Tweede bouwzuiger of nu al een stofafzuiger?

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Voor mijn werkplaats maak ik gebruik van een festool midi met voorafscheider. Ondertussen groeit mijn gebruik, krijg ik steeds meer machines en denk ik steeds vaker aan een tweede stofzuiger. Wel zo efficiënt. Tegelijkertijd zijn er ook concrete plannen voor de aanschaf van een grotere zaagtafel en vandiktebank. Een stofafzuiging is dan een must lijkt me.

Wat zouden jullie doen? Eerst een volgende stofafzuiger (wel een groter formaat (24 of 36)) of nu investeren in een stationaire afzuiging. Die dan ook mijn afkortzaag en huidige zaagtafel (Tks) afzuigen.

Qua afzuiging kijk ik naar een wat grotere Felder rl140. Of als tussenstap naar een oplossing van HookedonWood heeft: een cam vac met cyclone. Die heeft overigens dacht ik ook de felder staan. Qua ruimte heb ik zo 120m2 dus de grootte is niet zo’n probleem.

Doel is naast goede afzuiging voor vuil en houtspaanders ook een gezonde omgeving zodat ik nog heel wat jaartjes mee ga ;-). Dat mag best wat kosten. Een luchtreiniger voor de ruimte komt er ook.

Wat zou jullie aanpak / advies zijn? Of zijn er juist vragen die bij jullie opkomen die me helpen deze puzzel op te lossen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.