat de plank op termijn niet vlak blijft, maar over de lengteas van de delen gaat schotelen. Je hebt wel de 'boog-om-en-om-methode' gebruikt, maar krijgt er toch mee te maken dat de expansie van alle delen dezelfde kant opgaat (hoop dat ik dit goed uitleg).
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
305
120
Zuid Holland
Ik lijm bijna altijd een stuk panlat op de einden van een ruwe snijplank voor het vlakken. En niet teveel weghalen per keer doorhalen. (Heb wel een top VVD, dus mss geen vergelijk.)

Een opmerking: met delen die in verhouding tot de maat van de beoogde plank best groot zijn, ben ik bang dat de plank op termijn niet vlak blijft, maar over de lengteas van de delen gaat schotelen. Je hebt wel de 'boog-om-en-om-methode' gebruikt, maar krijgt er toch mee te maken dat de expansie van alle delen dezelfde kant opgaat (hoop dat ik dit goed uitleg).
Goed advies maar dit was niet het eindresultaat, de plank is alsnog verzaagd zodat dit niet speelt. Was sowieso al het plan, maar ik doe vrij rustig aan met klussen.
Heb de boel verzaagd, verlijmd, geschaafd en daarna nog een keer geschaafd (ik kwam erachter dat de bodem toch iets bol was, dat werkt niet lekker).


UIteindelijk is dit het resultaat geworden.
IMG_20220815_224301.jpgIMG_20220815_225722.jpg

Zowel naturel als afgewerkt met osmo snijplankolie. Ik denk dat ik nog steeds een meer naturel look zoek voor snijplanken. Iemand? Druivenpitolie is mij veel te geel.

Ook zie je een plekje waar de osmo weigert te pakken. Waar kan dat door komen? Dat soort plekjes heb ik op mijn andere plank ook.


- Je merkt dat het donkerdere hout gewoon niet lekker schaaft, toch wat uitbraak ook al schaaf je zoet. Ik weet ook niet wat het was, kreeg het als extra bij masave (dibetou, sapele of limba vermoed ik...) .
- Randjes frezen blijft lastig uit de hand met een geleidelager. Volgende keer toch ff iets doen met verlengen met een lat. Wel netjes meerdere freesgangen gemaakt en elke keer maar 1m meer weggenomen.
- Ik heb een zaagfoutje gemaakt door de naad in het midden niet weg te zagen. Die zie je nu terug. Volgende keer beter.
- Netter lijmen scheelt veel werk, ik heb veel uren met mijn low angle schaaf in handen gestaan...
- Na het frezen van een fase heb je inderdaad veeeeel minder uitbraak. Mooie tip :)
- Ik heb zitten knoeien door meteen na de eerste verzaging de boel te kantelen zodat de plank direct kops werd. Niet handig. Plank3 is gemaakt door dunne balkjes in de lengte te verlijmen. Pas na de 2e zaagronde wordt die kops.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.526
975
Riemst
Mooie snijplank met mooi patroon! De jaarringen liggen erg mooi. Geslaagd werkstuk.
Ik weet wel niet of jou werkwijze de eenvoudigste is (mij lijkt het dat je jet jezelf moeilijk hebt gemaakt). Ik maak eerst balkjes die ik aan elkaar lijm. Dan verkrijg je een paneel met langshout. Daar zaag ik dan stroken van af met de gewenste dikte van de snijplank. Die worden dan aan elkaar gelijmd.
Maar er zijn uiteraard verschillende oplossingen om tot een geslaagd resultaat te komen!
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.