Tuinpoort vragen

Frogger

Nieuw lid
9 jun 2020
6
0
Goedemiddag!

Ik ben van plan om een nieuwe deur/poort te maken voor in onze schutting. Die wat er nu in zit, valt van ellende bijna uit elkaar. Maar ik heb geen ervaring met het werken met hout voor buiten.

De deur wordt vrij smal, namelijk 74 cm. Vandaar ook dat ik hem zelf wil maken, zie deze maat maar eens te vinden 😉. Ik wil hem van Douglas hout maken, maar hoor graag van jullie of ik niet beter voor een ander houtsoort kan gaan b.v. vuren. Graag houd ik het zo goedkoop mogelijk, omdat dit nieuw is voor mij en misschien wel mislukt…

Verder zou ik minimale doorkijk willen hebben, dit ivm nogal nieuwsgierige buurtbewoners…. Er loopt een pad achter het huis en ik zou graag hebben dat als iemand daar langsloopt er niet (gemakkelijk) door de deur heen gekeken kan worden.
Dus wil ik de planken zo dicht mogelijk naast elkaar vastmaken. Maar hoe dicht is mogelijk in verband met de werking van het hout?

Of heeft iemand betere ideeën voor minimale tot geen doorkijk in de deur te hebben? Rabatplanken misschien, maar die zijn in vergelijking met ‘normale’ planken zo veel duurder.

Alvast bedankt!


De deur wilde ik in deze stijl maken:

Rustic-Wooden-Barn-Door-Inside.jpg
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hi Frogger,

De tip om eens te beginnen met de search functie, o.a. zoeken op opgeklampte deuren. Daarover is al heel veel info te vinden, zo zal je zien dat de richting van een van de twee schoren en de manier hoe deze in de liggers vallen, niet juist is.

Om doorkijk te voorkomen zou je ook kunnen kiezen voor planken met z-profiel (of deze zelf maken door er een randje af te frezen).
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je kunt een sponningplank gebruiken, dat is niet veel duurder dan een gewone plank. Op die manier heb je geen doorzicht. Je kunt ook vellingdelen gebruiken.