tv meubel met inox steuntjes

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ik ben bezig met volgend meubel te maken. Het bestaat uit eiken planken met RVS pootjes (de 3 vierhoeken die je ziet). De 2 onderste horizontale planken zijn 45cm breed. De bovenste 2 boekenplanken zijn 25cm breed.

image.jpgimage.jpg

Ik twijfel nog hoe ik de steuntjes aan de planken zal bevestigen. De planken zijn oven gedroogd maar ik ben bang dat de planken nog wat zullen werken. Wat denken jullie? Zou het volstaan om gewoon gaten in de inox te boren en een vijs in het hout de draaien? Heb je andere ideeën?
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ik wil de vijzen verzonken hebben dus een groter gat boren met een rondsel is geen optie.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Toch zal je het denk ik zo moeten doen: langwerpig gat + rondel. Dan heeft het hout ruimte om heen en weer te bewegen. Waarom verzinken? Dat ga je aan de onderkant toch niet goed zien?
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ja maar bij het middenste steuntje zal je het aan de bovenkant en de onderkant zien zitten dan. Dat zou ik willen vermijden.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Hoe wordt het hout aan de muur bevestigd?
Als het rvs niet aan de muur wordt bevestigd heeft het eigenlijk geen dragende eigenschappen en zul je ze zelfs met een dot montagekit kunnen positioneren.
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
De boekenplanken worden met draadstangen bevestigd. Het tv meubel staat los. Als ik de steuntjes op het hout lijm? Zal dit hout dan nog genoeg kunnen werken? De max breedte van de planken is 45cm dus heel veel zal het niet uitzetten denk ik.

Wat is jullie gedacht? Lijmen of niet?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Hmmm, eiken heeft wel de neiging om te werken. De steuntjes dwars lijmen is dus geen goed idee. Dus als ik het goed begrijp heb je een probleem om de 2 steunen links op de tekening onzichtbaar te bevestigen. Zou het een optie zijn om ze te bevestingen met vijs en rondel in langwerpig gat, en dan een metalen plaatje erboven te monteren om het te verbergen? Met andere woorden, dat het horizontale gedeelte van je metalen steuntjes eigenlijk hol is, en dat de kop van de vijs binnenin zit? Iemand anders nog ideeën?
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Misschien kun je in de bladen vanaf de achterzijde een zwaluwstaart sleuf frezen op de plekken waar een frame komt. De zwaluwstaart contra lat maak je aan het frame (zichtbaar of onzichtbaar) Het frame met lat schuif je in de sleuf ,zo zit je frame vast en kunnen de bladen gewoon werken. Is natuurlijk nog wel een klusje maar goed te doen.

Groet
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
9
Leiderdorp
Heb je de steunen al?

Als de onder en bovenkant van de steunen namelijk een koker is, kun je het verborgen weg werken. De plank die bovenop de steun zit, kun je dan door de eerste wand van de koker op de tweede wand van de koker vast zetten. Je krijgt dan alleen gaten waar de schroefkop doorheen gaat.

De steun die op de plank staat kun je bevestigen door een plaat met draadgaten in de koker te stoppen, en door de plank heen hier bouten in schroeven. Je moet dan in de koker de gaten wat groter houden, of sleuven maken, zodat het hout kan werken.

Houd er rekening mee, als het eiken nog niet droog genoeg is, dat het nog krimpt. De steunen precies dezelfde maat geven kan resulteren in steunen die een paar milimeter uitsteken na het werken van het hout.
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Bedankt voor de reacties. De steunen heb al, en ze zijn inderdaad enkele mm korter gemaakt. Ik zal ze waarschijnlijk verbinden met houtbouten (zeskantkop) en een rondsel met een groter gat in het inox. Zo kan het hout nog wat werken en kan de bout nog enkele mm bewegen in het gat. Zoals in deze tekening:
bout inox.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.