Tuintafel Douglas

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
133
180
Boortmeerbeek
www.youtube.com
Ik zou graag binnenkort een lange tuintafel (~3 m) maken uit douglas hout.
Naar het ontwerp toe had ik het volgende in gedachten, maar alvorens hier aan te beginnen
zou ik eens willen checken of dit een goed ontwerp is - vooral de constructie om het midden
te ondersteunen.

De balken van de poten gaan 9x9 cm worden, het blad zelf bestaat uit balken van 5 cm dik (14cm breed)

tafel1.png
tafel2.png
tafel3.png

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en Hopster

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.421
3.043
Klein-Brabant, Vlaanderen
zo'n tafel heb ik nog nooit gemaakt
ze maken lijkt mij gemakkelijk

ik vermoed dat je met 'midden ondersteunen' op de dwarsbalken doelt
omdat het blad uit aparte balken bestaat, gaan de balken apart uitzetten en krimpen
er is dus weinig kans dat er spanning op de tafel komt

met ondersteunen denk ik eerder aan de lengterichting

met de dwarsbalk op de kop verwacht ik weinig problemen

jorisvh

Post veel
ziet er mooi uit 👍.

de constructie onder het blad is me niet helemaal duidelijk. een onderaanzicht zou helpen.
heb je een langsligger onder het blad waar de 2 schoren onder komen? of enkel dwars liggers?
ik zou de schoren persoonlijk wat schuiner plaatsen voor meer weerstand tegen schranken.

en ik zou ook eens naar zitconfiguratie kijken. aan een tafel van 3m moet je normaal gezien 10 personen comfortabel kunnen zetten (= minstens 65cm breedte en minstens 50cm diepte voor de benen).
ik schat dat je links en rechts van de poten nu een 30cm hebt, tussen de poten dus ~2m20. je kan 2 personen op de kop kwijt maar die hebben weinig beenruimte. tussen de poten 3 personen aan elke kant. totaal 8 dus.
als je links en rechts meer overhang neemt zodat daar iemand kan zitten (poten tussen 1-2 en 3-4 dus) kan je 4 personen kwijt aan elke lange kant + 2 op de kop.
wel eens checken of het esthetisch nog klopt dan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.