Tuinhek losvijzen

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Ik zit met een probleempje:een tijdje geleden heb ik een tuinhek gemaakt in afrormosia,maar daar dit een beetje is gaan werken wil ik het terug uit elkaar nemen.
De planken zijn bevestigd op de kader met inox schroeven,maar de helft van de schroeven draai ik over.
Weet er niemand een middeltje om dit in de toekomst te verhelpen?

Mvg,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
jpandriesse zei:
Ruim voorboren en indraaien met een beetje vet er aan en goede kwaliteit schroeven nemen. Overigens zal je het niet echt tegen kunnen gaan, want rvs is nu eenmaal gevoelig voor breken.

Dat moet ik eens proberen,maar wat noem jij een goede kwaliteit vr schroeven?
Ik heb er al van verschillende merken geprobeerd,ik hoor het graag.

Mvg,
Rudy
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Met de hand los schroeven. Door het hoge startkoppel van een (accu)boormachine knappen ze veel eerder.

Wat ik zelf altijd doe in hardhout: De gaten in de planken 0,5 mm groter dan de diamater van de schroef (en verzinken uiteraard). Voorboren in je liggers 0,5mm groter dan diameter van de schroef zónder schroefdraad. En iid. zoals al geadviseerd een beetje vet of vaseline gebruiken voor het indraaien.

Als je thermisch verzinkte en gehard stalen schroeven van een A-merk pakt is de vraag of je rvs echt nog nodig hebt tegenwoordig? De kwaliteit is tegenwoordig zo goed dat eer ze beginnen te roesten je Afrormosia planken volgens mij al verrot zijn.

Ik heb al 10 jaar een testplankje met verschillende schroeven in de bagger liggen. Zal ze is opgraven.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
David80 zei:
Met de hand los schroeven. Door het hoge startkoppel van een (accu)boormachine knappen ze veel eerder.

Wat ik zelf altijd doe in hardhout: De gaten in de planken 0,5 mm groter dan de diamater van de schroef (en verzinken uiteraard). Voorboren in je liggers 0,5mm groter dan diameter van de schroef zónder schroefdraad. En iid. zoals al geadviseerd een beetje vet of vaseline gebruiken voor het indraaien.

Als je thermisch verzinkte en gehard stalen schroeven van een A-merk pakt is de vraag of je rvs echt nog nodig hebt tegenwoordig? De kwaliteit is tegenwoordig zo goed dat eer ze beginnen te roesten je Afrormosia planken volgens mij al verrot zijn.

Ik heb al 10 jaar een testplankje met verschillende schroeven in de bagger liggen. Zal ze is opgraven.

Mag ik het A-merk weten?

Mvg,
Rudy
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Het maakt niet zoveel uit zolang je maar weg blijft van de voordeelemmers/boxen/huismerken = staal van infenieure kwaliteit en meestal elektrolitisch verzinkt (veel minder duurzaam). Ik gebruikt zelf vaak Deltafix of Spax die kun je gewoon bij de Bouwmarkt/DHZ halen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.