Tuintafel

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Waarschijnlijk mag ik dit voorjaar voor iemand een tuintafel maken. De huidige tafel is aan vervanging toe.
IMG_1755.jpg

De nieuwe tafel wordt waarschijnlijk hetzelfde ontwerp (ongeveer), al moet ik de details nog bespreken. Ik heb het voorstel gedaan om er een te maken voor opdrachtgeefster (mijn schoonmoeder) voor haar verjaardag.
De opdracht is wel om de tafel niet te duur te maken (lees zo goedkoop mogelijk), maar ik wil wel een redelijk duurzame houtsoort gaan gebruiken.
Ik denk zelf aan eik, robinia of eventueel douglas. Of kastanje na de tip van ZotvanHout.
Nu heb ik geen ervaring met robinia. Wel heb ik na wat zoeken hier gelezen dat @Athanor jaren geleden ook robinia heeft gebruikt voor zijn tuinbankjes. Fons, hoe bevalt het hout nu jaren later, en is het veel gaan werken/kromtrekken? Ook kan ik op weinig plaatsen planken van robinia vinden (en al helemaal weinig prijzen); weet iemand een adres in de zuidelijke helft van NL + hoe verhoudt de prijs zich tov winddroog eik?
Eik wordt veel gebruikt in buitenconstructies, en ik heb hier ook wel gelezen dat enkelen er meubels van hebben gemaakt. Is dat inderdaad goed te doen met winddroog eiken? Uiteraard met RVS bevestigingsmateriaal waar nodig ivm zwart uitslaan. Al zal het grootste deel worden verlijmd. Mogelijk worden alleen bladwervels geschroefd om het blad iets te kunnen laten werken.

Als de tafel inderdaad wordt zoals de huidige, dan wordt de tafel 150 x 80 cm. Ik wil de poten en regels iets verder naar binnen zetten dan nu, zoals bij deze tafel gedaan is. Dat vind ik iets mooier ogen.
Het buitenkader en de onderregels wordt dan +/- 22 x 100 mm (onderregels misschien iets minder hoog, dus 22 x 80); de binnenplankjes 22 x 45 mm (60 cm lang), als ik geschikt ruw hout van 27mm kan vinden.
Ik ga de verbindingen met domino's maken (sipo/mahonie) en verder de verbindingen lijmen. Als ik in de regels voor de poten 8x50 gebruik (2 per verbinding), en om de kaders vast te zetten en de tussen de smalle latjes 6x40 (2 stuks voor de kaders per verbinding en 1 voor de latjes); is dat dan voldoende stevig?
Qua lijm twijfel ik of ik de Griffon KM45 neem die ik altijd gebruik, of dat ik de Frencken Nova Col D4 ga halen, daar heb ik hier ergens ook van gelezen dat deze zeer geschikt zou zijn voor buitengebruik.

Vooralsnog dus 3 vragen (maar andere suggesties zijn zeker ook welkom):
- Welke houtsoort (niet te duur maar wel duurzaam) + waar te krijgen in de zuidelijke helft van NL. Ik neig naar eik, robinia of kastanje, maar mogelijk zijn er andere opties.
- Domino's (sipo), welke maat?
- Welke lijm?
 
Laatst bewerkt:

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
144
45
Vooralsnog dus 3 vragen (maar andere suggesties zijn zeker ook welkom):
- Welke houtsoort (niet te duur maar wel duurzaam) + waar te krijgen in de zuidelijke helft van NL. Ik neig naar eik of robinia, maar mogelijk zijn er andere opties.
Ik heb robinia boolplanken gehaald bij Rusman in Ten Esschen (Voerendaal/Heerlen), prijzen staan op de site: Rusman.nl Tuin en Terras | Ecologische en duurzame tuinproducten
- Welke lijm?
Buiten, dus klasse D4.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
tamme kastanje wordt hier nu veel getipt
bij mijn houtboer kost die de helft van eik
Kastanje is inderdaad ook een mogelijkheid als ik dat zo lees. Toegevoegd in de openingspost bij de kanshebbers. Hoe zit het daarmee met werken/torderen? Heb daar ooit iets van gelezen, maar klok/klepel, ik weet niet meer wat precies). Maar qua kosten, maak je die vergelijking met kd gedroogd eik of winddroog? Want als ik op kastanje planken google kom ik uit op prijzen zo'n 20% hoger dan winddroog eik.

Ik heb robinia boolplanken gehaald bij Rusman in Ten Esschen (Voerendaal/Heerlen),
Die zitten eigenlijk weer iets te zuidelijk, ik zit in de regio Eindhoven :unsure: maar bedankt voor de tip. Al zie ik op hun site alleen hele smalle schaaldelen staan en geen bekantrecht hout. Heb dat wel eerder hier op het forum gezien, oa in het topic van Athanor dat het verkrijgbaar is bij Inlands Hout in het hoge noorden en in een ander topic heeft iemand het gehaald bij de Drentse fijnhouthandel, maar dat is wat ver rijden voor mij. Nog ff verder zoeken dus.
(zie dat ZotvanHout me voor is met dezelfde vraag...)
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Altijd even rustig aan met robinia en kastanje op de zaagtafel. Bij verkeerd drogen (of tegenwoordig het verkopen van hout dat eigenlijk in de haard hoort) kan daar nog wel eens wat spanning inzitten. Het groffe opdelen van hout vind ik altijd prettiger op/met een andere zaag (lintzaag of cirkelzaag).
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Kastanje is inderdaad ook een mogelijkheid als ik dat zo lees. Toegevoegd in de openingspost bij de kanshebbers. Hoe zit het daarmee met werken/torderen? Heb daar ooit iets van gelezen, maar klok/klepel, ik weet niet meer wat precies). Maar qua kosten, maak je die vergelijking met kd gedroogd eik of winddroog? Want als ik op kastanje planken google kom ik uit op prijzen zo'n 20% hoger dan winddroog eik.


Die zitten eigenlijk weer iets te zuidelijk, ik zit in de regio Eindhoven :unsure: maar bedankt voor de tip. Al zie ik op hun site alleen hele smalle schaaldelen staan en geen bekantrecht hout. Heb dat wel eerder hier op het forum gezien, oa in het topic van Athanor dat het verkrijgbaar is bij Inlands Hout in het hoge noorden en in een ander topic heeft iemand het gehaald bij de Drentse fijnhouthandel, maar dat is wat ver rijden voor mij. Nog ff verder zoeken dus.
(zie dat ZotvanHout me voor is met dezelfde vraag...)
Fransen in Deurne :) .
Verkopen Robinia en Kastanje. Topzaak.

 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Nu heb ik geen ervaring met robinia. Wel heb ik na wat zoeken hier gelezen dat @Athanor jaren geleden ook robinia heeft gebruikt voor zijn tuinbankjes. Fons, hoe bevalt het hout nu jaren later, en is het veel gaan werken/kromtrekken?
Dat is heel wisselend uitgepakt. Sommige meubelen zijn na 20 jaar nog heel stabiel en houden zich goed. Met name de dikke constructieve delen van de stoelen en tafeltjes blijven stabiel. De dunnere latten in de tafelbladen zijn het zwakke punt. Sommige blijven goed recht, maar verschillende andere latten trekken krom, met name als er noesten in zitten of als ze uit kromme delen van een boom zijn gekomen. Robinia blijft qua oppervlak niet zo mooi glad als bijv. Teak. Het vergrijsd wel maar niet overal mooi egaal en is nogal ruw geworden. Ik denk dat voor de latten in het tafelblad dan rechtdradig kwartiers hout nodig is om langdurig een goed blad te houden.

Ik zal binnenkort proberen wat foto’s te plaatsen.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Hierbij een paar foto’s.

Het bankje is 18 jaar oud en staat het hele jaar in weer en wind.
7DC372BE-4DC2-49DB-AD60-FAAEDDA47248.jpeg

de verbindingen houden zich uitstekend!

64845729-7112-42DF-AB06-832D6B184827.jpeg

De latten in de tafels zijn nogal ongelijk en vormen geen egaal blad, tafels zijn 14 jaar oud en staan in de winter onder het overstek van ons huis.
36BA5CB1-5933-4FEB-8801-A8B98287F423.jpeg

C62C378D-9D1A-463C-80C7-8E851E07F111.jpeg

Het Robiniahout krijgt de laatste jaren meer last van zwarte vlekken. In het voorjaar boenen met een groene zeepsop knapt het weer wat op, maar de leeftijd begint zich af te tekenen.

De tuinmeubelen zijn een favoriete pleisterplaats voor de wespen, die grazen volop om cellulose voor hun huisje te verzamelen:rolleyes:

Fons
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Als ik dat zo zie + de vervormingen die je eerder al aangaf, neig ik toch meer naar eiken.
Vooral die krommingen zou ik jammer vinden in de tafel, en omdat er toch veel smalle latten in het ontwerp zitten is die kans dus ook zeker aanwezig.
Had al wel bij een bedrijf hier in midden-brabant prijs opgevraagd van robiniahout, maar die reageren niet op de mail die ze me telefonisch vroegen te sturen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Even een ouder topic onder het stof vandaan halen...

Ik ben inmiddels bezig aan de tafel, het blad is gisteren gelijmd.
Ik heb eind van de zomer ergens een paar bezaagde eiken balken kunnen ophalen die al minstens 10 jaar in een open loods hebben liggen drogen. Een vierkante van 10 x 10 cm en een van 35 x 5 cm, beiden iets meer dan 4 meter lang.

Uit die vierkante haal ik de poten (er zitten halverwege wat noesten in, daar kan ik precies omheen zagen), en uit die platte balk is het precies gelukt om het blad + de onderregels te halen. Dat was in het begin nog even stressen, er zaten on die balk ook wat mindere stukken, maar daar kon ik ook omheen werken. Maar het ging echt precies, ik had geen plankje minder moeten hebben dat goed was. Ik kon er nu uithalen wat ik nodig had, als ik goed oplette welke kant boven en welke onder kwam.

Het zagen zelf was ook wat puzzelen, want de balk kon door z'n breedte en gewicht niet op de vlakbank. En omdat ik verschillende lengtes nodig had, kon ik 'm ook niet eerst afkorten.
Dus eerst schulpen...
IMG_2424.jpg
Hier heb ik wel 'vals' gespeeld; de balk was net een mm of 5 te dik om door te zagen met de TS55 met geleider. Dus die laatste mm's met de hand gezaagd.
(De TS55 vlook trouwens als een warm mes door boter, wel met een schulpblad, wat een fijne machine. Had er al langer naar zitten kijken, maar dit project was de reden om de knoop door te hakken. Blij dat ik dat gedaan heb)

Daarna alle delen op de zaagtafel verder op maat gezaagd, en geschaafd.
De zijranden zijn 22 x 80 mm geworden, de tussenlatten 18 x 49.
Overal verbindingen gemaakt met domino's (sipo/mahonie). Ook weer fijn om die machine te hebben.
De kanten afgerond met frees R3,2 om het wat minder strak te laten zijn.

Gisteren uiteindelijk het blad in elkaar gelijmd. Om zo'n blad van 153 x 81 te klemmen, heb je lange klemmen nodig. Dan is het weer handig dat de Bessey KREV-klemmen mogelijkheid hebben om ze te verlengen (2 aan elkaar)... En verder de tafel stabiel gehouden door er enkele aluminium profielen bovenop te klemmen, want bij het te hard aandraaien zou anders het blad bol komen te staan.
Ik moet nu de langsregels nog aan 1 kant afzagen en het blad nachuren, om alle gelijmde delen vlak te krijgen. Daar zit her en der een fractie van een mm hoogteverschil in.

Helaas niet meer aan gedacht om tussendoor foto's te maken, maar zo ligt het tafelblad er nu bij.
Let niet op de slechte fotokwaliteit en de schaduwen erop, ik heb deze foto daarnet pas gemaakt, dus in de avond met lamplicht erop.
IMG_2487.jpg

ZO zie je maar dat er toch heel mooi hout onder de 'schil' van een lelijke onbewerkte balk kan zitten...

Volgende week verder met het frame.
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Nog wel een vraagje. Ik twijfel of ik de tafel straks zo laat (dus blank/onbehandeld), of dat ik de tafel in de olie ga zetten om de levensduur wat te verlengen.
Het is inlands (Brabants) eiken, en de tafel mag op zich vergrijzen. Maar als deze wat langer meegaat, zou dat mooi zijn. Hij zal in ieder geval in de zomer vol buiten staan, mogelijk kan deze in de winter onder dak.

Het moet dan wel een afwerking zijn die makkelijk te herhalen is (zonder veel schuren etc); de tafel is voor mijn schoonmoeder die weinig met houtbewerken heeft (dus ook een makkelijke behandeling wil als ze dat over een paar jaar moet herhalen).
Het moet een matte (niet-glanzende) uitstraling hebben, die het hout niet TE donker maakt (maar iets levendiger mag wel). Liefst een olie lijkt mij dus. In ieder geval geen lak die er vanaf kan schilferen of een plastic-achtige laag achterlaat.
Als ik zelf kijk, kom ik uit op de verbeterde hout(tung)olie van De Cockerije, eventueel met een voorbehandeling van hun impregneerolie. Of eventueel Danish Oil (al kan die wat meer glans geven, dacht ik?)

In een ander topic kwam ik de Sikkens Cetol Filter 7 plus tegen. Maar dat lijkt me weer meer een vernis/beits die OP het hout blijft liggen ipv er geheel in trekt, toch? Want dat is dan niet wat ik zoek denk ik.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
die sikkens blijft er op liggen
op deze eiken poort heb ik teakolie gezet
die heeft het grijs lang tegen gehouden
het olieën heb ik niet herhaald
op een tafel blijft het water lang staan
bij niet-gebruik kan je ze best beschut of schuin zetten
zoek de fout op de foto !
1669706347046.png
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.