Tv meubel rond schouw

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Dag allemaal,
Ik wil een zwevend tv meubel maken rond de schouw. Ik zou het in mdf maken en als t goed lukt, laten lakken in een lakkerij want het wordt toch het centrale meubel in de woonkamer.
Maar dus eerst laten slagen. Daarvoor heb ik nog wat vragen:
1. Mdf 18mm voldoende of beter 22mm?
2. Mijn voornaamste probleem: hoe hang ik het op? Naast de schouw zitten stopcontacten en de kabel. Is een haaklat (french cleat) links van de stopcontacten voor 70cm en rechts van de schouw 30cm voldoende? Andere ideeën?

Voor de duidelijkheid: het deurtje voor de schouw, wordt geen echt deurtje maar laat ik er zo uitzien voor de symmetrie. Links wordt wel een schuifdeur dat achter t rechterstuk wegschuift.
 

Bijlagen

  • IMG_20200927_144223_212.jpg
    IMG_20200927_144223_212.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 93
  • IMG_20200927_144343_617.jpg
    IMG_20200927_144343_617.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 75

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
de kost van mdf is verwaarloosbaar
ik zou 22 mm groene mdf nemen
een haaklat volstaat
best zo lang als het kan
wanneer ik die plaats, dan zet ik eerst een plaat tegen de muur
daar komt de haaklat op
het voordeel van deze werkwijze is dat ik de haaklat zuiver pas kan zetten
laten lakken ?
niet aarzelen als je het voor een fluitje van een cent kan laten doen
zelf lakken is makkelijker dan je denkt
beginnen met een proefstuk
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
de haaklat mag dunner dan 22 mm zijn
onderaan de plaat komt een lat van dezelfde dikte, zodat de kast vertikaal hangt
de plaat stel ik met afstandsschroeven
is makkelijker dan met stellatjes
van zodra de afstandsschroeven er in zitten & de plaat stabiel hangt, gaan er nog nagelpluggen door
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
euhm, ik snap je werkwijze niet helemaal.
Je gaat er van uit dat de haaklat achteraan op het meubel hangt en niet in de rug verwerkt is? Als de haaklat in de rug zit, hangt de kast toch vertikaal? Ik weet nog niet hoe ik dat moet doen maar goed.
Of misschien is dit dan toch makkelijker?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit is een vertikale doorsnede van de achterkant, maar 90° naar rechts gedraaid omdat ik die geprojecteerd heb
hier zijn alle latten 18 mm
het meubel ook
de haaklat op de rug van het meubel is groen
die op de muur (of op de plaat op de muur) is roze
de onderste roze lat zit ook op de muur/plaat
uiteraard moeten beide roze latten even dik zijn
de groene lat zou dunner kunnen zijn, maar wel minimum 15 mm
de zijkanten van het meubel komen tot tegen de muur/plaat
in jouw geval geldt dat ook voor de bovenkant
de kastophangers + draagplaatjes naarwaar je verwijst, zijn een alternatief
wanneer de kast op ooghoogte hangt, storen ze mij

1601375425400.png
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Ah ok, da's duidelijk. Ik ga nog eens bestuderen wat voor mij de beste/makkelijkste oplossing is. Bedankt in ieder geval
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Ik dacht om enkel in de open vakken links en rechts een achterwand te steken. Achter de linkerdeur zitten immers de stopcontacten en de rechterdeur is niet echt een deur maar een vast stuk dat de schouw verbergt.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Voor het aanzicht en gewicht zou ik eerder voor 18mm gaan dan 22. MDF is erg zwaar.

Ik vraag me nog wel af (buikgevoel) of je met enkel zo'n cleat genoeg de "momentkrachten" opvangt die de voorkant van het kastje graag naar de grond zouden willen trekken. Met name als er ooit iemand onbewust op leunt.

Ik heb thuis een hangende lavabo van ikea in de badkamer. Die heeft géén volle achterwand, maar wel een massief houten plank die op meerdere plaats in de muur bevestigd is. Dat is te vergelijken met de cleat.

Maar er worden ook enkele metalen haken toegepast, die de zijwanden met de achterwand verstevigt. Ik vermoed dat dit dient om de momentkrachten op te vangen. Zie foto.
metalen haken.jpg

Ik zeg niet dat ik het beter weet, maar ik gooi het even in de groep: is zoiets zinvol of overkill bij het het project hier?
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Mijn leerkracht in de avondschool raad mij af om dit meubel in 1x te maken. Daar dat stuk v 10cm in t midden zou t te zwak zijn. Hij raad mij aan om de kast in verschillende stukken te maken en er dan een blad (mdf of massief hout) over te leggen. Maar dan kan ik niet met een schuifdeur werken die naar rechts schuift.... terug naar de tekentafel.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
terug naar de tekentafel.
dat wel, maar ik zou mij voor die schuifdeur nog niet gewonnen geven
het stuk in het midden zal wel 'zwak' zijn, maar het hangt er van af hoe je dat aanpakt
voor het vervoer / optillen is dit inderdaad een zwak punt
maar eens het meubel hangt, komen er geen krachten meer op die 10 cm
hoe je het in mekaar zet, is medebepalend
uit jouw schets kan ik niet opmaken hoe breed het meubel wordt
rechtsboven zie ik 230 staan, maar de foto is onvolledig
als je in hout verder wil gaan, dan raad ik je aan om sketchup te installeren
voor persoonlijk gebruik is dat gratis
da's erg handig voor 3D ontwerpen

1601794691370.png
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Het meubel wordt 230cm lang, 40cm breed en 35cm hoog.
Sketch up ken ik, kan ik niet zo goed mee werken. Ik vind t oude pen en papier goed werken voor mij ;-)
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ik geef je leraar wel gelijk in de zin dat je niet moet onderschatten, dit is geen gemakkelijk design.

Dat stuk van 10 cm zou kunnen doorbuigen, en je wil werken met een schuifdeur. Een schuifdeur spant bij de minste afwijking. Je kan de doorbuiging voorkomen door er een ligger onder te maken van een 6-tal centimer of een volle achterwand (wand vóór de schouw dus). En als het kan die bevestigen in de schouw, hoewel gaten maken in een schouw misschien geen top idee is.

De uitsparing van de schouw maken lijkt me een grotere uitdaging, want muren en schouwen zijn nooit recht.

In die zin is het gemakkelijker om aparte kasten te maken, stevig te bevestigen, en dan er iets overheen te leggen zoals een massieve plaat
Het ophangen van een kastje van 230cm is ook veel lastiger dan eentje van 100 of 80cm.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Ja, inderdaad. Daarom ga ik mijn ontwerp nog eens herdenken.
De hoeken van de schouw en de muur zijn idd niet perfect 90°, het scheelt een paar mm aan weerszijden. Vooraan smaller dan achteraan. Niks wat je met het blote oog kan zien maar zou wel problemen geven als je het niet incalculeert
Goed, maar nu eerst zondagbrunch! .
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het meubel wordt 230cm lang, 40cm breed en 35cm hoog.
dus kan je het bovenblad uit 1 deel maken
heb je schrik dat het meubel bij het plaatsen op die breedte van 10 cm kraakt, dan kan je het ineen zetten terwijl het hangt & het bovenblad nadien plaatsen
de zeta p2 van lamello is daartoe een prachtig apparaat
De hoeken van de schouw en de muur zijn idd niet perfect 90°, het scheelt een paar mm aan weerszijden.
1 deel of 3 delen ?
het maakt geen verschil, want de afwijkingen blijven
ik werk dat uit met een stuk karton
nadien leg ik dat op mijn plaat

ook bij 3 delen kan je schuifdeuren plaatsen
daartoe maak je de stijlen minder diep dan het boven- & onderblad
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Het zijn 4 losse elementen: de 2 vakken aan de buitenkant, de tv-kast en het valse kastje voor de schouw. Deze heb ik op de avondschool gemaakt. De open vakken en het stuk voor de schouw hangen met een haaklat aan de muur. De kast van de tv heeft geen volledige rug om nog aan de stopcontacten te kunnen. Dat hangt met pluggen aan de muur.
En vervolgens de planken over de hele lengte. Gelukkig heb ik het zo aangepaktwant de hoeken van de schouw zijn niet 100%haaks.
MDF, 18mm gegrond. Veel schilderwerk wel. Maar heel blij met t resultaat. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
231
69
Omdat ik wist dat t niet zichtbaar zou zijn, heb ik ze gelijmd + geschroefd. Een beetje gemakzucht dus ;-)

Kabeldoorvoer is zo'n rond potje zoals voor bureaus, in (quasi) hetzelfde grijs als de kast. Zit achter de tv.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.