Turnbalk/balanceerbalk maken

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Voor mijn kinderen wil ik een turnbalk/balanceerbalk maken. Het (Nederlandse) internet is nog niet heel behulpzaam. De afmeting vinden is vrij eenvoudig natuurlijk, 4 inch breed en 5 meter lang (kennelijk een compromis tussen de imperialen en het metrische volk). Maar ik kom maar weinig zelfbouw verhalen tegen. Zo ingewikkeld is het natuurlijk ook weer niet. Toch zouden wat ervaringen behulpzaam zijn. Daarom hier wat vragen:
-welk hout zouden jullie aanraden?
-en welke afwerking zou raadzaam zijn?

Ik heb een mat van 200x100x5cm, daar gaat de balk over heen. Zelf dacht ik aan een balk van 2,5 m van 10x10cm. Die ik op een paar pootjes van maxi510cm hoog.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Een balk van 10 x 10 cm buigt op een lengte van 2.5 mtr met kinderen niet door. Afwerken met lak, kun je heel fijn zand op strooien, anrtislip. Waarom 50 cm hoog, zou er een klosje van 10x10 onder zetten.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Jachtlak is misschien wel een afwerking die niet al te glad wordt, omdat die op een schip het water moet tegenhouden en dus enigszins flexibel blijven, parketlak is juist wel glad en hard.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Een balk van 10 x 10 cm buigt op een lengte van 2.5 mtr met kinderen niet door. Afwerken met lak, kun je heel fijn zand op strooien, anrtislip. Waarom 50 cm hoog, zou er een klosje van 10x10 onder zetten.
In de eerste post heeft TS het over een hoogte van maxi 510cm, dat is ruim 5 meter, wanneer de 5 er niet tussen hoort blijft er 10cm over, dat lijkt mij veiliger.
Als ik afga op de geur in het materiaalhok van een sporthal vermoed ik als houtsoort Essen, dat is vooral ook taai en buigzaam voor de stokken in het wandrek.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
langvezelig hout dat weinig werkt
bv yellow pine

die dikte ga je moeilijk vinden
vind je die toch, dan is er veel kans op werken
een (zelf) samengestelde balk is veel stabieler

5 m of 2,5 ?
2,5 meter wordt de balk. 5m is wat te veel van het goede. Een balk samenstellen, hoe doe ik dat? Bv 7x 15mm/6x18mm multiplex als 'stenen gemetseld' op elkaar plakken? Of gewoon 6/7 stroken op elkaar? En verschilt dat nog per houtsoort? De praxis is namelijk hier 2 minuten rijden vandaag, daar koop ik natuurlijk zo een pak vuren hout.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
In de eerste post heeft TS het over een hoogte van maxi 510cm, dat is ruim 5 meter, wanneer de 5 er niet tussen hoort blijft er 10cm over, dat lijkt mij veiliger.
Als ik afga op de geur in het materiaalhok van een sporthal vermoed ik als houtsoort Essen, dat is vooral ook taai en buigzaam voor de stokken in het wandrek.
inderdaad, typefout. Ik wil de balk maximaal 10cm verhogen.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Deze kwam ik tegen op amazon van het fabrikaat Heimholz, gemaakt van berkenmultilpex
Bekijk bijlage 108148
Mooi voorbeeld. Leuke website heeft Heimholz, kun je inspiratie opdoen voor houten fitness apparatuur. Ik zie bij de multiplex balken die ze verkopen dat er in het midden een steuntje onder zit, bij een totale lengte van 2m. Bij voorkeur is dat niet nodig. Maar zou een overspanning van 2,3m mogelijk zijn, met multiplex? Ze moeten er een radslag op kunnen doen en ook op afzetten, springen en weer landen.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Allereerst valt mij bij plaatjes op dat die balken in wel 10 breed zijn, maar aanzienlijk dikker lijken. Eerder 15-20 cm dik dan 10. Komt ook wel overeen met mijn herinnering (van kijken dan hé, ik heb zelf nooit op zo'n balk gestaan)... Ik zou dus voor meer dikte gaan.

Mijn eerste idee zou zijn om meerdere balken in de lengte te verlijmen, maar ik schat dat 2 balken van 2,5 dik niet substantieel steviger zijn dan 1 balk van 5 dik. Het enige dat je toevoegt is een lijmlaagje, voor de rest buigt het hout nog steeds in dezelfde richting.

Met multiplex wordt het een ander verhaal omdat dit kruiselings verlijmd is. Een stuk multiplex van 3 cm, daar rij je met een auto overheen zonder significante doorbuiging. Met 5 cm een bestelbus, alles daarboven is bestand tegen vrachtauto's.

Mijn gedachte voor ultieme stijfheid zou zijn om een paar planken van 15x2 te nemen, die op hun kant te flippen en in de breedte te verlijmen. En dan als een 'hoedje' een laatste plank er bovenop. Dan kan je mooi de bovenkant en zijkanten afronden (schaven). Om het nog stijver te maken kan je zelfs gaan schoren, maar goed, dan komt de balk hoger.

Maar... moet zo'n balk ook niet een zekere mate van vering hebben? Om energie op te slaan / af te geven bij sprongen? Het lijkt me eigenlijk wel. Anders kan je ook wat betonplek halen en een betonnen balk maken, maar dat lijkt me erg oncomfortabel. Misschien moet het wel niet te stijf worden om goed te werken!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een balk samenstellen, hoe doe ik dat?
een sectie van 100 x 100 mm ga je moeilijk vinden
die worden uiteraard aangeboden, maar meestal voor patio's, tuinhuizen, . . .
dan zijn het massieve delen uit 1 stuk
die willen wel eens werken + barsten krijgen

wil je een nette balk van 100 x 100 mm, of zelfs een grotere hoogte, dan is samenstellen de mij enige bekende mogelijkheid
je stelt samen door doorlopende stroken op mekaar te lijmen
welke machines je hebt, weet ik niet, maar technisch is de beste aanpak om de gelijmde balk nadien te vlak&vandikten

kwestie houtsoort is het inderdaad zo dat es voor sporttoestellen (en ook voor tuingerei) veel gebruikt wordt omdat het soepel, maar toch stevig is
je kan ook stroken mpx tot een balk lijmen
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Ter overweging, de stijfheid van zo'n balk, en dus de hoeveelheid doorbuiging, wordt bepaald door de vorm, dus je zou de binnenkant hol kunnen laten door platen tegen een paar stukken aluminium koker profiel aan te maken. Dit helpt, omdat dan het gewicht lager wordt (waardoor minder doorbuiging) en de stijfheid hetzelfde blijft (omdat die bepaald wordt door de hoogte van het balkprofiel).
Je zou ook nog een staalkabel erin kunnen zetten, die in het midden tegen een nok aan komt, als je die dan op spanning zet, duwt ie de balk omhoog. Zoals ook een halspen in een elektrische gitaar of basgitaar werkt.

Die multiplex balk van de foto een paar posts hierboven zie je bijna doorbuigen :)
De richting van de laagjes is ook niet handig gekozen, ik zou hem een kwartslag draaien en een plankje erbovenop leggen, maar dat was te moeilijk denk ik. Daarnaast is multiplex relatief zwaar.

Uit die aanbieding voor een officiele balk hierboven:
120-1808-4


Kennelijk maken ze die balken niet eens meer van hout, kennelijk. Je zou dus iets vergelijkbaars kunnen doen en dan met hout bekleden.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Misschien moet het wel niet te stijf worden om goed te werken!
inmiddels wat meer gegoogled met de term 'balance beam'. Het lijkt er op dat een balk juist niet moet doorbuigen, maar hout veert natuurlijk altijd wel een beetje. Zeker bij een overspanning van 5m. Maar de (Amerikaanse) webshops bieden veelal houten turnbalken voor thuis aan die 8ft zijn. Helaas geen plaatjes van een dwarsdoorsnede kunnen vinden. Maar ik denk dat vering van de houten balk geen issue is, het lijkt vooral stevig te moeten zijn.
Wel hebben alle balken een afwerking met een (kunst)stof bovenop. Dat lijkt toch wel een belangrijke feature te zijn. Daar moet ik me ook nog in verdiepen.

Multiplex 'rechtop' (gekanteld tov de foto van Heimholz), zou dat stijf genoeg zijn om niet door te buigen over 2,5m? Multiplex is namelijk de goedkoopste oplossing. BV populieren multiplex, ook nog 's lekker licht. Kan ik makkelijk verplaatst worden tussen zolder en tuin.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Ter overweging, de stijfheid van zo'n balk, en dus de hoeveelheid doorbuiging, wordt bepaald door de vorm, dus je zou de binnenkant hol kunnen laten door platen tegen een paar stukken aluminium koker profiel aan te maken. Dit helpt, omdat dan het gewicht lager wordt (waardoor minder doorbuiging) en de stijfheid hetzelfde blijft (omdat die bepaald wordt door de hoogte van het balkprofiel).
Dan lijkt het de uitdaging te worden om het profiel aan het hout te bevestigen. Ik weet niet of dat iets is dat me gaat lukken.
Die multiplex balk van de foto een paar posts hierboven zie je bijna doorbuigen :)
De richting van de laagjes is ook niet handig gekozen, ik zou hem een kwartslag draaien en een plankje erbovenop leggen, maar dat was te moeilijk denk ik. Daarnaast is multiplex relatief zwaar.
Dat zou ik inderdaad ook denken; kwartslag draaien (en breder maken). Maar dat wordt inderdaad redelijk zwaar. Maar populieren multiplex maakt het al iets minder zwaar dan beuken.
Uit die aanbieding voor een officiele balk hierboven:
120-1808-4


Kennelijk maken ze die balken niet eens meer van hout, kennelijk. Je zou dus iets vergelijkbaars kunnen doen en dan met hout bekleden.
Had ik inderdaad ook al gezien. Maar met hout werken vind ik toch wat eenvoudiger.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Multiplex rechtop lijkt mij een goed idee en dan de bovenkant afdekken met een vuren lat met antislip.
Aluminium profielen lijkt me een beetje overkill. Het is toch voor huis tuin en keuken gebruik?
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Als je toch gaat verlijmen is multiplex vast niet de goedkoopste oplossing hoor. Goedkoper dan een massieve balk ja, en makkelijk ook, maar multiplex is duur! Zelf een aantal essen of beuken plankjes verlijmen gaat vast een stuk goedkoper zijn.

En dan zoals een aantal keren gezegd: op zijn zijkant verlijmen, en een deklat er op. Als de zijkanten wat dikker zijn kan je die ook mooi rond laten verlopen. Ik weet niet hoe serieus het moet werken, maar ik zag ook op foto's dat turnsters echt gebruik maakten van die zijkanten om hun handen op te leggen.

En dan de goede afwerking. Ik zou daar echt even goede research doen. Als het te glad is of zo, dan kan je daar echt ongelukken van krijgen.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Het is inderdaad voor simpel gebruik. Tegen de tijd dat ze olympische ambities hebben trainen ze toch niet meer thuis:)

Na wat twijfel dit weekend; wel/geen schuimrubber vouwbare balk kopen (kan makkelijk van zolder naar tuin verplaatst worden door kinderen). En; houten balk maken gaat omslachtig worden. Nu alsnog besloten om wél zelf een balk te maken.
Voor de stevigheid lijkt het mij beter om iets samen te stellen van iets dat ik in ieder geval de lengte overbrugt. Multiplex haalt het zeker en is eenvoudig verkrijgbaar. Maar ik heb wel een kennishiaat ten opzicht van andere houthandels, ik heb geen idee waar ik rond Nijmegen zou moeten zoeken (ten zuiden ervan).

Ik wil geen hoge verzendkosten hebben voor het hout (rond de 80 eu denk ik) dat ik nodig heb, dus de omslachtigheid blijft wel denk vrees ik:
-Of ik haal een plaat populieren multiplex bij de praxis en koop er nog voor 20eu (lijm bv) iets bij, dan wordt het door de praxis bij mij om de hoek gratis bezorgd (althans dat was in ieder geval een aantal maanden geleden nog zo). Dat betekent dan weer wel een doordeweekse dag afspreken en thuisblijven. En met skill cirkelzaag stroken maken op de oprit wordt ook nog wel een dingetje. Wel houd ik nog wat plaat over voor een nader project waar ik nu ook nog mee bezig ben
-Of ik haal alsnog ergens wat essenhout vandaan. Dat zou ik ook mooi vinden en is waarschijnlijk iets makkelijker met zagen (dit zullen planken zijn en gaan makkelijk over mijn kleine zaagtafel heen). Alleen ik heb geen idee waar ik aan essen kan komen, op een redelijk afstand onder Nijmegen. Iemand een idee?

Ik ga er van uit dat ik met mulitplex aan de gang ga. 6 stroken van 18mm/100mm/2440mm. Die 6 stroken op elkaar lijmen. Haaks op dit gelijmde pakket leg een plank vuren van +/- 2cm. En dan nog een paar staanders. Die maak ik denk ik van wat rest multiplex (hmmm... toch nog extra hout nodig voor dat andere project), zoiets als op de foto van de balk van Heimholz is te zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.