Tungolie vs druivenpitolie

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.877
923
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou op een snijplank niet met Danish oil in de weer gaan. 'Danish oil' is geen 'gedefinieerd' product, dus je weet absoluut niet wat er in zit. Meestal is het een mengsel van vernis en drogende olie. Persoonlijk heb ik geen probleem met 'gekookte lijnolie' op mijn snijplank (gekookte lijnolie is rauwe lijnolie met siccatief, en zeker als ik mijn eigen gekookte lijnolie gebruik weet ik precies wat er in zit), maar een ongedefinieerd product waarvan ik maar moet hopen dat het vernisdeel acceptabel is en er verder niks onverlets bij zit, zou ik niet op een snijplank smeren. Ik zou toch echt voor een drogende spijsolie (walnootolie, druivenpitolie) uit de supermarkt (of anderszins duidelijk geschikt voor consumptie) gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
384
136
Over voedselveiligheid van Danish kan ik niets zeggen. Ik snap alleen het advies voor Danish alleen niet zo. Normaal gesproken zit daar vernis in, wat een film vormt op het hout. En dat wordt over het algemeen afgeraden voor snijplanken, omdat die laag door het mes wordt beschadigd.

Evenzo vind ik de keuze voor eikenhout als kopshouten snijplank opvallend. Eiken is heel poreus dus smaakstoffen trekken er makkelijk in, en daarom is het niet de eerste keuze voor snijplanken.
 

jorisvh

Post veel
gezien de zomervakantie nadert zal ik m’n tip om druivenpitolie in Frankrijk te halen nog eens herhalen.
bij de AH is het ondertussen 14€/l.
in de gemiddelde grote Franse supermarkt rond de 5€/l.

waarschijnlijk is de prijs bevroren door de regering uit vrees voor een nationale staking als de Fransen hun fondue bourguignonne niet meer kunnen betalen 😂.
 

Theo024

Nieuw lid
18 mei 2024
12
0
Nijmegen
Mmmm dank voor jullie reacties. Lastig dan waarom ze mij dat adviseerde terwijl ze ook andere oliën hebben liggen. Ik kwam immers voor gekookte lijnolie en die raden zij juist af.

Afgelopen weekend de mannen gesproken van Rustins op de Baptist weekendshow en zij adviseerde ook Danish oil voor een snijplanken. nou verkopen zij dit natuurlijk ook maar toch. Ze hebben zelfs een speciale snijplank olie ontwikkeld met Danish oil en andere zaken erin.
 

Theo024

Nieuw lid
18 mei 2024
12
0
Nijmegen
Ik zou op een snijplank niet met Danish oil in de weer gaan. 'Danish oil' is geen 'gedefinieerd' product, dus je weet absoluut niet wat er in zit. Meestal is het een mengsel van vernis en drogende olie. Persoonlijk heb ik geen probleem met 'gekookte lijnolie' op mijn snijplank (gekookte lijnolie is rauwe lijnolie met siccatief, en zeker als ik mijn eigen gekookte lijnolie gebruik weet ik precies wat er in zit), maar een ongedefinieerd product waarvan ik maar moet hopen dat het vernisdeel acceptabel is en er verder niks onverlets bij zit, zou ik niet op een snijplank smeren. Ik zou toch echt voor een drogende spijsolie (walnootolie, druivenpitolie) uit de supermarkt (of anderszins duidelijk geschikt voor consumptie) gaan.
Ik heb nu al 3 lagen Danish oil erop zitten. Zou het iets uitmaken als ik nu alsnog een laag druivenpitolie erop smeer? Of zou dat niks toevoegen? Ik heb de planken wel nog heel licht opgeschuurd zodat ze weer mooi glad zijn.

Dit zijn ze trouwens geworden
 

Bijlagen

  • IMG_8831.jpeg
    IMG_8831.jpeg
    89,1 KB · Weergaven: 11

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.877
923
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee, met 3 lagen 'danish oil' heb je de facto een afwerklaag op het hout aangebracht (of er _net_ in) en heb je het hout dus (min of meer) afgesloten; het gaat geen olie meer opnemen, althans niet in een mate waarin dat zinvol is. Als je hierop druivenpitolie aanbrengt is dat - volgens mij - een laag die er gewoon opligt en eenvoudig afspoelt of weggeveegd wordt. Als je het als barriere tussen de danish oil afwerking en voedsel zou willen gebruiken zou je het voor elke sessie opnieuw moeten aanbrengen ;-)
 

Theo024

Nieuw lid
18 mei 2024
12
0
Nijmegen
Nee, met 3 lagen 'danish oil' heb je de facto een afwerklaag op het hout aangebracht (of er _net_ in) en heb je het hout dus (min of meer) afgesloten; het gaat geen olie meer opnemen, althans niet in een mate waarin dat zinvol is. Als je hierop druivenpitolie aanbrengt is dat - volgens mij - een laag die er gewoon opligt en eenvoudig afspoelt of weggeveegd wordt. Als je het als barriere tussen de danish oil afwerking en voedsel zou willen gebruiken zou je het voor elke sessie opnieuw moeten aanbrengen ;-)
Oké dank! Dan laat ik het zo. Ik zal de volgende keer alleen druivenpitolie gebruiken. Aangezien de Danish oil wel beschreven staat als “food safe” hoop ik dat we geen gevaar lopen en dat we de planken zonder zorgen kunnen gebruiken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.837
778
Enschede, Twente
Oké dank! Dan laat ik het zo. Ik zal de volgende keer alleen druivenpitolie gebruiken. Aangezien de Danish oil wel beschreven staat als “food safe” hoop ik dat we geen gevaar lopen en dat we de planken zonder zorgen kunnen gebruiken.
Is de olie eenmaal 'uitgehard' dan kun je enkel met oplosmiddelen stoffen eruit halen die eventueel in je voedsel terecht zouden kunnen komen. Dat gaat dus niet gebeuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Theo024

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.