Twee zaagbladen gelijk gebruiken

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Ik zat laatst op internet en zag ik iemand sleuven maken met twee zaagbladen gelijk gemonteerd. Is dat nu wel zo verstandig heeft iemand hier ervaring mee?
 

luc (-:

Actieve deelnemer
28 feb 2022
33
22
Enschede
ik heb er geen ervaring mee
maar het is niet de bedoeling om twee normale zaagbladen tegelijk te monteren.
als je daar interesse in hebt moet je kijken naar "dado zaagblad" dit is wat je denk ik zag.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.788
934
Leeuwarden
Dat is volgens mij niet ongebruikelijk bij vakmensen die weten waar ze mee bezig zijn. Belangrijk is om voor een goede borging van de moer op de zaagas te zorgen als je een geremde motor op je zaag hebt. Anders loop je het risico dat de zaagbladen loslaten. Ik denk er ook wel eens over om dat op mijn Hammer te installeren. Punt is dan dat ik groevenbladen moet voorziet van de gaten voor de meenemers op de zaagas die nodig zijn om het zaagblad op een een correcte manier af te remmen. Ons gewaardeerde voormalig Forumlid Tuoh (André) heeft deze werkwijze wel eens vaker gesuggereerd.

Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ik heb geen last van een geremde zaag as en ik heb een behoorlijke collectie 24 tands ecotools bladen van 250mm. Die stapel ik om groeven te zagen. Als je de tanden van het ene zaagblad in de nesten van het andere zaagblad laat vallen, kan je smaller dan 2 keer de tandbreedte zagen. Ik maak de benodigde shims van hard karton, fiber ringen, tekenpapier en plastic vel. Was een schutblad van het een of ander. De bodem van de groef heeft wel kleine ribbeltjes. Als die je storen zal je er een ouwewijventand door moeten halen. Maar voor laden vindt ik dat niet nodig. Die zet ik zo in elkaar. Maar soms kom je niet mooi uit en blijft er een randje staan. Dit steek ik gewoonlijk weg met een beitel.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink, Athanor en arjaano

sjaak10

Nieuw lid
24 mei 2017
2
0
Ik zat laatst op internet en zag ik iemand sleuven maken met twee zaagbladen gelijk gemonteerd. Is dat nu wel zo verstandig heeft iemand hier ervaring mee?
Niet doen. Het probleem zit hem in het feit dat hier geremde zaagtafels verplicht zijn (in tegenstelling tot bijvoorbeeld in de VS). Bij geremde zaagtafels is er dan de kans dat de bladen (dado-stack) los kunnen komen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Niet doen. Het probleem zit hem in het feit dat hier geremde zaagtafels verplicht zijn (in tegenstelling tot bijvoorbeeld in de VS). Bij geremde zaagtafels is er dan de kans dat de bladen (dado-stack) los kunnen komen.
Als je professioneel bezig bent, dan ben je misschien verplicht om een geremde zaagtafel te gebruiken, maar voor de hobby heb je die eisen niet.
Als je je gezond verstand gebruikt, is het prima te doen. Op mijn zaagtafel lukt het helaas niet omdat mijn as te kort is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Niet doen. Het probleem zit hem in het feit dat hier geremde zaagtafels verplicht zijn (in tegenstelling tot bijvoorbeeld in de VS). Bij geremde zaagtafels is er dan de kans dat de bladen (dado-stack) los kunnen komen.
Het klemmen op de as lijkt me anders nog een grotere zorg. Shims in een stack hebben een grote diameter.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Ik heb het een keer gedaan op een stationaire frees met bladen van 250 mm. Ging zeer goed.
Ik doe het alleen nooit meer. Het voelde niet veilig. Die hele zware machines zijn trouwens niets voor mij. 32 a aansluiting en ik denk richting de 1000 kg gietijzer. Ik gebruik nu een freeskop op mijn freestafel met een 12 mm as. Diameter 50mm hoogte 30 mm met 2 wisselmesjes (sauter.de) Dat gaat veel langzamer maar ik vind het veel veiliger. Al is dat laatste een gevoel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.