Tuinpoort

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
383
34
Heist o/d Berg
Beste medeforummers , ik ga een kleine ( 115 b x 160h ) tuinpoort maken. De poort maak ik met met pen en gatverbinding , de bovenste regel over de stijlen laten vallen om geen kops hout bloot te stellen aan het weer. Eerst dacht ik om planken ( 8 cm breed ) met een spatie van 1 cm gewoon op de kader te schroeven/spijkeren en schoren te zetten. Nu vind ik het echter mooier om de planken in te sluiten in de kader, groef onder en boven van 18 mm, en de planken fixeren met een deuvel of één RVS schroef van onderuit of zoiets. Misschien nog met een tussenregel. Komt natuurlijk het probleem van inwatering in de dorpel/onderste regel. Zou het voldoende helpen om tussen de planken onderaan telkens een gat te boren zodanig dat het water wegkan ?
gr,
Danny

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
383
34
Heist o/d Berg
Nogal moeilijk , ik heb iets gevonden op internet dat een beetje in de buurt komt. Een echte tekening heb ik niet, meestal groeit zoiets terwijl ik er aan werk....wat niet altijd bevorderlijk is voor de goede gang van zaken. Dus ongeveer zoals het plaatje , maar dan met kieren tussen de planken, waarschijnlijk een regel op halve hoogte en de bovenste regel over de stijlen.100047354-cordoba-enkele-poort-padoek poort 3.jpg100047319-poort_oxford_1 poort.jpg100047320-oxford-dubbel-den-open-1401 poort 2.jpg

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
596
288
Almen aan zee
Oké zo snap ik 'm beter.

Wil je de groef tussen de regels open laten, dan zeker een afwateringsgat boren.

Wat ook kan helpen is bovenkant regels wat afschuinen zodat water eraf loopt.

Wat voor hout wil je gebruiken, en doe je er nog een afwerking op?

(en er zijn vast meer ervaringsdeskundigen hier ;-)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.846
3.212
Klein-Brabant, Vlaanderen
de 2 bovenste foto's zijn hard hout
daar is de opbouw niet van belang
maar het zal wat kosten

onderste lijkt mij behandeld grenen of vuren én net geplaatst
dus nog mooi
het inwerken in de onderregel wordt hier de zwakste plek
aangekochte deuvels zijn meestal beuk
dat kan niet tegen vocht

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
383
34
Heist o/d Berg
Dank om mee te denken, het hout ( eik) heb ik al, dat heb ik mee gebracht van de zagerij in de Ardennen waar ik tuinbielzen en planken voor een afsluiting kocht. Deuvels kan ik zelf maken, in verschillende maten.
Afschuinen van de regels ga ik zeker doen, en ik denk dat telkens een gat boren tussen de planken er wel voor gaat zorgen dat het water weg kan , gaten van 12 mm naast elke plank moet lukken. Het geheel wordt afgewerkt met lijnolie van de Cokerije, daar heb ik nog een paar liter van staan. De afsluiting die ik aan het maken ben gaat ook in de lijnolie. In theorie zou het moeten werken , misschien heeft er iemand zoiets al in praktijk gebracht ?
gr,
Danny

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.840
1.193
‘s-Hertogenbosch
Waarom niet de dorpels van de poort plankdikte aan de plankzijde verjongen en hier de planken tussen de stijlen schroeven met RvS schroeven.
Bovenkant afdekken met een overzetregel die weerszijdig afgeschuind is

Groetjes John

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
383
34
Heist o/d Berg
Dat begrijp ik niet helemaal, de ( verticale) planken komen in een doorlopende groef in het midden van de dorpel, niet zoals op de bovenste foto waar de planken -volgens wat ik kan zien - ook met pen en gat in de dorpel vaststaan.

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
383
34
Heist o/d Berg
Tussen elke plank is er dus een opening in de dorpel , en in die opening wil ik een gat boren zodanig dat het regenwater er kan uitlopen. Wel wat werk natuurlijk, maar we zijn met pensioen hé.
gr,
Danny

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.