tuinhuis eiken kolommen rvs voetplaat

jochem25

Nieuw lid
5 feb 2013
4
2
hallo,

ik ben bezig met een overkapping met schuur waarvan de constructie eikenhout word. Vanwege de looizuren wil ik al het bevestigingsmateriaal van rvs. De hoogteverstelling / voetplaten zijn gemakkelijk te vinden in rvs alleen alle poeren lijken met een verzinkte schroefbus te zijn. Hierdoor ontstaat het probleem van contact corrosie. Er lijkt gewoon geen goed standaard product op de markt te zijn.
Hebben jullie hier ervaring mee?

ik zie enkele oplossingen:
- een soort coating / gel die corrosie voorkomt (duralac)
- zelf poeren gaan maken met een rvs draadeind / schroefbus
- toch gewoon een rvs voetplaat in een verzinkte schroefbus draaien en er het beste van hopen. Zo wordt het immers overal verkocht en als het echt allemaal zo zou wegroesten, zouden wel meer overkappingen in elkaar storten, wat ik nog niet gehoord heb.

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
446
199
Groene Hart
Als het dik genoeg is, duurt het doorroesten wel een poosje.
Anderzijds is gegalvaniseerd staal een stuk sterker dan RVS. Het heeft me verbaasd toen ik voor de versteviging van een borstwering draadeinden verticaal heb ingemetseld, om daar de houten schuuropbouw aan vast te maken. Ik heb toen gekozen voor M10 gegalvaniseerd ipv RVS.
anderzijds is het toch niet zo moeilijk om een poer te storten?

• Leuk
Waarderingen: jochem25

jochem25

Nieuw lid
5 feb 2013
4
2
verzinkt / gegalvaniseerd staal icm eiken was niet zo'n goed combinatie: 1661798964171.png
dit was al na twee weken en 1 regenbuitje. (Ik was namelijk al begonnen met de bouw)
Misschien dat contactcorrosie minder snel gaat dan dit, maar ik ben voorzichtig geworden.

zelf storten is misschien wel de beste optie inderdaad. Zou er nog wapening in een poer moeten?

• Leuk
Waarderingen: mink en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.