Tungolie vs druivenpitolie

wruc

Nieuw lid
5 jul 2023
6
0
NL
Goedendag allen,

Ik ben wat aan het testen met olie afwerking. Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat tung olie inderdaad betere vescherming biedt tegen water dan lijnzaad olie. (In elk geval op korte termijn). Ik heb dan na dan ook een snijplank behandelr mrt tungolie. Hier zit helaas droohstof in waardoor het nirt helemaal voedselveilig is. Nu lees ik dat vaak druivenpitolie aangeraden wordt voor snijplanken. Hoe is deze olie in vergelijling met tungolie?
En is druivenpitolie dan ook geschikt om meubels mee af te werken? Wat zijn jullie ervaringen?
 

rinusripsus

Nieuw lid
16 okt 2015
6
4
Ik ben zeer tevreden over dit:
Server Busy
Niet goedkoop, maar wel geschikt voor voeding. Ik weet niet of de meeste andere oliën dat wel zijn. Als iemand nog iets beter weet, ik ben ook benieuwd naar andere ervaringen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Vlg mij heeft druivenpit olie nul bescherming tegen krassen, zweet, water of alcohol en is dus niet geschikt voor meubels. Druivenpit olie is fijn voor snijplanken en houten voorwerpen die met voedsel in aanraking komen, maar het hardt niet en je kunt het zo weer afwassen met een sopje (daarna weer dun insmeren). Lijnzaad- en en tung olie harden wel (langzaam) uit en geven daarmee betere bescherming.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Druivenpit olie evenals zonnebloemolie, olijfolie of teak olie zijn niet drogende oliën. Voor meubelafwerking wil je een drogende olie Tung olie is goed maar ook bv verbeterde hout olie van de cokerije.
Als je meer wilt weten over oliën contact dan Ron van Zaltbommel van de Cokerije. Abonneer je op de nieuwsbrief of ga naar een lezing van hem (regelmatig het hele jaar door)

Dit is zijn website:

Groetnis,
Roeland
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Druivenpit olie evenals zonnebloemolie, olijfolie of teak olie zijn niet drogende oliën. Voor meubelafwerking wil je een drogende olie Tung olie is goed maar ook bv verbeterde hout olie van de cokerije.
Als je meer wilt weten over oliën contact dan Ron van Zaltbommel van de Cokerije. Abonneer je op de nieuwsbrief of ga naar een lezing van hem (regelmatig het hele jaar door)

Dit is zijn website:

Groetnis,
Roeland
lees toch wat anders.
Druivenpitolie is een heldere, lichtgroene huidolie, die behoort tot de drogende oliën
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Aanvullende vraag, omdat ik toevallig met hetzelfde bezig ben: Tungolie is vaak wat aan de dikke kant en dringt dus minder goed in. Je kan het verdunnen met een Citrus oplosmiddel D-limonene, voedselveilig, maar waar ze in de USA heel goed zijn in het vermelden van alles waar het voor geschikt is op de verpakking, is dat hier wat minder.
Als ik het google, kom ik weinig tegen hier. Wie heeft er uitsluitsel, of andere suggesties voor verdunning?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
lees toch wat anders.
Druivenpitolie is een heldere, lichtgroene huidolie, die behoort tot de drogende oliën
Deze tekst komt uit de omschrijving van huidverzorginsgproducten.

Bij houtafwerking wordt onderscheid gemaakt tussen volledig uithardend, gedeeltelijk en helemaal niet. Minerale olie (parafine) zit in de laatste categorie, druivenpit en walnoot daarboven, tung en (gekookte) lijnzaad tegen volledig uithardend aan. Neem je epoxy of melamine kom je bovenaan aan qua uitharding. Proef op de som: neem een schaaltje en doe een beetje druivenpiotolie daarin en zie wat er bijv over een week is gebeurd, waarschijnlijk krijg je een zachtblijvende substantie. Wel drogend met zuurstof maar niet hard beschermend. Voor meer info zie Understanding Woodfinishing van Bob Flexner.
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19
De tunga olie (verbeterde houtolie) van de Cookerij werkt erg goed dringt goed in en is drogend, de eerste laag verdunnen met dacht maximaal 10% terpetijn olie zelf zeer tevreden over resultaat.
Zoals eerder vermeld een lezing (van ruim 2,5 uur) is zeer leerzaam. Goede uitleg en veel kennis in huis.
 

wruc

Nieuw lid
5 jul 2023
6
0
NL
Belangrijk is ook dat de olieen niet ranzig worden. Dat doen walnootolie en druivepit olie niet.
Dit is ook wel een goede inderdaad. Het "ranzig" worden van olie heb ik zelf nog niet ervaren maar ik lees het vaker. Ik begrijp dat lijnzaad olie hier bijvoorbeeld gevoeliger voor is dan tung olie.

Ik had overiggens ook de illusie dat drovenpitolie drogend is. Maar dat is inderdaad in de context van huidverzorging..

Is het nog interresant om een combinatie van druivenpit en tung olie toe te passen?
Eerst een snijplank behandelen met druivenpit en daarna "sealen" met tung olie. Als de tungolie laag beschadigd kan de druivenpitolie mooi zijn werk doen.

Ik denk dat ik maar wat moet testen. :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Volgens mij denken jullie veel te moeilijk. De praktijk heeft uitgewezen dat walnootolie en druivenpitolie prima werken. Het is een snijplank dus de eerste keer beschadigd die meteen. In mijn kopshouten snijplank (ik denk dat ie wel 10 jaar oud is) ging 3/4 liter walnoot olie. Ik heb hem een keer nadien geschuurd met P40 ( daarna tot 240). Zwarte kringen van hete pannen. Gaat een keer of 4 per jaar een beetje olie op werkt prima. En ja ik was hem regelmatig met heet water.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en henkverhaar

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Eerst een snijplank behandelen met druivenpit en daarna "sealen" met tung olie. Als de tungolie laag beschadigd kan de druivenpitolie mooi zijn werk doen.
Wat @Wim Kluck zegt, maak het niet te moeilijk. Op het forum is al vaker besproken dat een snijplank het beste met een niet-hardende olie wordt behandeld. De laag van een hardende olie wordt toch direct beschadigd door messen en biedt dus weinig bescherming. Idem voor wax-lagen (of de speciale "snijplankwaxen"), die voegen ook niet veel toe. Het beste is de snijplank te verzadigen met niet-hardende olie zoals walnoot- of druivenpitolie, en dat regelmatig te herhalen. Meestal is 4-6x per jaar voldoende.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het beste is de snijplank te verzadigen met niet-hardende olie zoals walnoot- of druivenpitolie, en dat regelmatig te herhalen. Meestal is 4-6x per jaar voldoende.
Let op, walnootolie is weldegelijk een drogende olie - niet zo sterk als lijnolie of tungolie, maar absoluut hardend. Zet maar eens een fles walnootolie in de keuken, waar je af en toe wat olie van gebruikt om dressing aan te maken. Tenzij je heel veel dressing maakt (en eet) zul je na verloop van de tijd een opbouw van zachte olieresiduen onder/bij de dop gaan zien. Bij olijfolie of zonnebloemolie zie je dat nooit. Ook druivenpitolie, met een aandeel van 70% linolzuur (helaas geen linoleenzuur zoals in lijnolie) en een joodgetal van 125 (walnootolie 135, lijnolie en tungolie 170 of meer) is een (matig) drogende olie.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De hoeveelheid dubbele bindingen/onverzadigdheden per hoeveelheid olie (ik weet uit mijn hoofd niet precies wat de eenheden zijn. Hoe hoger het getal, hoe onverzadigder de olie. Het heet joodgetal omdat het wordt bepaald door een hoevelheid olie met jodium te laten reageren. De hoeveelheid jood die met een standaardhoeveelheid olie reageert wordt direct vertaald in het joodgetal.

Nou is het op zich niet zo dat veel onverzadigdheden automatisch tot een drogende olie leiden - in theorie moeten die onverzadigde verbindingen ook bij elkaar in de buurt zitten (om de reactie met zuurstof uit de lucht die voor het 'drogen' = polymeriseren nodig is) mogelijk te maken, maar gezien de oorsprong van vetzuren is het boven een bepaald joodgetal uiterst onwaarschijnlijk dat al die onverzadigdheden niet bij elkaar in de buurt zitten - een gevolg van hoe die vetzuren biologisch gemaakt worden door de plant. Er zijn uitzonderingen, maar die zijn heel, heel zeldzaam... Globaal is alles met een joodgetal boven de 130 een drogende olie, alles onder de 110 een niet-drogende olie, en daartussen een halfdrogende olie. Zoals gezegd is dat, omdat het joodgetal alleen iets zegt over het aantal dubbele banden, en niet waar ze precies zitten, een vuistregel, maar voor de olien met een heel hoog of heel laag joodgetal gaat het absoluut op. Voor de olien in het midden, zeg maar de halfdrogende olien is naast het joodgetal ook de chemische aard van de vetzuren (dus of die dubbele banden bij elkaar in de buurt zitten) belangrijk. daarom is een walnootolie een beter drogende olie dan een druivenpitolie, hoewel hun joodgetal meestal redelijk vergelijkbaar is.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Dank je Henk,

Dat is duidelijk.
Steeds weer komen we hier chemische aspecten, specificaties, aan bod , waar een normale mens nog nooit iets van heeft gehoord of gelezen.

Verrassend, boeiend en leerzaam.

Dank,

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AKarel, hansth en jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.