Turnbalk/balanceerbalk maken

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Haha. En dan door midden zagen. Et voila. Kan ik de ander verkopen.
Maar goed, Deurne is wat ver weg. En bovendien kan ik ze niet echt veilig vervoeren in de auto denk ik, het is wat lang en zwaar. Bij een flink remmen vliegen ze door de voorruit.

Ik heb trouwens wel op marktplaats gekeken, maar daar zag ik niet direct goede opties in de omgeving waarin ik heb gezocht.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
De praxis hier heeft een zaagservice. Een Bouwmaat ook altijd, wellicht heb je die in de buurt. Dan laat je het grof zagen voor vervoer, en trek je het thuis nog door de zaagtafel heen om het nauwkeurig te zagen.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
358
135
Haha. En dan door midden zagen. Et voila. Kan ik de ander verkopen.
Maar goed, Deurne is wat ver weg. En bovendien kan ik ze niet echt veilig vervoeren in de auto denk ik, het is wat lang en zwaar. Bij een flink remmen vliegen ze door de voorruit.

Daarom moet je lange dingen onder je outo vervoeren en vastmaken aan je voor en achterbumper 😁😁😁
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Ff gezocht op internet kom ik deze tegen:
Goeie! Die ben ik nooit eerder tegengekomen. Ze hebben iig essen schaaldelen van 27mm (63eu/m2). Qua prijs is dat redelijk, aangezien ik 1m2 nodig heb. Maar er zit nog wel zaagverlies bij schaaldelen. (en ik moet nog 's meten of ik 2,5m planken in m'n auto kwijt kan, volgens mij wel). Het is in ieder geval wel een idee. Soortelijke massa is waarschijnlijk wel groter. Stabieler, maar een naar de tuin verplaatsen wordt nog wat lastiger.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
De praxis hier heeft een zaagservice. Een Bouwmaat ook altijd, wellicht heb je die in de buurt. Dan laat je het grof zagen voor vervoer, en trek je het thuis nog door de zaagtafel heen om het nauwkeurig te zagen.
de praxis hier kan volle platen alleen over de breedte verzagen. Bouwmaat zal ook wel over de lengte kunnen verzagen, iets heeft me echter tegen gehouden om ooit naar de bouwmaat te gaan.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Ff gezocht op internet kom ik deze tegen:
Net ff zitten rondneuzen op hun site. Ze zijn 1 jaar geleden begonnen met het verkopen van hout. Pre-corona waren ze een bedrijf dat onder andere podia bouwt. Om een nieuwe inkomsten aan te boren zijn ze een houthandel begonnen. Goeie aanwinst in de regio, want in Nijmegen zelf zitten voornamelijk de grote bouwmarkten (particulier en zakelijk).
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.997
821
Omgeving Leiden
Net ff zitten rondneuzen op hun site. Ze zijn 1 jaar geleden begonnen met het verkopen van hout. Pre-corona waren ze een bedrijf dat onder andere podia bouwt. Om een nieuwe inkomsten aan te boren zijn ze een houthandel begonnen. Goeie aanwinst in de regio, want in Nijmegen zelf zitten voornamelijk de grote bouwmarkten (particulier en zakelijk).
Mooi. Ik zag wel dat alle maten multiplex out of stock zijn. Rare tijden.
In Schiedam, inderdaad niet echt in de buurt van Nijmegen zit multiplex outlet. Aardige man die in de loods de zaken bestiert, nergens te beroerd voor. Wel een eind rijden voor jou. En je hebt busje oid nodig, maar misschien toch de moeite waard om op hun website te kijken. Verkoopt gewoon aan particulieren.

 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Vandaag bij de houthandel in Nijmegen geweest om 's te kijken. Ze hebben er schaaldelen essen, 5cm dik, lang genoeg, breed genoeg. Om daar geschaafde planken uit te halen, 3x 3,5cmx10cmx250cm + 1x 3,5cmx10,5x250cm zal ik tussen de 175 en 225 euro moeten afrekenen. Dat zijn kosten voor het hout en (gebruik machines) arbeidsloon. Dat is toch een stuk duurder dan ik dacht. Daarbij, de kinderen willen dat iets zachts overheen gaat. Wat ik me kan voorstellen (in veel filmpjes gaat er ook iets over de balk). Dus de aanblik van een mooie essen balk is ook geen argument, helaas.
Essen van deze houthandel gaat 'm niet worden. En zelf een schaaldeel bewerken is geen optie met mijn machines.
Ik zoek nog even verder, maar multiplex lijkt het meest waarschijnlijke.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Als de balk maar 10 cm van de grond komt, wat hout je dan tegen om er een paar extra klosjes onder te zetten tegen het doorbuigen? Dan volstaat een dunnere balk of multiplex balk wellicht
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Vandaag bij de houthandel in Nijmegen geweest om 's te kijken. Ze hebben er schaaldelen essen, 5cm dik, lang genoeg, breed genoeg. Om daar geschaafde planken uit te halen, 3x 3,5cmx10cmx250cm + 1x 3,5cmx10,5x250cm zal ik tussen de 175 en 225 euro moeten afrekenen. Dat zijn kosten voor het hout en (gebruik machines) arbeidsloon. Dat is toch een stuk duurder dan ik dacht. Daarbij, de kinderen willen dat iets zachts overheen gaat. Wat ik me kan voorstellen (in veel filmpjes gaat er ook iets over de balk). Dus de aanblik van een mooie essen balk is ook geen argument, helaas.
Essen van deze houthandel gaat 'm niet worden. En zelf een schaaldeel bewerken is geen optie met mijn machines.
Ik zoek nog even verder, maar multiplex lijkt het meest waarschijnlijke.
Mijn mening; Professionele turnbalken moeten bepaalde eisen voldoen om goedgekeurd te worden voor veelvuldig gebruik. Dat heb jij helemaal niet nodig. Het enige wat je kinderen willen is een soortgelijk iets waar ze op kunnen oefenen. Je geeft aan dat er iets zachts overheen gaat. Dus uiterlijk van het hout is geheel onbelangrijk.
Wat ik zou doen. Koop 2 vuren balken van 5x15x de lengte die je wil. Verlijm deze met elkaar, en bekleed met wat je in gedachten had. Meer dan stevig genoeg, en je bent voor nog geen 80 euro klaar.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Als je toch gaat verlijmen is multiplex vast niet de goedkoopste oplossing hoor. Goedkoper dan een massieve balk ja, en makkelijk ook, maar multiplex is duur! Zelf een aantal essen of beuken plankjes verlijmen gaat vast een stuk goedkoper zijn.
Door dit bericht ben ik me gaan verdiepen in hardhout, als betaalbaar alternatief. Maar dat blijkt niet het geval als het vierkant schaven uitbesteed moet worden. Misschien ga ik idd met vuren aan de slag, heb nog 2 ruwe vuren 'steiger' planken en 1 geschaafde vuren 'steiger' plank.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Hoi @rinusdevos

Van waar ben je? Ik heb hier een eiken plank van 280x5x25cm liggen, die is wel ruw maar kan ik evt op maat maken met lintzaag/vlakbank. Ik ben van omgeving Tiel (Ochten).
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Nog even een late reactie.
Ik zag dit weekeinde toen ik met onze dochter op een plaatselijke groenstrook / speelveld was, een "turnbalk" die verdacht veel leek op een Azobe schutting paal van 90x90 en 3m lengte.
Daar kon ik met mijn aanzienlijke gewicht zonder problemen op staan.

Dat is misschien nog een oplossing?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.