Tuindeur van Douglashout

frankmeubelmaker

Nieuw lid
21 sep 2021
10
7
Emmen
Goedemorgen houtbewerkers,

Ik ben van plan een tuindeur voor een collega te gaan maken.

Ik wil dit doen van douglas planken van 200mm x 22mm.
De deur zal 208cm hoog worden en 118,5cm breed. Het wordt een getoogde deur, vandaar de ronde lijn in de tekening.

Ik heb wat gelezen op het forum over schoren en hoe deze in de constructie te plaatsen. Daarom heb ik 2 afbeeldingen bijgevoegd van mijn tekening in Sketchup. De scharnieren in het plaatje komen aan de rechterkant. De deur komt te hangen aan 3 hengen, ter hoogte van de liggers in het frame.

Zijn er zwaarwegende redenen waarom deze deur niet zou kunnen? Ik wil alles gaan verbinden met schroeven en lijm. Ik ben niet van plan er pen- en gat verbindingen in te gaan maken, simpelweg omdat ik niet weet of ik dat kan.

Ik hoor graag van jullie, alvast mijn dank!

Groet,
Frank
 

Bijlagen

  • tuindeur met maten.pdf
    13,3 KB · Weergaven: 71
  • framewerk met maten.pdf
    12,7 KB · Weergaven: 45

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
En ik zou ook overwegen om de planken allemaal te schulpen, zodat je planken hebt van 10cm breed.

Mijn ervaring is, dat als je de planken op de volle breedte houd, ze erg krom kunnen gaan trekken. Met barsten en loslatende planken tot gevolg.
 
  • Leuk
Waarderingen: frankmeubelmaker

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
En ik zou ook overwegen om de planken allemaal te schulpen, zodat je planken hebt van 10cm breed.

Mijn ervaring is, dat als je de planken op de volle breedte houd, ze erg krom kunnen gaan trekken. Met barsten en loslatende planken tot gevolg.
Inderdaad. Veel planken worden uit een hele stam gezaagd. Toevallig kort geleden nog een douglas plank bestudeerd. Op zich kan het wel, maar dan moet je ze in de brede op drie plekken schroeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: frankmeubelmaker

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Sowieso niet gaan lijmen!
Ik zou slechts één schoor plaatsen, zoals het er nu op tekening uitziet is de constructie iets te zwaar voor deze deur.
Volgens mij oogt dat ook iets mooier en de draagkracht wordt eerder beter dan minder 😉
Verder: de staande delen met de hartkant naar binnen en de schroef zuiver in het midden.
De horizontale schoren ook met hartkant naar binnen en eventueel twee schroeven op de diagonaallijn met het raakvlak van de verticale planken.
De schuine schoren ook weer met hartzijde naar binnen en slechts met 1 schroef in het midden vastzetten.

Nb; de dubbele schroeven in de liggers dienen om uitzakken te vermijden (je lijmt namelijk niet)
 
  • Leuk
Waarderingen: frankmeubelmaker

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil alles gaan verbinden met schroeven en lijm. Ik ben niet van plan er pen- en gat verbindingen in te gaan maken, simpelweg omdat ik niet weet of ik dat kan.
een meubelmaker hoort een pen&gat te kunnen maken
dat is op zich geen onmogelijke opgave + een techniek die je regelmatig toe kan passen
ff doorbijten, en je hebt het onder de knie
bij het schroeven en lijmen van massief hout dien je met de uitzetting en krimp rekening te houden
 
  • Leuk
Waarderingen: frankmeubelmaker

frankmeubelmaker

Nieuw lid
21 sep 2021
10
7
Emmen
Bedankt voor jullie vele reacties.

Mij werd geadviseerd door het bouwcentrum om het te gaan lijmen met 'Woodmax' lijm, dit zou goed zijn.
Ik begrijp nu dat lijmen geen optie is.

Ik zal de tekening aanpassen naar 1 schoor.

Het wordt inderdaad een opgeklampte deur die aan 2 kanten bekleed wordt. Dus het houten frame in het midden. De latten schulpen zoals @jelmer zegt is inderdaad een goede optie, alleen weet ik dan niet hoe ik mijn doorkijk tegen ga. Ik ben nu aan 1 kant met een hele en aan de andere kant met een halve plank begonnen.

Ik voeg voor de verduidelijking even een foto van de voor en achterkant van de deur bij.
 

Bijlagen

  • andere kant deur.jpg
    andere kant deur.jpg
    21,6 KB · Weergaven: 56
  • ene kant deur.jpg
    ene kant deur.jpg
    21 KB · Weergaven: 64

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Die deur wordt dan dus bijna 7 cm dik. Dat is meer het formaat van deeldeuren van 4 meter hoog van een boerderij.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Lijmen kun je overslaan. Gaat niet houden, weet ik uit ervaring. Ik heb een poging gedaan met een ligbed en uiteindelijk alles alsnog geschroeft. Daarbij de schroef verzonken en de gaatjes afgedicht met douglashout. Bij ecotools kun daar een proppenboor boor kopen van de juiste maat.
 
  • Leuk
Waarderingen: frankmeubelmaker

frankmeubelmaker

Nieuw lid
21 sep 2021
10
7
Emmen
Die deur wordt dan dus bijna 7 cm dik. Dat is meer het formaat van deeldeuren van 4 meter hoog van een boerderij.
Ja klopt, is dit te dik voor een tuindeur(tje)?
Mijn collega wil geen doorkijk in de deur, vandaar dat ik had bedacht hem aan 2 kanten te bekleden. Als ik hem aan 1 kant bekleed en de planken tegen elkaar aan zet, gaan de planken dan niet werken/kieren. Zodat er alsnog doorkijk ontstaat?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Ik zou dunner hout kiezen. Ook zou ik de ronde bovenkant van tussenhout voorzien. Is er een speciale reden om voor douglas te kiezen?
 
  • Leuk
Waarderingen: frankmeubelmaker

frankmeubelmaker

Nieuw lid
21 sep 2021
10
7
Emmen
Ik zou dunner hout kiezen. Ook zou ik de ronde bovenkant van tussenhout voorzien. Is er een speciale reden om voor douglas te kiezen?
De reden om voor douglas te kiezen is omdat er ook een overkapping van douglas in de tuin staat en mijn collega dit een mooie uitstraling vindt. De deur krijgt dus geen kleur. Geimpregneerd tuinhout vond hij niet mooi, dus vandaar.

De deur die er momenteel in zit is ook zo'n 6cm dik, dus vandaar dat ik dacht dat dit wel zou kunnen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
alleen weet ik dan niet hoe ik mijn doorkijk tegen ga. Ik ben nu aan 1 kant met een hele en aan de andere kant met een halve plank begonnen.
De doorkijk blijft hetzelfde als je de tussenafstand hetzelfde houd, als in je tekening. Je begint dan ook met een halve plank, en als het redelijk uitkomt, kan je met een hele plank eindigen.

Tuindeuren van 6cm dik zijn normaal. Beide kanten zijn zichtkanten, en zijn daarom hetzelfde bekleed. Een schuurdeur word alleen op de buitenkant bekleed.

Je kan er eventueel voor kiezen om een metalen frame te gebruiken. Dit is in meerdere maten te koop, en gaat gegarandeerd niet doorhangen.
 

frankmeubelmaker

Nieuw lid
21 sep 2021
10
7
Emmen
Goedemorgen houtbewerkers,

Ik ben een tijdje stil geweest maar ik heb de deur er gisteravond in gehangen.

De deur past heel mooi en staat mooi recht in het 'kozijn'.

Het enige optische minpunt vind ik dat de hengen zo schuin naar beneden hangen. De duimen aan de muren waren al een beetje doorgehangen van de vorige deur.

Ik wil jullie bedanken voor jullie hulp!
 

Bijlagen

  • deur af binnen.jpg
    deur af binnen.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 61
  • deur af buiten.jpg
    deur af buiten.jpg
    75,4 KB · Weergaven: 63
  • deur af open.jpg
    deur af open.jpg
    104,7 KB · Weergaven: 59

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Dat is een mooie deur geworden. Kopse kant ook netjes afgewerkt.
Inderdaad jammer van die hengen, maar daar zal je vast wel gekeken hebben of dat niet anders kon.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Die had je gewoon horizontaal kunnen bevestigen.
Het is mij niet duidelijk waarom je het zo hebt gedaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.