Tuinhuis bouwen - advies gevraagd

First Floor

Nieuw lid
11 mei 2023
1
0
Rotterdam
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ben bezig met een project waar ik graag gebruik zou willen maken van jullie inzichten en adviezen. Ik ben niet onhandig maar zeker ook geen doorgewinterde klusser.

Ik heb een volkstuintje toebedeeld gekregen waarop een totaal verrot tuinhuisje stond. Ik heb inmiddels alles gesloopt en wat over is gebleven is een goede betonplaat van 6x4 meter welke als fundering zal dienen voor het nieuw te bouwen tuinhuisje. Op de betonplaat zal ik van betonmetselstenen een twee steens hoog muurtje metselen waarop ik een houtskelet wil bouwen met daarop een lessenaarsdak. Het huisje zal (uiteindelijk) worden voorzien van verwarming, douche, toilet en een keukentje.

Om kosten te besparen probeer ik zoveel mogelijk materialen via marktplaats te kopen (met als gevolg dat er dus nog geen finaal plan gemaakt kan worden en er, met name voor bijvoorbeeld de kozijnen, geïmproviseerd moet worden).

Ik heb reeds een partij SLS balkhout (90x38) en een partij Sapelli wbp multiplex (zowel 12mm als 21mm).

Een paar van mijn eerste vragen zijn:

- Welke folies moet ik gebruiken en waar?
- wat zou een goede gevelbekleding zijn (of kan ik de wbp multiplex meteen afwerken)
- wat is geschikte isolatie voor de vloer, wanden en plafond
- waar moet ik aan denken voor goede isolatie
- hoe kan ik het beste de dakconstructie maken (wat is het minimale afschot wat ik moet hanteren, welke balken en hoeveel, kan ik het beste rafters maken of is er een betere manier, aan beide kanten zal ik geen grotere overstek maken dan 50cm)

Best een paar vragen en er zullen er vast nog veel meer volgen maar algemeen advies, tips en ervaringen zijn meer dan welkom!

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen.

Heel veel dank en ik kijk ernaar uit om aan de slag te gaan.

Groet,

Florian
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
- Welke folies moet ik gebruiken en waar?
Van binnen naar buiten is de opbouw: Afwerkbetimmering - dampdicht folie - isolatie (tussen de staanders) - damp-open folie - ventilatielatten/rachels - gevelbekleding.
- wat zou een goede gevelbekleding zijn (of kan ik de wbp multiplex meteen afwerken)
Ik zou geen WBP direct buiten gebruiken. Deze is dan misschien wel mogelijk watervast verlijmd (al is dat echt niet altijd zo, zeker bij de goedkopere varianten is deze vaak niet watervast/exterieur, maar is het een interieur-kwaliteit), deze gaat toch na verloop van tijd loslaten op de verlijmde laagjes.. Voor de buitenbekleding kan je beter rabatdelen oid gebruiken van douglas, ceder of een van de thermisch gemodificeerde houtsoorten. Hoeft allemaal niet behandeld te worden en vergrijst mooi. Daar moet je wel rachels onder zetten voor ventilatie, maar er hoeft geen plaat wbp achter.
- wat is geschikte isolatie voor de vloer, wanden en plafond
Voor de wanden en het plafond is PIR het beste qua isolatiewaarde bij een bepaalde dikte (maar meteen ook het duurste). Traditioneel wordt steenwol (wand) en glaswol (plafond) gebruikt, maar heeft per cm dikte een lagere isolatiewaarde dan PIR, maar is ook wat goedkoper. Voor de vloer een drukvaste en vocht-ongevoelige isolatie gebruiken, zoals EPS. Voor het dak kan je ook kijken naar sandwich-panelen (wel de dakpanelen nemen dan), dan heb je isolatie en dakbedekking ineen.
- waar moet ik aan denken voor goede isolatie
Zorg dat je geen kieren en koudebruggen in je isolatielaag hebt. Dat zijn allebei plekken waar de isolatie is onderbroken dus minder effectief werkt. En zorg dat je het dampdichte folie aan de binnenkant goed luchtdicht maakt (naden afplakken met tape).
Let op, je gemetselde laag is al een koudebrug, omdat je daar aan de binnenkant geen isolatie meer tegenaan kunt zetten zonder deze verder naar binnen te laten komen dan de rest van de wanden (waar de isolatie tussen de sls'en zit)..

- hoe kan ik het beste de dakconstructie maken (wat is het minimale afschot wat ik moet hanteren, welke balken en hoeveel, kan ik het beste rafters maken of is er een betere manier, aan beide kanten zal ik geen grotere overstek maken dan 50cm)
Afschot: Dat ligt er ook aan wat voor dakbedekking je op het dak wilt hebben. Dakpannen hebben een grotere hellingshoek nodig dan (traditionele) golfplaten; sandwich-dakplaten (die ook gelijk al geisoleerd zijn) kunnen nog vlakker liggen. En een EPDM-dak of bitumen hoeft maar minimaal afschot te hebben, dus daarmee kan je zelfs een (nagenoeg) plat dak mee maken (1 cm/m1 afschot is dan voldoende).
Over de zwaarte en het aantal balken ga ik niets kunnen zeggen, daar heb ik te weinig kennis van zelf.
Denk wel aan een dakgoot (met regentonnen of IBC-vat eronder voor de wateropvang).
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
2 rijtjes metselwerk is vlees nog vis. Metselwerk wordt toegepast tegen optrekkend vocht, dan is 2 rijtjes te weinig. Dat zouden er vijf moeten zijn. Makkelijker (zeker in een moestuin) is DPC-folie tussen het hout en de betonnen vloer.

Wat isolatie betreft: als je niet gaat stoken is het enige wat je wint dat de temperatuur in je schuur iets minder reageert op de temperatuur buiten. Je dak moet je aan de buitenzijde isoleren, om te voorkomen dat er vocht opsluit tussen isolatie en dakplaten. Dan kom je altijd uit bij harde isolatieplaten. Alleen bij een pannendak kun je glaswol of steenwol gebruiken.

Voor je dak moet je (bij plat dak) toch wel naar balken van 50x175 gaan
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Ik zou wel metselwerk toepassen, maar inderdaad minstens 5 lagen. Dat zorgt er tevens voor dat je gevelbekleding niet tot de grond doorloopt en daardoor wat minder wordt belast door vocht e.d.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Let op, je gemetselde laag is al een koudebrug, omdat je daar aan de binnenkant geen isolatie meer tegenaan kunt zetten zonder deze verder naar binnen te laten komen dan de rest van de wanden (waar de isolatie tussen de sls'en zit)..
Goed punt. Hoe los je dit op?
Ik heb ook vage plannen voor een HSB tuinhuis op gemetselde voet. Ik wil dan het ondereind wel isoleren maar kom steeds uit bij een inspringende ondermuur óf extra zwaar uitgevoerde HSB. Wat is gebruikelijk?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.