Twee zaagbladen gelijk gebruiken

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Ik zat laatst op internet en zag ik iemand sleuven maken met twee zaagbladen gelijk gemonteerd. Is dat nu wel zo verstandig heeft iemand hier ervaring mee?
 

luc (-:

Actieve deelnemer
28 feb 2022
33
22
Enschede
ik heb er geen ervaring mee
maar het is niet de bedoeling om twee normale zaagbladen tegelijk te monteren.
als je daar interesse in hebt moet je kijken naar "dado zaagblad" dit is wat je denk ik zag.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.788
934
Leeuwarden
Dat is volgens mij niet ongebruikelijk bij vakmensen die weten waar ze mee bezig zijn. Belangrijk is om voor een goede borging van de moer op de zaagas te zorgen als je een geremde motor op je zaag hebt. Anders loop je het risico dat de zaagbladen loslaten. Ik denk er ook wel eens over om dat op mijn Hammer te installeren. Punt is dan dat ik groevenbladen moet voorziet van de gaten voor de meenemers op de zaagas die nodig zijn om het zaagblad op een een correcte manier af te remmen. Ons gewaardeerde voormalig Forumlid Tuoh (André) heeft deze werkwijze wel eens vaker gesuggereerd.

Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ik heb geen last van een geremde zaag as en ik heb een behoorlijke collectie 24 tands ecotools bladen van 250mm. Die stapel ik om groeven te zagen. Als je de tanden van het ene zaagblad in de nesten van het andere zaagblad laat vallen, kan je smaller dan 2 keer de tandbreedte zagen. Ik maak de benodigde shims van hard karton, fiber ringen, tekenpapier en plastic vel. Was een schutblad van het een of ander. De bodem van de groef heeft wel kleine ribbeltjes. Als die je storen zal je er een ouwewijventand door moeten halen. Maar voor laden vindt ik dat niet nodig. Die zet ik zo in elkaar. Maar soms kom je niet mooi uit en blijft er een randje staan. Dit steek ik gewoonlijk weg met een beitel.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink, Athanor en arjaano

sjaak10

Nieuw lid
24 mei 2017
2
0