Tuinpoort vragen

Frogger

Nieuw lid
9 jun 2020
6
0
Goedemiddag!

Ik ben van plan om een nieuwe deur/poort te maken voor in onze schutting. Die wat er nu in zit, valt van ellende bijna uit elkaar. Maar ik heb geen ervaring met het werken met hout voor buiten.

De deur wordt vrij smal, namelijk 74 cm. Vandaar ook dat ik hem zelf wil maken, zie deze maat maar eens te vinden 😉. Ik wil hem van Douglas hout maken, maar hoor graag van jullie of ik niet beter voor een ander houtsoort kan gaan b.v. vuren. Graag houd ik het zo goedkoop mogelijk, omdat dit nieuw is voor mij en misschien wel mislukt…

Verder zou ik minimale doorkijk willen hebben, dit ivm nogal nieuwsgierige buurtbewoners…. Er loopt een pad achter het huis en ik zou graag hebben dat als iemand daar langsloopt er niet (gemakkelijk) door de deur heen gekeken kan worden.
Dus wil ik de planken zo dicht mogelijk naast elkaar vastmaken. Maar hoe dicht is mogelijk in verband met de werking van het hout?

Of heeft iemand betere ideeën voor minimale tot geen doorkijk in de deur te hebben? Rabatplanken misschien, maar die zijn in vergelijking met ‘normale’ planken zo veel duurder.

Alvast bedankt!


De deur wilde ik in deze stijl maken:

Rustic-Wooden-Barn-Door-Inside.jpg
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hi Frogger,

De tip om eens te beginnen met de search functie, o.a. zoeken op opgeklampte deuren. Daarover is al heel veel info te vinden, zo zal je zien dat de richting van een van de twee schoren en de manier hoe deze in de liggers vallen, niet juist is.

Om doorkijk te voorkomen zou je ook kunnen kiezen voor planken met z-profiel (of deze zelf maken door er een randje af te frezen).
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je kunt een sponningplank gebruiken, dat is niet veel duurder dan een gewone plank. Op die manier heb je geen doorzicht. Je kunt ook vellingdelen gebruiken.
Je doet een geringe concessie aan de levensduur omdat de planken minder ventileren, maar het valt mee.
 

Frogger

Nieuw lid
9 jun 2020
6
0
Hi Frogger,

De tip om eens te beginnen met de search functie, o.a. zoeken op opgeklampte deuren. Daarover is al heel veel info te vinden, zo zal je zien dat de richting van een van de twee schoren en de manier hoe deze in de liggers vallen, niet juist is.

Om doorkijk te voorkomen zou je ook kunnen kiezen voor planken met z-profiel (of deze zelf maken door er een randje af te frezen).

Bedankt! Ik had via de zoekfunctie al tien pagina's doorzocht en inderdaad zeer nuttige informatie gevonden! Maar ik had voornamelijk gezocht op de werking van Douglas hout. Ik heb al bijna teveel informatie om allemaal te onthouden haha.

Een z-profiel zelf maken is misschien wel een optie. Ik ga me er eens in verdiepen.

HansB zei:
Je kunt een sponningplank gebruiken, dat is niet veel duurder dan een gewone plank. Op die manier heb je geen doorzicht. Je kunt ook vellingdelen gebruiken.
Je doet een geringe concessie aan de levensduur omdat de planken minder ventileren, maar het valt mee.

Ik heb eens op sponningplank gegoogled en dat ziet er ook erg interessant uit! Dat valt mooi dicht. Maar helaas hebben ze die niet bij de houthandel in mijn buurt (en ook niet bij de bouwmarkt). Dat was wel een mooie oplossing geweest. Maar misschien is het een optie om die zelf te maken zoals jpandriesse aangeeft?


Maar 'normale' Douglas (of Vuren) houten planken vlak tegen elkaar aan maken is geen optie door de werking? Ik weet het, waarschijnlijk valse hoop, maar ik blijf hopen dat iemand mij vertelt dat het geen probleem is en dat dat gewoon kan. Scheelt mij enorm veel werk en die planken kan ik hier in de buurt ophalen :)
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Maar 'normale' Douglas (of Vuren) houten planken vlak tegen elkaar aan maken is geen optie door de werking? Ik weet het, waarschijnlijk valse hoop, maar ik blijf hopen dat iemand mij vertelt dat het geen probleem is en dat dat gewoon kan. Scheelt mij enorm veel werk en die planken kan ik hier in de buurt ophalen :)

Dat gaat niet werken. En ik zou ook zeker niet voor vurenhout gaan. Beide soorten werken behoorlijk.
Koop douglas planken met circa 18% vocht. En monteer de sponningplanken zodanig dat ze overlappen maar nog 3-5mm tussenruimte hebben. Dan zullen ze in hun droogste toestand nog zonder doorzicht zijn en in hun natste toestand de boel niet uit fatsoen drukken.
 

Frogger

Nieuw lid
9 jun 2020
6
0
Heel erg bedankt voor alle informatie. Ik ga er nog eens rustig over nadenken en mijn oorspronkelijke plan wellicht wat aanpassen. Hopelijk komt het allemaal goed haha
 

Edgar

Actieve deelnemer
13 dec 2015
34
0
Een deur in wind en regen met de planken strak tegen elkaar zou ik niet doen. Als hovenier heb ik er verschillende gebouwd, met douglas al of niet gewolmaniseerd, vuren, keruing, maar de planken werken dusdanig dat de schroeven breken of lostrekken. In een natte periode staan de planken bol en klemt de deur, in een droge periode kijk je tussen de planken door.
ik maak alleen nog deuren met de planken aan 2 kanten, zet je ze redelijk kort tegen elkaar, dan is hij prima dicht. Neem verstelbare scharnieren, dan kun je de deur later nog wat corrigeren.
overigens is douglas uitstekend geschikt, wel voorboren, het splijt makkelijk.
 

Frogger

Nieuw lid
9 jun 2020
6
0
Bedankt Edgar voor je reactie!

Ik heb nog 2 opties open staan. De eerste is om rabat planken te gebruiken waardoor de deur geen doorkijk heeft. En dan zou ik evengoed het type deur zoals op de foto in mijn eerste post kunnen maken. Dat vind ik persoonlijk toch wel het mooist.

Mijn tweede optie is om de planken, zoals jij aangeeft, om en om te plaatsen. De tuinpoort die er nu in zit heeft dat ook. Alleen kijk je hier erg goed doorheen als je er langs af loopt. De planken staan wel ver uit elkaar. Dan zet ik de planken wel een stuk dichter tegen elkaar aan als ik een nieuwe maak. Dat zal waarschijnlijk al wel helpen.

Optie 2 gaat het waarschijnlijk worden, alleen dan moet ik er nog even overheen komen om dat ik niet de stijl poort kan maken die ik graag wilde. Oftewel... ik ben er nog niet 100% over uit... :sneaky:

En nog bedankt voor de tip om het Douglas hout voor te boren!

Ik houd jullie op de hoogte wat het eindelijk gaat worden ;)
 

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Je zou er natuurlijk ook windbreekgaas op kleur tussen kunnen maken, dan los je op een andere manier je doorkijkprobleem op.
 

Frogger

Nieuw lid
9 jun 2020
6
0
Je zou er natuurlijk ook windbreekgaas op kleur tussen kunnen maken, dan los je op een andere manier je doorkijkprobleem op.

Ik was er net uit om het met rabat planken te gaan maken. Maar dit is ook geen verkeerd idee.... Misschien toch ook wel een optie. Bedankt John!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.