Tung olie

Uw Meubelmaker

Nieuw lid
5 nov 2016
2
0
Beste allemaal,

Ik heb al diverse keren meubelen afgewerkt met pure tungolie. Dat ging altijd goed.

Nu heb ik op hetzelfde moment 2 meubelen waarbij ik problemen ondervind.

De ene (iepenhout) is inmiddels droog, maar geeft een schrale afwerking die niet glad aanvoelt maar als slecht geschuurd. Terwijl ik door schuur tot 240 dus dat zou genoeg moeten zijn. De meubels zijn van tevoren geloogd dus alle andere lak of olie-restanten zouden uit het hout moeten zijn. Daarnaast heeft de klant snel vlekken en kringen in het houtoppervlak. Een derde dingetjes is dat er een witte 'schaaf'plek overblijft als de stoelleuning tegen het hout aan gaan en mogelijk ook als ze lang tegen elkaar staan.

De tweede uitdaging is een amerikaans notenhouten tafel die van oorsprong een olie afwerking had (welke weet ik niet helaas). Deze heb ik goed geschuurd. Daarna meerdere keren in de tungolie gezet met een verdunning van terpetijnolie. Eerste laag 30/70 en 2e en derde laag 10/90. Het uiteindelijke resultaat is niet bevredigend, want het geeft witte waas / witte vlekken.

Wie o wie heeft ervaring met tungolie, die mij hierbij zou kunnen helpen. Nogmaals het is niet de eerste keer dat ik het verwerk en nu opeens 2 keer de mist in....

Dankjewel alvast. Vragen over andere specifieke omstandigheden zijn natuurlijk welkom.

Grt Gerald
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.