TV Meubel (zwevend)

Raek

Nieuw lid
12 feb 2015
3
0
Allereerst wil ik zeggen dat dit forum een gigantische bron van informatie is waar ik erg blij mee ben!

Na mezelf goed ingelezen te hebben, heb ik afgelopen weekend een soort voorzet wand gemaakt om mijn TV aan op te hangen. Voor mij als beginner was dit best 'spannend' omdat ik zoiets nog nooit gedaan had.
Ik heb een frame van vuren regels gemaakt en hierop eiken planken geschroefd. Alle draden zijn netjes weggewerkt (behalve stroom en antenne, maar dit komt nog goed) en ik heb uitsparingen gehouden voor de kabels. Nu wil ik als afwerking een zwevend kastje maken van eiken zodat hierin mijn receiver, ziggo ontvanger en speakers kunnen. Nu heb ik nog wat eiken planken over die ik voor het kastje wil gebruiken. De kast die ik wil maken komt onder de TV te hangen en wil ik 80cm breed en 22cm hoog maken.

Ik heb 4 planken van 19,5cm breed (2,20m lang) over, mijn idee is om 2 delen van 80cm te zagen en deze te verlijmen voor de boven en onderkant van de kast. Ik heb hier al veel gelezen maar zit toch nog met een aantal vragen.

- Is het stevig genoeg wanneer ik deze 2 delen met deuvels en lijm met elkaar verbind of moet ik hier iets anders voor gebruiken? De planken zijn 2,4cm dik. Deze vraag geldt ook voor de zijkanten.
- Ik zie sommige meubels die het bovenblad voorbij/op de zijkant laten steken en andersom. Wat is hier de reden voor? Mijn simpele boerenverstand zegt iets met draagkracht oid?
- Hoe kan ik dit het beste aan mijn wand bevestigen? Haaklaat? Hoekbeugels? 2 balken op wand en daaroverheen schuiven als het ware? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
- Is het verstandig/nodig om de planken na het aan elkaar maken nog door een vlakbank te halen of kan ik de minimale verschillen weg schuren? (geen beschikking over een vlakbank helaas.)

Aan de ene kant denk ik, hoe moeilijk kan het zijn om dit in elkaar te zetten, maar aan de andere kant wil ik het wel zo goed en degelijk mogelijk doen met de materialen en gereedschappen die ik tot mijn beschikking heb.
Het hoeft niet superstrak te worden, ik vind het niet erg als de robuustheid/oneffenheden zichtbaar zijn. Mede om deze reden heb ik de tv wand ook niet verlijmd.

Ik hoop dat mijn verhaal enigszins duidelijk is en dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Mijn inziens is mijn wand goed gelukt, ik ben er in ieder geval erg blij mee. Als het kastje goed lukt, wil ik nog een aantal andere dingen gaan proberen omdat ik deze wand maken erg leuk vond! Dit zou zo maar eens uit kunnen groeien tot een mooie hobby!

Foto van de TV wand:

2gya9ty.jpg
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ziet er chique uit. Het is op de foto wat moeilijk te zien, maar heb je sleufgaten gebruikt voor je schroeven ivm. werken van de planken?
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
worden de gaten van de schroeven nog gedicht? of komt de tv hier voor te hangen? verder ziet het er super uit. brengt me gelijk op ideeën voor een volgend project. net een nieuw tv meubel dus dat word hem niet haha nu is wat bedenken waar het bij zou passen.
 

Raek

Nieuw lid
12 feb 2015
3
0
Ik heb geen sleufgaten gebruikt, het hout ligt een klein half jaar op zolder (lees; mancave ;) ) , waar het goed geïsoleerd is. Bewust de planken niet strak tegen elkaar aangezet, zodat het daar in ieder geval niet kan gaan wringen. Ik kan enkel hopen dat het niet té veel gaat werken, de tijd zal het leren.

M.b.t. het dichten van de schroeven, ik ben er nog niet over uit. Mijn vriendin vindt het wel wat hebben en zegt dat het van haar niet dicht hoeft. Ik stoor mij er persoonlijk ook niet aan, we wilde bewust iets 'robuuster'. We hebben een tijdje overwogen om een soortgelijke wand van MDF te maken en dit dan strak af te werken en te lakken, maar gezien de salontafel die wel al hebben en toekomstplannen voor de eetkamertafel, past dit stukken beter in het geheel. Aldus de baas haha! De TV komt aan de zwarte beugel te hangen, dit is een simpel systeem van Vogels, maar doet wat het moet doen. Het is een 40', die gaat dus niet de hele wand bedekken.

Ik heb inmiddels 4 planken van 80cm gezaagd, morgen kan ik hopelijk wanneer ik tijd heb (met een dochter van 2 maanden oud is vrije tijd opeens erg zeldzaam) ze gaan verbinden. Ik ga voor een combinatie van deuvels en houtlijm, hopelijk gaat het lukken. Qua bevestiging ga ik denk ik voor een haaklat, na het forum hier afgestruind te hebben, lijkt me dat een goede manier.

Mocht het meubel gaan lukken en het niet van ellende uit elkaar vallen, zal ik een foto van het eind resultaat posten.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik heb geen sleufgaten gebruikt, het hout ligt een klein half jaar op zolder (lees; mancave ;) ) , waar het goed geïsoleerd is. Bewust de planken niet strak tegen elkaar aangezet, zodat het daar in ieder geval niet kan gaan wringen. Ik kan enkel hopen dat het niet té veel gaat werken, de tijd zal het leren.

Wat je binnen (mogelijk) krijgt is dat als de planken verder gaan drogen er krimpscheuren ontstaan doordat de plank door schroeven op z,n plek wordt gehouden. Maar misschien was het hout al redelijk droog inderdaad, dan zal het meevallen.

Succes met je meubel verder, we zijn benieuwd naar het resultaat.
 

Raek

Nieuw lid
12 feb 2015
3
0
Behoorlijk late update, tijd wordt een kostbaar goed zodra er een kleine is.

Na geprobeerd het eiken te zagen met een decoupeerzaag, wat uiteraard meer op een golfplaat qua bollingen leek ipv een rechte plank, toch maar naar mijn opa gegaan. Mijn opa is een bouwvakker van de oude stempel en heeft dus ook een berg aan gereedschap. De planken netjes door de machine gehaald om mijn prutswerk te herstellen en netjes vlak te krijgen. Het in elkaar zetten van het kastje (het zijn natuurlijk maar 4 planken, maar ik had dit nog nooit eerder gedaan) stelde uiteindelijk niet veel voor.

Ik heb de planken verlijmd en voor de zekerheid aan de binnenkant extra hoekbeugels gebruikt. Tevens op de kopse kanten vastgeschroefd, het hout heeft enige tijd kunnen drogen, hopelijk gaat het niet teveel werken. Ik weet dat het de schoonheidsprijs niet wint, maar ik wilde niet het risico lopen dat de planken los komen wanneer de kleine zich ooit eraan gaat optrekken. Opa was er van overtuigd dat verlijmen voldoende was, maargoed, eigenwijs is ook wijs zal ik maar zeggen.

Uiteindelijk is dit het eindresultaat geworden;

Even passen of dat alles uitkomt op mijn kleine en rommelige werkbank

IMG-20150407-WA0020.jpg

Eerst de gaten voorgeboord, daarna verzonken(niet bekend met het vakjargon hiervoor haha!).

IMG-20150407-WA0017.jpg

Het beugeltje voor de zekerheid. Deze zitten er 4 op. Gelukkig zie je vanaf de bank vrijwel niks, er staan speakertjes voor.

IMG-20150407-WA0019.jpg

Eindresultaat

IMG-20150411-WA0000.jpg

Beetje wazige foto's, excuses. Voor nu staat op het lijstje om met een speedboor even een stopcontact achter de wand te maken zodat ik de kabels compleet uit zicht kan maken, ik irriteer me namelijk vreselijk aan de kabels. Vriendin ziet het echter niet zo zitten dat ik rommel ga maken haha!

Ik moet zeggen dat ik het erg leuk vond om te doen en heb hier veel van geleerd. Genoeg dingen die beter gekund hadden, maar voor mijn eerste keer ben ik er tevreden over! Ik voel ergens een hobby aankomen, ik weet in ieder geval wel dat ieder stuk gereedschap wat ik nu heb, vervangen wordt voor goed spul ipv Kenzo rommel als het stuk is, goed gereedschap is echt het halve werk! ;)

Edit : ik zie dat ik de plant wel eens water mag geven haha!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.